uitwerpselen van?

Gestart door oemar, oktober 28, 2007, 21:17:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

oemar

Kan iemand mij vetrellen waar deze uitwerpselen van zijn? Vond het nogal groot en veel voor een marterachtige, zeer veel kevertjes en ook wat vruchtenzaden. Een deel lag in een gat.

oemar


oemar


Jeroen Nagtegaal

Ik denk vos, maar omdat er iets heeft ingestaan is het niet heel duidelijk  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BartNoort

Ik heb geen idee waar in Nederland ze gevonden zijn, maar ik zou gokken op wild-zwijn, of misschien een das, howel das vaak eerst een kuiltje graaft.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

oemar

omdat een aanzienlijk deel van de uitwerpselen in een holletje lag dacht mischien een das. Of ziet dat er heel anders uit ?  

oemar

Het was op het planken wambuis, en daar zitten op het moment natuurlijk wel heeel veeel zwijnen :wacko: Maar ze lagen wel echt voor een groot deel in het holletje links onder op de foto.

oemar

heb nog wat rongeneusd op het net, vind ze zelf  veel meer op die van een das lijken dan van een zwijn. dat van een gegraven holletje klopt ook. en blijkbaar zitten er dassen op het planken wambuis. Mag ik het invoeren als das of is dit teveel wishfull thinking ;)

BartNoort

#8
Ik zou het niet doen, ondanks dat beide soorten daar voorkomen.
Misschien volgende keer op extra dingen letten (prenten, graafsporen etc.)
Vos zou ook nog kunnen, maar zijn wel een beetje aan de forse kant.

Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

natuurliefhebber

CiteerHet was op het planken wambuis, en daar zitten op het moment natuurlijk wel heeel veeel zwijnen :wacko: Maar ze lagen wel echt voor een groot deel in het holletje links onder op de foto.
Er zitten wel dassen op Planken Wambuis, maar volgens mij niet in het hele gebied. Van het zomer een paar keer in de buurt van een burcht gespot, maar zonder resultaat. Zou je willen aangeven in welk deel van het gebied het was? ik ben er wel benieuwd naar eigenlijks. Ben redelijk bekend in het gebied en volg het gebied met veel interesse..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

oemar

Het was ongeveer hier. Bovenop een heuvel/richel langs het weiland met paarden.
Een stukje terug was ook een groot hol, geen konijnenkeutels te zien, dus mischien das of vos?

natuurliefhebber

#11
Volgens mij zitten in dit deel zowel vossen als dassen, al hoewel er op waarneming.nl geen (recente) melding van beide soorten is gemaakt (Maar daar kan je mijns inziens niet per definitie van uitgaan, omdat er nog altijd mensen zijn die hun waarnemingen niet invoeren, omdat ze bijvoorbeeld niet bekend zijn met deze site). Afgaand op de foto zal ik haast zeggen dat de ontlasting is van een das, maar dit weet ik niet zeker..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

oemar


Wat kan ik nu dan het beste doen? Invoeren als das, onzeker of laten zitten?

natuurliefhebber

#13
Heb je misschien nog meer kenmerken kunnen waarnemen in de buurt zoals pootafdrukken, haar o.i.d.?Dat zou volgens mij de waarneming een stuk zekerder maken.
Anders zou je een admin de foto's moeten laten beoordelen. Misschien dat deze de waarneming zeker kan maken..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

oemar

Nee, sorry dit is het, zal voortaan beter om me heen kijken.  :(  Hoe laat ik de waarneming door een " Admin" beoordelen?

natuurliefhebber

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

oemar


Aaldrik pot

#17
Het putje (alhoewel niet erg groot voor een das) de vorm en grootte van de keutels en de structuur doen mij het meest aan das denken. Wild zwijn is idd ook niet uitgesloten.  
Aaldrik Pot

pgvdberg

Ik kom regelmatig ook op die plek. En er zitten daar zeker dassen (volgens mij heb ik vorig jaar daar vlak in de buurt een burcht gezien die zeker gebruikt werd), wilde zwijnen zijn er echter ook overvloedig. En zwijnen uitwerpselen kunnen ook vol met insecten zitten (echte alleseters).
Afgaande op de foto's kunnen het zeker slordig neergelegde dassenuitwerpselen zijn, alhoewel niet definitief overtuigend. De aanbeveling om bij moeilijk te determineren uitwerpselen te kijken naar andere aanwijzingen is zeker de moeite waard. Sporen, haren, is er een wissel vlakbij (en zo ja wie maakt daar gebruik van), krabsporen enzovoort; dat kan vaak waardevolle extra informatie geven.

Mooi gebied trouwens, een favoriete wandelplek van mij.

mlahaye

Hallo Oemar,

Het lijken mij inderdaad dassen-keutels die in een mestputje liggen, hoewel de op de rand liggende keutels niet echt typisch das zijn. Wat mij betreft is invoer als das akkoord.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

oemar

Heb hem ingevoerd :)

Bedankt voor de reacties!