Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Grieta Fransen overleden  (gelezen 4062 keer)

Melchior van Tweel

• Admins
  • Admingroep: Paddenstoelen
    • www.melchiorvantweel.nl
Grieta Fransen overleden
« Gepost op: april 08, 2017, 19:10:49 pm »

In Memoriam

Afgelopen donderdag is Grieta Fransen plotseling overleden.

Grieta was heel actief als paddenstoelenadmin voor waarneming.nl. Ze was zonder enige twijfel de actiefste validator van paddenstoelenwaarnemingen en heeft vele waarnemers geholpen met determinaties op het forum. In totaal heeft Grieta maar liefst 91.474 waarnemingen gevalideerd en 6471 keer berichten op het forum beantwoord. Zelf voerde Grieta haar waarnemingen in via de NMV. De enige waarneming van haar op waarneming.nl is die van een Satansboleetuit 2007: https://waarneming.nl/waarneming/view/2842475.

Het valideren van waarnemingen was voor Grieta soms bijna een dagtaak en ze ervoer het soms als een plicht. Recent gaf ze aan minder te willen valideren. Een te respecteren besluit. Het is immers vrijwilligerswerk en moet dus wel leuk blijven.

Naast waarneming.nl was Grieta ook vooral actief in Zuid-Holland als consul van de NMV en als organisator van de Zuidhollandse Zwamdag. Grieta stond altijd open voor vragen en heeft menigeen enthousiast gemaakt voor de paddenstoelenstudie. Ze was altijd heel geduldig en vond het geen probleem om nog een keer het verschil tussen twee soorten uit te leggen. Maar ze kon ook heel streng zijn als determinaties echt niet klopten.

Voor haar grote verdiensten voor de mycologie is Grieta in 2015 benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau en in 2013 heeft Grieta de Cool en Van der Lek prijs ontvangen.
http://www.maassluis.nl/over-maassluis/nieuwsberichten_42951/item/lintjesregen-in-maassluis_66418.html#Fransen
http://www.mycologen.nl/CvdLprijs_n.htm

We zullen Grieta missen om haar kennis, inzet en vrolijkheid, maar vooral om haar warmte en liefde. Met haar overlijden hebben we een dierbare vriendin verloren.

Wij wensen Johan en haar familie en vrienden sterkte met die grote verlies.

Namens de andere admins,

Melchior van Tweel
Coördinator paddenstoelenvalidatie

« Laatst bewerkt op: april 10, 2017, 09:31:44 am door Melchior van Tweel »

rietvanoosten

• Member
Re: Grieta Fransen overleden
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2017, 19:44:41 pm »

Niet te geloven, onvoorstelbaar ..........
Mijn medeleven gaat uit naar diegenen die bij Grieta hoorden en die haar nu moeten missen.
Ben sprakeloos ....
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

• Member
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2017, 19:53:27 pm »

Dank je Riet. I.p.v. de  knuffel, als we elkaar bij een excursie of bijeenkomst zagen, kwam vanmorgen dit droeve bericht. Ik zal je missen Grieta.
Groeten Marian

jokeb

• Member
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2017, 19:57:19 pm »

Ik werd vanmorgen gebeld met dit bericht.  Wat zal ik haar warmte, knuffels en niet te vergeten haar kennis missen.
groet,
Joke

tstrik

• Member
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2017, 20:04:40 pm »

Een groot verlies, Grieta we zullen je tomeloze energie missen, waarmee je ons hielp en enthousiast maakte met de paddenstoelen.
Een groot gemis voor onze werkgroep en de NMV.
Sterkte aan alle nabestaanden en familie.
Mvgr.,
Theo Strik

janvdbrugge

• Member
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2017, 20:27:15 pm »

Melchior, Dank voor de berichtgeving. Ik heb Grieta nooit ontmoet, maar was uiteraard door het forum wel op de hoogte van haar indrukwekkende mycologische kennis. Vorig najaar had ik in een reactie op een paddenstoelenmelding met identificatievraag gewezen op de noodzakelijke terughoudendheid bij het uitdelen van soortnamen. Daarna kreeg ik van Grieta het volgende bericht, waar ik best tevreden over was: (. . . zin met persoonsnaam heb ik weggelaten) Op die manier heb ik toch 'n goede herinnering.
Jan van der Brugge

