Hoofdmenu

Op hertshooi sp.

Gestart door Sjors, april 20, 2017, 20:23:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Mogelijk een eitje van een (micro)vlinder op hertshooi sp., maar er is weinig vergelijkingsmateriaal te vinden op internet  :-[.

Iemand enig idee?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/137034294
onzeker Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2017-04-20 Leeuwarden - Groene Ster
Foto's:


Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Rayan Majoor

hmm... betwijfel of het een eitje van een vlinder is (en of het überhaupt een eitje is). Vind het er nog best groot uitzien, zeker voor een microvlinder waarvan ik niet zulke eitjes ken. Ik zou nog eerder aan de tandvlinders denken, maar toch zien die eitjes er nog wel iets anders uit en ken ik geen tandvlinder die van hertshooi eet.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Sjors

Ik twijfel ook heel erg of het wel een microvlinder is, maar het jonge blaadje heeft een lengte van amper 1 centimeter dus zal het eitje nog geen ½ millimeter zijn.
Misschien een hertshooibladroller – L. strigana of Hertshooisteltmot – E. auroquttella?

Hoe dan ook, dank Rayan voor het meedenken
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Rayan Majoor

Hmm, het blad zag er wat groter uit dan hij is op de foto :rolleyes:
Dan zou het op zich wat formaat betreft een vlindereitje kunnen zijn, maar microvlinders als steltmotten betwijfel ik of die zulke eitjes hebben, bladrollers weet ik niet. Toch lijkt het me niet heel waarschijnlijk. Heb je het meegenomen? :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Sjors

De blaadjes zijn helaas verpieterd en kan het rode bolletje niet meer vinden.
Afgelopen dagen nog gezocht naar nieuwe exemplaren, maar vooralsnog niet gevonden.
We zoeken gewoon door ........
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Rayan Majoor

Hopelijk vind je er nog een, zou leuk zijn om te weten wat het is :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Sjors

Toch nog een rood bolletje gevonden  ;D

Misschien een gal?

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje