Slechtvalkenprooirest op webcam. Koekoek? ->nee, wulp!

Gestart door OJGoreng, april 12, 2017, 23:31:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Hoi,
Ruud Vlek postte vandaag een paar screen grabs van de webcam in de slechtvalkenkast op het hoofdkantoor van de ABN-AMRO aan de zuidas te A'dam, en is benieuwd naar de identificatie van de daar zichtbare prooirest. De camerabeheerder levert morgen wat extra foto's aan, maar in de tussentijd brainstormen we even. Ik neig enigszins naar koekoek, omdat ik op de handpennen donkere buitenvlaggen en lichte, gekartelde binnenvlaggen lijk te zien, plus lichte toppen aan de binnenste handveren. Zeker ben ik allerminst, vooral omdat ik niet helemaal goed kan beoordelen hoe echt die karteltekening nou precies is. Het zou zomaar kunnen dat het om een golving van het oppervlak gaat, en de scheiding tussen licht en donker veel strakker is dan ik denk; aan de andere kant meen ik toch wat andere veertjes te zien die ook op koekoek zouden kunnen wijzen. Qua grootte lijkt koekoek zeker een optie, en die lichte handpentoppen kan ik niet rijmen met valken, de eventuele andere optie. Verder loop ik een beetje vast; de kartels zitten op de verkeerde plek voor een houtsnip (want die heeft ze juist op de buitenvlaggen), en ook spechten vallen af. Heeft iemand toevallig een onderbouwd idee? Bij voorbaat dank, ook namens Ruud.





Met vriendelijke groet, Zainal

keesschreven

Beste Zainal, ik kijk graag mee maar kan helaas de link naar adam.waarneming.nl niet openen (om onbekende reden). Heb je ook een link vanuit www.waarneming.nl?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

OJGoreng

Hee, wat raar. Betekent dat dat je hierboven ook geen foto's ziet? De directe link is: http://waarneming.nl/waarneming/view/136664619

Alvast bedankt voor het meekijken!
Met vriendelijke groet, Zainal

keesschreven

#3
Ha, bedankt! (ik denk dat het te maken heeft met dat ik in het buitenland zit)

De prooi heeft een zeer lang opperarmbeen, en op foto 3 is te zien dat hier tegen de elleboog ook een extra lipje aan zit: dat is karakteristiek voor steltloperachtigen (inclusief meeuwen). Valken en Koekoeken hebben dat niet. Uilen hebben wel een lang opperarmbeen, maar geen extra lipje.
De gebandeerde armpennen kunnen evt. op een juveniele grote meeuw passen, maar de handpennen niet, en hij is daar ook iets te klein voor.
Al met al kom ik op een Wulp. Daar passen de lichte zomen van de grote armpendekveren ook goed bij, en de lichte ondervleugeldekveren. De gebandeerde creme lichaamsveren zouden dan flankveren moeten zijn (die zijn gebandeerd, maar borstveren van Wulp zijn lengte-gestreept).

Edit: houtsnip heeft een kort opperarmbeen en bruine ondervleugeldekveren.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

OJGoreng

Ach ja, wulp heeft natuurlijk ook dat soort handpennen! Wel een flinke kluif voor zo'n valk, maar het ligt alleszins ook meer voor de hand, zeker nu. Dank voor het inzetten van je expertise
Met vriendelijke groet, Zainal