Jufferkraanvogel, escape of wild?

Gestart door Stefan v. Schaik, april 20, 2017, 09:25:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Gisteren heb ik dit exeplaar boven de Ooijpolder nabij de Bisonbaai waargenomen.
Vogel is duidelijk geringd, maar ik kan geen kleur van de ring onderscheiden.
Is dit een escape of is er een escape elders gemeld?
Wild exemplaar zou uiteraard heel mooi zijn!
https://waarneming.nl/waarneming/view/136971960

Vriendelijke groet,
Stefan van Schaik
Stefan van Schaik

frankneijts

#1
Zulke ringen, of beter: de plaats waar de ring zit (op de tarsus), duidt op een escape. Voor wetenschappelijk onderzoek worden dergelijke vogels aan het bovenbeen (tibia) geringd: https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=banding+of+cranes&gws_rd=cr&ei=IWv4WP24NIPbaq7aq-AG
(Da's ook logisch omdat ze daar veel minder te lijden hebben van slijtage en beter zichtbaar zijn ..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Duidelijk verhaal, Dankje. Jammer dat het een escape is.
Stefan van Schaik

frankneijts

#3
Misschien toch verstandig om hier en daar nog s proberen na te gaan hoe het zit met het ringen van specifiek Jufferkranen. Hier https://www.savingcranes.org/banding-programs/ kun je zien dat in sommige onderzoeken bij Canadese Kraanvogels wel degelijk ook ringen om de tarsus worden aangelegd: waarschijnlijk zijn dit de (zal ik maar even noemen) 'registratieringen' waarop de gegevens van het ringstation, land v herkomst, jaartal en registratienummer. En de ring om de rechter tarsus van de bewuste Jufferkraan lijkt daar wel wat op. En zie ik op foto 4 nou toch (ook) een ring om de tibia van de linkerpoot?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

leostegeman

De typisch afgebroken handpennen wijzen toch juist op een wilde vogel??? :rolleye:

Stefan v. Schaik

Citaat van: leostegeman op april 20, 2017, 15:35:38 PM
De typisch afgebroken handpennen wijzen toch juist op een wilde vogel??? :rolleye:

Wat bedoel je met typisch afgebroken handpennen? Wat zie je dan?
Stefan van Schaik

JJ Blom

De rechtervleugel (de bovenste op de foto) is korter dan de linker. Vergelijk maar.
Groeten, Jan-Jacob

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op april 20, 2017, 10:06:34 AM
Zulke ringen, of beter: de plaats waar de ring zit (op de tarsus), duidt op een escape. Voor wetenschappelijk onderzoek worden dergelijke vogels aan het bovenbeen (tibia) geringd: https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=banding+of+cranes&gws_rd=cr&ei=IWv4WP24NIPbaq7aq-AG
(Da's ook logisch omdat ze daar veel minder te lijden hebben van slijtage en beter zichtbaar zijn ..)
Ik heb geen ervaring met het ringen van kraanvogels maar het lijkt me zinvol hier even te melden dat het feit dat een vogel onder de tibia geringd is helemaal geen aanwijzing is dat de vogel niet voor wetenschappelijk onderzoek geringd is. Ringers zijn volkomen vrij in hun handelen op dit punt. Soms laat ik ook de omstandigheden een rol spelen. Bij meeuwen bijvoorbeeld is de ring beter af te lezen als die aan en niet boven het loopbeen is bevestigd, maar bij eendagskuikentjes is de poot nog dermate onontwikkeld dat ik ze niet aan het loopbeen durf te ringen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op april 20, 2017, 16:42:46 PM
Citaat van: frankneijts op april 20, 2017, 10:06:34 AM
Zulke ringen, of beter: de plaats waar de ring zit (op de tarsus), duidt op een escape. Voor wetenschappelijk onderzoek worden dergelijke vogels aan het bovenbeen (tibia) geringd: https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=banding+of+cranes&gws_rd=cr&ei=IWv4WP24NIPbaq7aq-AG
(Da's ook logisch omdat ze daar veel minder te lijden hebben van slijtage en beter zichtbaar zijn ..)
Ik heb geen ervaring met het ringen van kraanvogels maar het lijkt me zinvol hier even te melden dat het feit dat een vogel onder de tibia geringd is helemaal geen aanwijzing is dat de vogel niet voor wetenschappelijk onderzoek geringd is. Ringers zijn volkomen vrij in hun handelen op dit punt. Soms laat ik ook de omstandigheden een rol spelen. Bij meeuwen bijvoorbeeld is de ring beter af te lezen als die aan en niet boven het loopbeen is bevestigd, maar bij eendagskuikentjes is de poot nog dermate onontwikkeld dat ik ze niet aan het loopbeen durf te ringen.
Maarten, zie mijn daarop volgende post.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Dus als we de vleugels bekijken kunnen we sowieso concluderen dat het om een escape gaat.
Is het niet mogelijk dat de ontsnapte jufferkranen langzaamaan verwilderen net als de Chileense flamingo?
Stefan van Schaik