Hallo Jan,
Fantastisch dat je zo'n uitgebreid verhaal op het forum hebt geplaatst. Hopelijk wordt het door heel veel mensen gelezen!
. . . van een paddenstoelengroepje, maar meestal wordt daar ook alleen maar naar foto's gekeken in plaats van gedetermineerd. Ik kom daar de laatste tijd ook regelmatig, maar of ik het lang volhoud weet ik nog niet, het is eigenlijk zonde van mijn tijd.
Hartelijke groet, Grieta Fransen.

Jan Knuiman

• Admins
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2017, 20:40:56 pm »

Hoewel ik Grieta slechts tweemaal heb ontmoet, was het altijd fijn om met haar contact te hebben, in het veld, op het forum of via de mail. Het meest heb ik genoten van haar enthousiasme, stimulerende woorden, en vooral ook van haar vriendelijkheid en openhartige manier van doen. Een groot verlies.

Hartelijke groet,

Jan

Will Jansen

• Member
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2017, 20:42:33 pm »

Ach lieve Grieta wat had ik nog veel van je willen leren......en dank voor de momenten die we wel konden delen.

Respect!

Ingrid van Vlaanderen

• Member
« Reactie #8 Gepost op: april 08, 2017, 20:52:53 pm »

Wat een ongelofelijk bericht. Op de laatste nieuwjaars receptie hebben wij elkaar eindelijk eens gezien en elkaar gesproken, dat na die vele raadgevingen, vragen en vinkjes. Wat  had jij een geduld om iedereen wegwijs te maken in de paddenstoelen wereld. Wat een gemis voor ons paddenstoelminnende mensen, maar zeker voor de familie. Heel veel sterkte!

bas.drost96

• Member
« Reactie #9 Gepost op: april 08, 2017, 20:57:00 pm »

Wat een droevig bericht  :'(! Hoewel ik Grieta slechts één keer gesproken heb, was ik via waarneming.nl altijd zeer onder de indruk van haar paddenstoelenkennis. Mijn medeleven gaat uit naar haar nabestaanden.
Groeten,
Bas
Totaal 3500 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Gert Kremer

• Member
« Reactie #10 Gepost op: april 08, 2017, 21:07:11 pm »

we zullen haar missen, zij had altijd gelijk, ook al had ze gelijk.
Dat was de tekst die vaak op waarneming kwam te staan.  Rust Zacht Grieta.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

• Member
    • http://kijkhiereens.nl/
« Reactie #11 Gepost op: april 08, 2017, 21:09:26 pm »

Dat was schrikken toen mij de boodschap bereikte dat Grieta is overleden. Ik wens de familie en vrienden heel veel sterkte met dit verlies. Een gemis in de paddenstoelenwereld.

Carolien

• Admins
« Reactie #12 Gepost op: april 08, 2017, 21:33:11 pm »

Wat een ontzettend verdrietig nieuws. Ik heb Grieta afgelopen November nog ontmoet op de waarneming-excursie in Zoelen, waar ik heb genoten van haar enthousiasme, kennis en humor. Ook op het forum en bij ingevoerde waarnemingen kon je altijd op haar steun rekenen. Rust zacht lieve Grieta, ik ga je missen :(
Carolien Reindertsen
« Laatst bewerkt op: april 08, 2017, 21:37:50 pm door Carolien »
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

tjerk

• Member
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2017, 21:54:32 pm »

