Bosspitsmuis? (Noorwegen)

Gestart door Marleen, april 23, 2017, 08:27:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

1,5 week geleden vond ik een dode muis. Vermoedelijk vangst door kat. Ik denk dat het een gewone bosspitsmuis is.
Is dat juist? Zo niet, wat is het dan wel? (En waarom?). Waargenomen in Noorwegen.

Hebben jullie evt tips wat precies te fotograferen als je een muis ziet/vindt? Ik weet niet of nu de juiste informatie voor determinatie aanwezig is,
of dat ik een volgende keer van andere dingen foto's moet/kan maken wat kan helpen bij determinatie.

https://observation.org/waarneming/view/137141927





Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Citaat van: Marleen op april 23, 2017, 08:27:06 AMIk denk dat het een gewone bosspitsmuis is. Is dat juist? Zo niet, wat is het dan wel? (En waarom?). Waargenomen in Noorwegen.

Gewone bosspitsmuis (Sorex araneus) zou goed kunnen. er zijn echter meer Sorex soorten in Noorwegen.


Citaat van: Marleen op april 23, 2017, 08:27:06 AMHebben jullie evt tips wat precies te fotograferen als je een muis ziet/vindt? Ik weet niet of nu de juiste informatie voor determinatie aanwezig is,
of dat ik een volgende keer van andere dingen foto's moet/kan maken wat kan helpen bij determinatie.

Bij spitsmuizen zijn o.a. de volgende kenmerken van belang:
- kleur tanden
- formaat (eventueel ook gewicht)
- relatieve staartlengte
- staartvorm
- formaat achterpoten
- vorm oren
- kleur rugvacht
- wel/niet scherpe scheiding tussen kleur buikvacht en rugvacht
- wel / niet aanwezigheid rij haren aan onderkant staart en binnenkant achterpoten
Met vriendelijke groet, Rob