frankneijts

Citaat van: Stefan v. Schaik op april 20, 2017, 21:16:23 PM
Dus als we de vleugels bekijken kunnen we sowieso concluderen dat het om een escape gaat.
Is het niet mogelijk dat de ontsnapte jufferkranen langzaamaan verwilderen net als de Chileense flamingo?

Zeker wel en als ze een keer geruid hebben kunnen ook alle uiterlijke sporen van een eerdere gevangenschap verdwenen zijn, behalve als ze geleewiekt zijn natuurlijk en ze eventuele ringen, wingtags e.d. dragen (en het 'gevoel' bij veel vogelaars ...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

#11
Citaat van: frankneijts op april 20, 2017, 14:01:01 PM
Misschien toch verstandig om hier en daar nog s proberen na te gaan hoe het zit met het ringen van specifiek Jufferkranen. Hier https://www.savingcranes.org/banding-programs/ kun je zien dat in sommige onderzoeken bij Canadese Kraanvogels wel degelijk ook ringen om de tarsus worden aangelegd: waarschijnlijk zijn dit de (zal ik maar even noemen) 'registratieringen' waarop de gegevens van het ringstation, land v herkomst, jaartal en registratienummer. En de ring om de rechter tarsus van de bewuste Jufferkraan lijkt daar wel wat op. En zie ik op foto 4 nou toch (ook) een ring om de tibia van de linkerpoot?

Ik zie wat je bedoelt, wellicht is er met de originele foto nog iets (meer) uit te halen?
Edwin Schuller

Stefan v. Schaik

Citaat van: Edwin Schuller op april 21, 2017, 10:05:48 AM
Citaat van: frankneijts op april 20, 2017, 14:01:01 PM
Misschien toch verstandig om hier en daar nog s proberen na te gaan hoe het zit met het ringen van specifiek Jufferkranen. Hier https://www.savingcranes.org/banding-programs/ kun je zien dat in sommige onderzoeken bij Canadese Kraanvogels wel degelijk ook ringen om de tarsus worden aangelegd: waarschijnlijk zijn dit de (zal ik maar even noemen) 'registratieringen' waarop de gegevens van het ringstation, land v herkomst, jaartal en registratienummer. En de ring om de rechter tarsus van de bewuste Jufferkraan lijkt daar wel wat op. En zie ik op foto 4 nou toch (ook) een ring om de tibia van de linkerpoot?

Ik zie wat je bedoeld, wellicht is er met de originele foto nog iets (meer) uit te halen?

Ik zal, wanneer ik dit weekend tijd heb, eens kijken of ik nog iets van de foto's kan maken.
Stefan van Schaik

Stefan v. Schaik

Bij deze. Ik kan geen andere ring onderscheiden helaas....
Stefan van Schaik

frankneijts

Jammer.. Dien je de waarneming overigens wel in bij de CDNA? Helaas is niet te zien, althans dat denk ik, of de wel zichtbare ring een wetenschappelijke of een 'escape' ring is. Omdat beide opties dan open zijn (eigenlijk gelijk aan een ongeringde vogel..) ben ik benieuwd wat de CDNA ermee doet ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

#15
Citaat van: frankneijts op april 21, 2017, 18:46:57 PM
... Helaas is niet te zien, althans dat denk ik, of de wel zichtbare ring een wetenschappelijke of een 'escape' ring is. ....

Dan moet er wel een plek zijn waar ze wetenschappelijke ringen aanleggen bij Jufferkraanvogels. Het aantal zal in ieder geval uitzonderlijk laag zijn. De kans dat juist een van die die vogels enz enz.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Cygnus op april 21, 2017, 20:01:14 PM
Citaat van: frankneijts op april 21, 2017, 18:46:57 PM
... Helaas is niet te zien, althans dat denk ik, of de wel zichtbare ring een wetenschappelijke of een 'escape' ring is. ....