In het najaar van 2010 kocht ik mijn eerste digitale camera. Uitproberen natuurlijk. Er waren veel paddenstoelen om te fotograferen. Namen kende ik niet, ik wist niets van paddenstoelen. Iemand wees mij op waarneming.nl. Dankzij waarneming.nl deed ik mijn eerste paddenstoelenkennis op. En begin 2011 kreeg ik een mailtje van Grieta Fransen. Ze constateerde, dat ik in Zuid-Holland woonde, dat ik blijkbaar over genoeg vrije tijd beschikte en dat ik geïnteresseerd was in paddenstoelen. Of ik niet een keer met de PWG Zoetermeer mee wilde. Dat wilde ik wel.
Op de parkeerplaats van De Horsten in Wassenaar ontmoette ik twee dames: Grieta Fransen en Sinie de Jonge. Zij wisten veel, ik weinig. Na afloop van de excursie deelden ze me lachend mee, dat ik was goedgekeurd en wel vaker meemocht.
Grieta zorgde er later voor dat ik een eigen microscoop kreeg, dat ik met werkweken meeging, dat ik literatuur aanschafte. Dat er een enorm boeiende wereld voor mij open ging.
Haar enthousiasme, kennis, steun, aanwijzingen, menselijke belangstelling zal ik ongelooflijk missen.

Tjerk Nawijn
« Laatst bewerkt op: april 08, 2017, 22:40:00 pm door tjerk »

Willy

• Member
  • Gewima
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2017, 22:01:02 pm »

Een groot iemand is heengegaan een verlies voor ons allen,Rust zacht Grieta.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

P.Rijnen

• Member
« Reactie #15 Gepost op: april 08, 2017, 22:20:37 pm »

Wat een triest nieuws. Grieta  bedankt voor alle raad, steun en terechtwijzigingen
Peter

chris48

• Member
« Reactie #16 Gepost op: april 09, 2017, 08:07:21 am »

Ongeveer anderhalf jaar loop ik mee met de excursies in Den Haag en Wassenaar van de KNNV/NMV-werkgroep Den Haag. De eerste maanden kreeg ik veel opmerkingen van Grieta, maar het laatste jaar liep Grieta zelf vaak mee en merkte ik dat ze behalve kritisch vooral een warm en humoristisch persoon was. Ik zal haar missen. Chris

Rene Hoogenboom

• Member
« Reactie #17 Gepost op: april 09, 2017, 10:17:42 am »

Ik ken Grieta van haar commentaren en opmerkingen bij mijn waarnemingen. Daaruit bleek haar grote kennis van de wereld der paddenstoelen en haar passie, die ze graag deelde met anderen.
Door haar ben ik anders naar paddenstoelen gaan kijken en ben ik literatuur gaan aanschaffen. Haar inzet en kennis maar vooral haar betrokkenheid zullen we missen.
Rene

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #18 Gepost op: april 09, 2017, 16:25:12 pm »

Namens Waarneming.nl ben ik Grieta veel dank verschuldigd. Ze was ontzettend snel met valideren en mensen de juiste richting wijzend met een foutieve determinatie. Persoonlijk koester ik de gesprekken met haar tijdens de validator dagen in Amersfoort .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

phegi

• Member
« Reactie #19 Gepost op: april 09, 2017, 23:13:39 pm »

Ik heb Grieta maar een paar keer meegemaakt in de afgelopen excursies van de KNNV plantengroep in Wassenaar. Wat een geweldig leuk mens vond ik haar. Ze wist heel veel maar ze wist ook wat ze niet wist en maakte dat ook zeer duidelijk. Een groot gemis voor de paddenstoelenwerkgroep. Peter.
groeten,

Peter

www.phegi.com

Melchior van Tweel

• Admins
  • Admingroep: Paddenstoelen
    • www.melchiorvantweel.nl
« Reactie #20 Gepost op: april 10, 2017, 09:33:42 am »

Allen bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik heb bovenaan dit topic een In Memoriam geplaatst. Voorlopig laat ik dit topic hier nog even staan. Later zal ik dit verplaatsen naar de Hall of Fame.

Josee

• Member
« Reactie #21 Gepost op: april 10, 2017, 10:33:16 am »

Oef... wat een pijnlijk en intens verdrietig bericht... Mijn oprechte deelneming gaat uit naar haar familie en alle dierbaren met dit onverwachte verlies. Door de jaren heen was haar naam hier vertrouwd voor me geworden en ik vond het erg leuk om haar bij de excursie van 29 oktober jl. op landgoed Soelen in levende lijve te ontmoeten.. dat het bij één keer zal blijven is onvoorstelbaar..

