In het najaar van 2010 kocht ik mijn eerste digitale camera. Uitproberen natuurlijk. Er waren veel paddenstoelen om te fotograferen. Namen kende ik niet, ik wist niets van paddenstoelen. Iemand wees mij op waarneming.nl. Dankzij waarneming.nl deed ik mijn eerste paddenstoelenkennis op. En begin 2011 kreeg ik een mailtje van Grieta Fransen. Ze constateerde, dat ik in Zuid-Holland woonde, dat ik blijkbaar over genoeg vrije tijd beschikte en dat ik geïnteresseerd was in paddenstoelen. Of ik niet een keer met de PWG Zoetermeer mee wilde. Dat wilde ik wel.
Op de parkeerplaats van De Horsten in Wassenaar ontmoette ik twee dames: Grieta Fransen en Sinie de Jonge. Zij wisten veel, ik weinig. Na afloop van de excursie deelden ze me lachend mee, dat ik was goedgekeurd en wel vaker meemocht.
Grieta zorgde er later voor dat ik een eigen microscoop kreeg, dat ik met werkweken meeging, dat ik literatuur aanschafte. Dat er een enorm boeiende wereld voor mij open ging.
Haar enthousiasme, kennis, steun, aanwijzingen, menselijke belangstelling zal ik ongelooflijk missen.
Tjerk Nawijn