Dan moet er wel een plek zijn waar ze wetenschappelijke ringen aanleggen bij Jufferkraanvogels. Het aantal zal in ieder geval uitzonderlijk laag zijn. De kans dat juist een van die die vogels enz enz.

Het hoeft er maar één te zijn .... B)
Mbt de mogelijkheid van een escape is het (mogelijke) aantal dat in gevangenschap wordt gehouden niet relevant bij de beoordeling volgens het CDNA-handboek. In het verlengde daarvan zou je eventueel hetzelfde kunnen zeggen mbt het aantal Jufferkranen dat eventueel geringd rondvliegt (tenzij 100% aantoonbaar is dat het er niet één is..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Leo Heemskerk

Een kwekersring is smal en dun. Het gaat hier om een ring die ongeveer de helft kleiner is dan een "normale" ring.
Even met fotoshop van een "normale ring" bij een kraan (even snel een Canadese kraanvogel gepakt als voorbeeld) foto - http://www.duckhuntingchat.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=176314
Klaar hoeft niet eens naar het CDNA.
Groet,

Leo Heemskerk

Cygnus

De specificatie van de ringen die in de Verenigde Staten en Canada voor Canadese Kraanvogels worden gebruikt hoeft niet noodzakelijkerwijs overeen te komen met die van de ringen die in Europa worden gebruikt. Zelfs binnen Europa is er verschil. Zo worden in het Verenigd Koninkrijk voor zwanen smalle (wetenschappelijke) ringen gebruikt die op dit forum al gauw als kwekersringen zouden worden afgedaan.

Van belang is om te kijken welke ringen worden gebruikt op plekken waar Jufferkraanvogels geringd zouden kunnen worden. Het grootste deel van het broedgebied van de Jufferkranen ligt in het gebied waar geringd wordt met ringen van de ringcentrale in Moskou (o.a. Rusland en Kazachstan). Die ringen zijn zogenaamde lipringen (zie bijlage). Bij vliegende vogels hangt de lip altijd naar onderen. Op de foto van de vliegende vogel is bij de ring aan de tarsus geen lip te zien. Ook bij de ring boven het loopbeen is geen lip te zien. Het is dus in ieder geval geen Moskou ring.

Er zijn in het verleden wel Jufferkraanvogels geringd met Moskouringen. Ik heb gegevens over de jaren 1975-1982, 1988-1995 en 1997. In die 17 jaren werden totaal 320 exemplaren geringd (282 pullen en 38 volgroeid). Daarnaast werden in de jaren tot en met 1974 totaal 65 exemplaren geringd (geen specificatie per jaar beschikbaar). Op basis van de terugmeldingen van deze vogels neem ik aan dat die nagenoeg allemaal in Kazachstan moeten zijn geringd. Er was een grote ringinspanning in de jaren 1988-1993, in de jaren 1994, 1995 en 1997 werden geen Juffers meer geringd. Sinds ongeveer 2000 is bij kraanvogels het ringen met kleurringen begonnen. De kans dat er ergens nog kraanvogelsoorten worden geringd met uitsluitend een metalen ring is klein. De metalen ringen worden bij kleurringprojecten aan het loopbeen aangebracht omdat er boven het loopbeen al kleurringen zitten. 

Mijn conclusie is dat de Jufferkraanvogel op de foto een ontsnapte dierentuinvogel is. De smalle ring aan het loopbeen is de wettelijk verplichte markering voor gehouden beschermde vogels. De ring boven het loopbeen is een eigen dierentuinring. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

lupokatja

Citaat van: frankneijts op april 21, 2017, 21:34:42 PMMbt de mogelijkheid van een escape is het (mogelijke) aantal dat in gevangenschap wordt gehouden niet relevant bij de beoordeling volgens het CDNA-handboek. In het verlengde daarvan zou je eventueel hetzelfde kunnen zeggen mbt het aantal Jufferkranen dat eventueel geringd rondvliegt (tenzij 100% aantoonbaar is dat het er niet één is..)

Dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Dit laat zich meer vergelijken met de situatie dat er een fysieke afwijking (conditie van het verenkleed/naakte delen) wordt geconstateerd die zeldzaam is in het wild maar relatief veel voorkomt in gevangenschap.

Lützen

lupokatja