In mijn herinnering blijft  een warmhartige, hulpvaardige, wijze en vitale vrouw, maar dit bericht toont weer aan hoe kwetsbaar we als mensen zijn.. Jammer dat ik haar niet meer kan bedanken voor al haar geduldige hulp. Rust zacht lieve Grieta.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

jan pos

• Member
« Reactie #22 Gepost op: april 10, 2017, 15:15:27 pm »

Heel mooi, de foto van Grieta midden op het forum.
Want daar hoort zij toch thuis.
Wat triest dat Grieta is overleden.

Eén van de laatste commentaren die ik van Grieta kreeg betrof een oudere waarneming van een Waaierbuisjeszwam waarvan ik alleen de onderzijde getoond had.
" Heb je ook een foto van de bovenzijde van deze soort? "
Ik reageerde met:
" Meestal is het andersom" (de onderzijde) en ik maakte haar een compliment dat ze zelfs tijd vrij maakte om oude waarnemingen door te nemen:
" Jij ziet ook alles".
En Grieta's reactie was:
" Nou nee, ik zag het juist niét.......".

Het zal wennen zijn weer paddenstoelen op Waarneming te zetten in de wetenschap dat Grieta er niet naar zal kijken.
Of toch wellicht, op een andere manier.
Dank je wel Grieta.

Jan-Gerard Pos

Weia

• Admins
  • Admingroep:
    * Libellen
    * Motmuggen
    • http://www.at-A-lanta.nl/odon
« Reactie #23 Gepost op: april 10, 2017, 17:16:49 pm »

Wat is het leven kwetsbaar... Ik kende haar alleen van admindagen en alleen al door het enorme aantal validaties een groot gemis. (In de biografie staan geen biografische gegevens, zo oud was ze toch niet?)
« Laatst bewerkt op: april 11, 2017, 14:11:27 pm door Weia »
Groeten, Weia
fotodeterminatievragen svp zo: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207178.0
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Willy

• Member
  • Gewima
« Reactie #24 Gepost op: april 10, 2017, 18:00:32 pm »

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Henny Klein

• Member
« Reactie #25 Gepost op: april 11, 2017, 17:52:32 pm »

Een triest bericht, sterkte voor allen die haar liefhadden!
Ik heb Grieta nooit ontmoet maar via haar vele reacties op mijn waarnemingen en vragen (en op die van anderen) heb ik heel veel geleerd de afgelopen jaren, ik bewonderde haar grote inzet. Dus ook ik zal haar missen!
Hartelijke groet, Henny

Margreet Kwh

• Member
« Reactie #26 Gepost op: april 11, 2017, 19:10:24 pm »

Een droevig bericht over Grietaf, Grieta Fransen, en mooie reacties.
Ik kende haar alleen digitaal, maar ze gaf blijk van veel kennis. Soms was ze streng, dat kon je lezen.
Maar dan weer was er reden voor een glimlach.
Wat fijn dat we zoveel goede herinneringen aan haar hulpvaardigheid hebben.
Heel veel sterkte voor haar nabestaanden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

gerard bredewold

• Member
« Reactie #27 Gepost op: april 11, 2017, 19:26:04 pm »

Een prachtig mens overleden we zullen haar missen.

Vriendelijke groet.
Gerard Bredewold.

rmorsink

• Member
    • rmnatuurfotografie.nl
« Reactie #28 Gepost op: april 11, 2017, 20:44:56 pm »

Wat een droevig bericht. Ik heb haar twee keer ontmoet tijdens de waarneming - excursies in Neerijnen en Zoelen.
Ze hielp altijd met veel enthousiasme en je kon haar alles vragen. 
Een groot verlies

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

arensattic

• Member
    • Zwammen in Zuidhorn
« Reactie #29 Gepost op: april 11, 2017, 21:10:55 pm »

We zullen Grieta erg missen. Hoewel wij haar nooit hebben ontmoet heeft ze erg veel waarnemingen van ons gevalideerd en ons (via e-mail) dikwijls op het goede spoor gezet bij paddenstoelen die we nog niet kenden. We wensen haar familieleden en vrienden veel sterkte om dit grote verlies te dragen.

Aren en Maria van Waarde
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 19 queries.