duinwasplaat

Gestart door Kees van Bochove, oktober 29, 2007, 17:34:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees van Bochove

ik vraag me af wat nou de niet variabelen kenmerken van de duinwasplaat zijn
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

kvb

#1
Boeiende vraag waarop geen simpel antwoorden zijn te geven. Binnen de Nederlandse mycologen is het een zwartwordende wasplaat die roder is in de hoed en de lamellen dan de standaard zwartwordende wasplaat. In de meest recente bewerking van de wasplaten van Boertmann wordt de duinwasplaat als enige variëteit erkend van de zwartwordende wasplaat. Te herkennen aan de langere sporen. Helaas laat hij een foto van de variëteit zien die niet voldoet aan de Nederlandse inzichten.
Bij de paddestoelen zijn dit soort verschillen in taxonomisch inzichten een normale gang van zaken.
Mijn privé mening. Zoek in de duinen zo dicht mogelijk bij de zeereep in droge zandige met mos begroeide terreinen naar een als een rode zwartwordende wasplaat uitziend ding. Kijk of ie wat minder snel zwart wordt dan de gewone. Controleer de sporen en als die een Q (lengte/breedte) van ongeveer 2 hebben is het de duinwasplaat. ZWWW heeft een gemiddelde van 1.4-1.8

overzicht in nederland

Hygrocybe conica met varieteiten chloroides/conicopalustris en conica forma pseudoconica  is allemaal Zwartwordende wasplaat.

Hygrocybe conicoides is de duinwasplaat

Boetman
Hygrocybe conica en hygrocybe conica var. conicoides


Soms stel je een vraag waar een ander net mee bezig is. Dit was zo een vraag.

PS ondanks duizenden uren in de duinen van NH heb ik nog nooit een duinwasplaat gemeld. Ik weet echter zeker dat ik ze heb gezien maar bewijzen is wat anders.

kik

Kees van Bochove

#2
maar wat maak jij bijv van iest dat totaal oranje is: steel, hoed, lamellen.
grote: fors vuurzwammetje

op schier stonden er daar een aantal van


we kwamen een paar vegetatiekundige tegen, die maakte zoiets uit voor duinwasplaat


edit: verder geen vezeligge hoed, maar ook niet kleverig: gewoon glad
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

kvb

foto's zijn handig maar dit klinkt naar vuurzwammetje.

Kik

Kees van Bochove

kheb geen foto's
maar vuurzwammetje was het sowieso niet

de lamelen van het gewoon vuurzwammetje zijn namelijk vrijwel altijd lichter dan de hoed en de steel
en sowieso: de hoed is altijd ietswat vezelig> iig niet glad
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

kvb

Komen we zo niet uit zonder foto's

Kik

Arno van Stipdonk

Kees,

Zelfs met foto's is het vaak al lastig er iets over te zeggen. Als ze oranje waren in ieder geval geen Duinwasplaat maar wat het wel geweest is?

Niko Buiten

CiteerMijn privé mening. Zoek in de duinen zo dicht mogelijk bij de zeereep in droge zandige met mos begroeide terreinen naar een als een rode zwartwordende wasplaat uitziend ding. Kijk of ie wat minder snel zwart wordt dan de gewone. Controleer de sporen en als die een Q (lengte/breedte) van ongeveer 2 hebben is het de duinwasplaat. ZWWW heeft een gemiddelde van 1.4-1.8
Een goed kenmerk vormen de rode (volgens kenners roze) plaatjes. Ten oosten van Zandvoort vond ik ze in het door Kik beschreven biotoop - minus zeereep - in een zeedorpenlandschap.  
Groet,

Niko Buiten.