Ook ik heb de vogel vrijdag enkele malen redelijk kunnen bekijken, hetzij onder de steiger. Toen velen deze vrijdag de vogel voor de eerste maal in beeld kregen bestond er enige twijfel omtrent de snavel. Ook bij de ontdekkers was deze twijfel er, maar heeft deze er (terecht) niet van weerhouden te piepen. Wat zij op dat moment hadden gezien leek voldoende te passen op enkel Dikbekfuut. De snavel lijkt echter bij nader inzien aan de lange en dunne kant, ook al lijkt bijv. de vogel van Spanje een even 'dikke' snavel te hebben. De snavel is dan echter nog altijd wat aan de lange kant en lijkt er minder 'opgeplakt' zoals op veel foto's van Dikbekfuut. Ook de intensiteit en hoeveelheid zwart op de bovensnavel deed velen twijfelen. Bovendien is de mondhoek, naar nu vooral blijkt, opvallend geel en eindigt deze in een ronding zoals bij Dodaars. Aan overige kenmerken is nooit echt getwijfeld: de vogel kwam groot en vrij zwaar over (maar niet echt gedrongen!), had een lange hals en grote kop en een puntig staartje met erg witte kont. Ook een oogring leek af en toe te zien. De oranjeachtige hals in combinatie met de geringe dikte van de snavel deed 1ste winterkleed vermoeden. Je moet je echter wel realiseren dat deze kenmerken zijn gebaseerd op een vogel die grotendeels onder en aan de rand van een aanlegsteiger foerageerde, zodat het lastig was de vogel in goed licht en volledig vrij in beeld te krijgen (geen excuus, 'just a note'). De ANWB beeldt geen 1ste winterkleed af, maar de Rabi & Sibley lieten een 1ste winterkleed Dikbekfuut zien welke in eerste instantie leek te passen op onze vogel.
Op basis van de nu vrijgekomen foto's liggen de zaken echter wat anders: de vogel heeft naar het lijkt geen oogringetje, een gelige afgeronde mondhoek (zoals bij Dodaars) en de snavelvorm en hoeveelheid zwart (te veel; ook langs culmen - te recht?) lijkt eerder te passen op Dodaars. Op bepaalde foto's is ook de kopkap scherp afgetekend en lijkt de achterhals scherp afgetekend, op andere foto's lijkt deze weer vaag te zijn. De zwarte basislijn langs ondersnavel naar mondhoek ontbreekt ook. Kopvorm is lastig te beoordelen door vaak veelvuldig duiken van deze vogel - ene keer klopt het meer dan andere keer. Blijft het feit dat de vogel een erg lang puntstaartje heeft, maar ook dit verschilt sterk per foto. De foto van Adri op zijn vogeldagboek lijkt mijns inziens toch wel sterk op de vogel op Vlieland (incluis staartje etc.). De kans dat het dan toch een Dodaars betreft (hoe vaak door iedereen ook geroepen was dat het absoluut geen Dodaars is) is aanzienlijk groter dan een hybride tussen Dodaars en Dikbekfuut zoals door enkele hier reeds werd geopperd. De genoemde kenmerken lijken dus ook in meer of mindere mate te passen op Dodaars, zoals de vogel van Adri bewijst.
Vanwege het feit dat het mij (en anderen) vanaf het begin al niet lekker zat - met name problematiek rondom snavel - ondanks het feit dat ik geen directe ervaring met de soort heb en na het zien van de foto's van Adri z'n vogel, neig ik toch meer richting Dodaars dan hybride of Dikbekfuut...Het klinkt allemaal vreemd, ook tegenover de zeer ervaren ontdekkers van de vogel, om de vogel nu alsnog als Dodaars af te doen, maar ik denk dat m.n het gedrag van de vogel het ons er ook niet makkelijker op heeft gemaakt om tot een eenvoudige determinatie te komen. Foto's worden iig zo snel als mogelijk verstuurd naar Amerikanen en dan horen we het wel. Wordt vervolgd(?)...