van welke prooi ?

Gestart door Cees Veenema, oktober 28, 2007, 15:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Zelf denk ik dat dit de veren van een Ransuil zijn maar wil graag weten of dit juist is.
Groet,

Cees

joostheeremans

ik ben geen expert, maar volgens mij zijn dit inderdaad ransuilveren
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Robert

ja klopt, ransuil.

gr robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

keesschreven

#3
oeioeioei. Moeilijk.
Ik neig naar Velduil. Ik heb zelf een Ransuil in de verzameling en op internet zijn ransuilveren ook te bekijken. Ransuil heeft veel meer grijs in de vensters. Ook heeft het niet zo'n mooie afgeronde, met zwart omvatte vensters en contrastrijke buitenvlaggen.
Velduil heeft dit allemaal wel plus heldergeel zoals je in deze veren ook ziet.
Kun je meer informatie geven over vindplaats en of het daadwerkelijk een prooi was?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

klaas van haeringen

Zeker weten een velduil. Ik heb in Drenthe vaak door de havik geplukte velduilen gevonden, de meeste 'pechvogels' tussen eind september en eind maart.

Groeten, Klaas

BramtK

#5
Over die grondkleur. Op de foto zie ik toch meer oranje dan geel, ze doen mij dan ook denken aan Ransuil. Zou een Velduil-pen niet nog extremer zwartbruin en veel minder grijs moeten zijn?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

klaas van haeringen

CiteerOver die grondkleur. Op de foto zie ik toch meer oranje dan geel, ze doen mij dan ook denken aan Ransuil. Zou een Velduil-pen niet nog extremer zwartbruin en veel minder grijs moeten zijn?

Bram
Je ziet hier 3 typische velduilenhandpennen. De buitenvlaggen zijn gelig, bij een ransuil zijn ze maar iets donkerder (oranjebruin). Een paar andere duidelijke kenmerken:

- Buitenste handpennen van de velduil worden op de buitenvlag richting de spoel bijna wit (zie de middelste veer), bij een ransuil blijven ze oranje.

- Bij de ransuil zie je op de binnenvlaggen en meestal op de buitenvlaggen meer donkere dwarsbanden dan bij de velduil (op de binnenvlag bij de ransuil 4 of meer, bij de velduil tot 3 en vaak gebroken).

- Het wit op de binnenvlag van de handpennen is bij de velduil veel uitgebreider dan bij de ransuil; bij de ransuil is meestal alleen het basale deel van de binnenvlag wit of gelig, terwijl het wit bij de velduil vaak tot aan de donkere top komt.

- Op de toppen van de handpennen zie je bij de ransuil veel kleine grijsbruine stippen en vlekjes, tussen de distale bandering op de binnenvlaggen en buitenvlaggen is deze tekening ook erg uitgebreid. Bij de velduil zie je deze tekening veel minder, en zijn de stukken tussen de donkere banden in meestal egaal geel op de buitenvlaggen en egaal wit op de binnenvlaggen.

Groeten, Klaas

BramtK

Oke, je hebt me overtuigd.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Cees Veenema

Allen hartelijk bedankt,

Het waren niet enkel wat losse veertjes maar  een groot deel van het verenkleed op één plek.
Vindplaats Hijkerveld - open heide - in de buurt de schaapskooi.
Ik heb er een paar van meegenomen en de rest achtergelaten voor andere geinteresseerden.

Hoe kan het dat van vrijwel alle geslagen vogels er vrijwel nimmer een botje te vinden is?  zoals bv. uit onderstaande foto blijkt.
Groet,

Cees

klaas van haeringen

Hoi Cees,

Als de predator een havik of een sperwer is dan vind je vaak naast de geplukte veren op de grond ook de poten en snavel (de schedel wordt vaak opgegeten). Ik kan me voorstellen dat de prooi niet ter plekke helemaal wordt opgegeten maar dat de roofvogel een deel ervan bijvoorbeeld in een boom opeet. Grote kans dat delen van de prooi daar dus achterblijven.

Groeten, Klaas

Cees Veenema

Dank je Klaas,

Zal er eens extra op letten en ook maar eens een harkje aanschaffen :rolleyes:  
Groet,

Cees

Cees Veenema

Hallo Klaas,

Inmiddels onder de bomen wezen zoeken.
Trof ik wel een heel grote prooi aan :D  
Groet,

Cees

keesschreven

Soo hee, is het een edelhert?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Cees Veenema

Hoi Kees,

Tis Drenthe dus helaas geen loslopende edelherten.

Karkas van een Drents heideschaap.

Groet,

Cees

klaas van haeringen

Die ziet er niet zo levend meer uit :grin:  

keesschreven

Waarschijnlijk bewoog het nog wel een beetje... ;)  
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

CiteerHoi Kees,

Tis Drenthe dus helaas geen loslopende edelherten.

Karkas van een Drents heideschaap.
Ik ben eigenwijs maar ik zie er meer paard in,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

paard heeft snijtanden in de bovenkaak: dit is een herkauwer (zonder snijtanden in de bovenkaak)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

klaas van haeringen

Verder is de kans op een dood paard op het Hijkerveld niet heel groot...

Jeroen Nagtegaal

Citeerpaard heeft snijtanden in de bovenkaak: dit is een herkauwer (zonder snijtanden in de bovenkaak)
Klopt, nu zie ik het,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com