Hoofdmenu

Kleurring Grutto

Gestart door BJHM Possen, april 15, 2017, 10:20:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

BJHM Possen

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/136774607

Al gezocht op het forum, verschillende links geprobeerd (onder meer deze http://www.cr-birding.org/), maar ik kom er niet achter waar deze te melden of hoe te achterhalen waar dat te doen. Waarschijnlijk is deze bekend uit het gebied en al eerder gemeld, maar ook dat is voor mij niet te achterhalen.

Kan en wil iemand meedenken? Ik vind het leuk om te weten wat de vogel heeft "uitgespookt"  ;)

Overigens ook in het invoerscherm "help mij met melden" aangevinkt, maar géén idee (nog) wat dat doet.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

mgieskens

Citaat van: BJHM Possen op april 15, 2017, 10:20:33 AM
Overigens ook in het invoerscherm "help mij met melden" aangevinkt, maar géén idee (nog) wat dat doet.
Admins en andere geïnteresseerden die zich daarmee bezig houden kunnen zo overzichten genereren om zo snel te kunnen zien waar hulp nodig is. Dit ook ter onderscheid van ring is al gemeld en ring niet af te lezen; daarbij is hulp niet nodig of niet zinvol.

Of en hoe snel die hulp wordt geboden is even afwachten. Het zijn allemaal vrijwilligers en weten ook niet altijd alles.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Menno

De kleurringen passen voor zover ik weet niet op een project.
Zat er aan een van de ringen een vlag bijvoorbeeld?
Of zagen de ringen er groezelig en vies uit waardoor ze mogelijk zijn verkleurd?
Heb je toevallig een fotootje?
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

BJHM Possen

Citaat van: Menno op april 15, 2017, 19:09:45 PM
Of zagen de ringen er groezelig en vies uit waardoor ze mogelijk zijn verkleurd?

Hoi Menno,

Nee, een foto zit er niet in helaas. De vogel zat niet erg ver weg (ringen en kleuren vielen door de kjiker al op) en door de telescope waren de ringen goed te zien. Voor zover ik kon beoordelen zagen de ringen niet groezelig of vies en waren géén vlaggen aanwezig. Niet uit te sluiten is, denk ik, dat een vlag altijd van mij af gezeten heeft, waardoor ik hem niet als vlag heb gezien (vogel rustte). In ieder geval niet meer dan 4 "ringen" aanwezig. Metalen ring boven "voet" niet uit te sluiten (niet zichtbaar in vegetatie). Wat betreft verkleuring: op mij kwam een en ander helder en "nieuw" over, maar wit blijft altijd een lastig kleur denk ik. Lime is dan het eerste dat mij te binnen schiet als het gaat om verwarring of onnauwkeurigheid?

CiteerAdmins en andere geïnteresseerden die zich daarmee bezig houden kunnen zo overzichten genereren om zo snel te kunnen zien waar hulp nodig is. Dit ook ter onderscheid van ring is al gemeld en ring niet af te lezen; daarbij is hulp niet nodig of niet zinvol.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik écht geen idee had wat die knop ging doen (nog niet eerder opgevallen of gebruikt). Van mij hoeft niemand haast te maken  :duim:
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

Kenn Kaufman

mgieskens

Citaat van: BJHM Possen op april 16, 2017, 21:32:40 PM

Hoi Menno,

Nee, een foto zit er niet in helaas. De vogel zat niet erg ver weg (ringen en kleuren vielen door de kjiker al op) en door de telescope waren de ringen goed te zien. Voor zover ik kon beoordelen zagen de ringen niet groezelig of vies en waren géén vlaggen aanwezig. Niet uit te sluiten is, denk ik, dat een vlag altijd van mij af gezeten heeft, waardoor ik hem niet als vlag heb gezien (vogel rustte). In ieder geval niet meer dan 4 "ringen" aanwezig. Metalen ring boven "voet" niet uit te sluiten (niet zichtbaar in vegetatie). Wat betreft verkleuring: op mij kwam een en ander helder en "nieuw" over, maar wit blijft altijd een lastig kleur denk ik. Lime is dan het eerste dat mij te binnen schiet als het gaat om verwarring of onnauwkeurigheid?

CiteerAdmins en andere geïnteresseerden die zich daarmee bezig houden kunnen zo overzichten genereren om zo snel te kunnen zien waar hulp nodig is. Dit ook ter onderscheid van ring is al gemeld en ring niet af te lezen; daarbij is hulp niet nodig of niet zinvol.
Ik bedoelde alleen te zeggen dat ik écht geen idee had wat die knop ging doen (nog niet eerder opgevallen of gebruikt). Van mij hoeft niemand haast te maken  :duim:
Wees gerust, het zal niemand aanzetten tot haast  ;D
Zo'n overzicht is slechts handig voor degenen die zich er mee bezig (willen) houden.
Hier is de link naar zo'n overzicht: https://kleurringen.nederland.waarneming.nl/wn_kleurringen.php
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Henri25

Als het goed is is er binnen het team iemand die zich alleen bezighoud met de Grutto kleurringen. Die zal je hopelijk verder helpen binnenkort als ze je melding tegenkomt  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Menno

Citaat van: BJHM Possen op april 16, 2017, 21:32:40 PM

Hoi Menno,

Met alleen deze kleurenringen past ie niet op een project volgens mij.
Dus of er zat toch een vlag aan of er is sprake van ringverlies of een andere oorzaak.
Hopelijk kan je deze nog eens terugvinden en op de foto zetten!
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

BJHM Possen

Inmiddels met hulp van onder meer oud-collega's meer duidelijkheid over de vogel kunnen krijgen, los van mijn blijkbaar toch wat beperkt vermogen kleur te zien, mist de vogel inderdaad een vlag (afgebroken, ze leek). Jos Hooijmeijer schreef daarover:
CiteerAlle vogels zijn oorspronkelijk geringd met 4 kleurringen en een vlag. Een aantal vogels heeft echter een ring of vlag verloren en kan daardoor helaas niet meer geïdentificeerd worden. (...)
. Historie van de vogel bijgevoegd.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

Kenn Kaufman