Gele kwikstaart?

Gestart door SlechtValk, april 10, 2017, 01:40:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Iemand die determinatie durft te bevestigen, dan wel verbeteren?

Ik zat zelf te denken aan Gele kwikstaart, maar durf het eigenlijk niet zeker te zeggen...
Vogel zat zich een tijdje te poetsen, helaas weggevlogen op een moment dat ik net even niet keek, dus dat heb ik helaas niet gezien.
Vogel zat erg ver weg, foto's met telefoon door telescoop.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/136547404
onzeker Gele Kwikstaart - Motacilla flava gezien op 2017-04-09 Groenekan - Polder de Hooge Kamp
Foto's:










bij voorbaat dank Stefan Vermeulen
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankneijts

Ik vind dit nu niet direct een probleem voor "gevorderden" maar meer voor "praat maar raak" Stefan. Immers is niet met 100% zekerheid vast te stellen wat dit is, hoewel waarschijnlijk géén Gele Kwikstaart ..  B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

'Praat maar Raak' vind ik wat overdreven. Het lijkt me meer iets voor 'Determinatie voor gevorderde helderzienden'.
Toch zijn deze foto's een stuk beter dan van die recente "Kleine fazant-achtige"
Herman van der Meer

StevenGeurts

Citaat van: HPM op april 10, 2017, 10:39:18 AM
Het lijkt me meer iets voor 'Determinatie voor gevorderde helderzienden'.
;D

Guus Peterse

Toch waren daar nog kenmerken aan te zien. Hier is het toch meer een kwestie van raden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SlechtValk

Citaat van: frankneijts op april 10, 2017, 09:42:06 AM
Ik vind dit nu niet direct een probleem voor "gevorderden" maar meer voor "praat maar raak" Stefan. Immers is niet met 100% zekerheid vast te stellen wat dit is, hoewel waarschijnlijk géén Gele Kwikstaart ..  B)

Ik weet dat (sommige) admins in staat zijn om berichten te verplaatsen naar een beter passend subforum... ik plaatste het in het gevorderden topic omdat ik dacht dat dit niet voor de amateur zou zijn...
Ik heb soms foto's voorbij zien komen op diverse forumonderdelen waarvan ik dacht, dat gaat nooit lukken om daar een naam aan te hangen, toch lukte het dan (o.b.v. een toevallig vastgelegd kenmerk)... dus ik dacht: nooit geschoten is altijd mis.

Inhoudelijk... ik ben benieuwd waarom je zegt dat het waarschijnlijk géén Gele kwikstaart zou zijn? En of je dan een idee hebt wat een grotere kanshebber zou zijn...

Citaat van: Guus Peterse op april 10, 2017, 11:38:11 AM
Toch waren daar nog kenmerken aan te zien. Hier is het toch meer een kwestie van raden.

Sorry maar dat ben ik niet helemaal met je eens... ik zie toch echt wel eigenschappen van deze vogel (die kenmerken zouden kunnen zijn)... zoals een lichte borst, een vrij lange staart (i.v.m. de rest van de vogel), de houding van de vogel en een klein verschil in kleur tussen de mantel en de vleugel (vooral op de 2de foto bij de waarneming (hier in het forum als bovenste weergegeven) te zien). Kenmerken die naar mijn mening (samen met de ervaring die ik in het veld had: "hee een kwikstaart op een hekje, hee wacht dat is geen witte kwik, maar wat is het dan?") passen op een (mogelijk vrouwtje of nog niet erg op kleur mannetje) Gele kwikstaart.

Ik heb de vogel ook niet voor niets ingevoerd met een vraagteken... ik proef uit de reacties tot nu toe dat er onvoldoende grond is om dat vraagteken weg te halen... nou dan staat hij er toch prima zo... nogmaals ik hoopte op iemand die toch een doorslaggevend kenmerk op de foto's kon vinden... als dat niet het geval is, jammer dan!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankneijts

Ik zie d'r niks Gele Kwikstaart-achtigs in maar daar houdt t wel mee op verder Stefan: ik kan wel proberen te raden maar dat is zinloos ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'