Caenis spec.

Gestart door blaauw7, april 11, 2017, 18:29:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136634294
Slijkhaft onbekend - Caenis spec. gezien op 2017-04-11 De Groene Heuvels
Foto's:




bij voorbaat dank Dick Belgers
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

Ik neig sterk naar Caenis luctuosa. Is de onderzijde van het laatste achterlijfsegmenten aan het uiteinde diep ingekeept? Dan luctuosa.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Tja....wat is ingesneden....
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

Ingesneden is heel erg duidelijk bij luctuosa. Op foto 12 zie ik niets maar misschien een beetje vuil. Zie figuur  235 in de tabel van Eiseler 2005. Lauterbornia 53....gratis te downloaden
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Niet ingesneden volgens mij....
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

kun je dit nogmaals fotograferen ofwel geheel droog, ofwel geheel ondergedompeld, want door de witte schittering is het latsig te beoordelen. Met een beetje fantasie zie ik er toch wel een insnijding is, maar dat is wishfull thinking.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

blaauw7

Blijft moeilijk. Neem hem morgen wel mee naar mijn werk en leg hem onder het binoc :micro:
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Heb hem onder het binoc gehad Ton. En ja hoor ingesneden  :duim:
Groeten,
Dick Belgers

Ton van Haaren

gelukkig, anders had ik het even niet geweten. Het was namelijk zeker geen robusta of horaria, de algemeenste soorten. En als het dan ook geen luctuosa blijkt te zijn, kom je op een zeldzame soort uit....
C. luctuosa dus.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-