Hoofdmenu

Meeuwenmysteries 3

Gestart door Mars Muusse, april 07, 2017, 23:32:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

Ik zal maar niet meer zo veel weggeven.  :wub:

1 april. Wat is 't en waarom?

sjonnoh

Ik ga voor een 3kj pontische meeuw. Lichtgrijze rug/vleugels die nog niet volledig in adulte vorm zijn, doffig roze poten, donkere ogen en de snavel die een beetje geelgroenig is.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos

~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Alexander Devos

Maar de poten lijken mij dik en de snavel kort voor een pont...

OJGoreng

Handpennen suggereren 4kj, en dan zie ik eigenlijk niets wat zilvermeeuw expliciet uitsluit. Poten zijn wat bleek, handpenprojectie lijkt wat lang, en iris is nogal donker; kenmerken die op zich allemaal kunnen voor een zilver van die leeftijd, maar wel verdacht zijn als ze allemaal tegelijk voorkomen, tenzij ze een gemeenschappelijke oorsprong (ergens een Pontische voorouder?) hebben. Ik vermoed dat ik deze in elke andere context dan een meeuwenmysterietopic, achteloos als een 4kj zilver zou wegschrijven.
Met vriendelijke groet, Zainal

jeroenverburg

Ik dacht ook 'ik zal er wel vreselijk naast zitten als dit voor mij gewoon een zilvermeeuw is', maar als het dus iets anders is ben ik in goed gezelschap  :angel:
Het donkere oog en de bleke poten vind ik ook afwijkend, al kon ik zo'n oog zonder veel moeite terugvinden op waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/115893228
Wat ik niet kan plaatsen is dat er op één klein streepje na nergens meer zwarte streping te zien is. Bij veel 4e kj zilvermeeuwen op waarneming vind ik die streping juist uitgebreid terug.
Maar op gull-research staat dan weer deze : http://www.gull-research.org/hg/hg4cy/a7mr.html die ook zo wit is, zelfs met donker oog erbij.
Al met al blijft het voor mij dus een zilvermeeuw, ook omdat ik er geen aanknopingspunten in zie die naar iets anders wijzen.

OJGoreng

Citaat van: jeroenverburg op april 09, 2017, 22:25:55 PMal kon ik zo'n oog zonder veel moeite terugvinden op waarneming

Ik zag er zelf onlangs eentje met een donker oog rechts en een licht oog links, een soort David-Bowie-meeuw. Dat was vrij speciaal...
Met vriendelijke groet, Zainal

Mars Muusse

Het betreft inderdaad een 4CY Zilvermeeuw.

In het voorjaar hebben meeuwen een rui waarbij de kop en de onderdelen wit worden. Vlak daarna start de rui in de handpennen waardoor ze in de zomermaanden er vaak uitzien als een voddenbaal. Zilvermeeuwen, zeker de vogels die bij ons broeden, kunnen al vanaf eind februari zo'n witte kop ontwikkelen. Daarmee vervalt een makkelijk kenmerk van Pontische Meeuw uit de wintermaanden.

De witte kop is dus niet zo betrouwbaar om op af te gaan, maar er zijn goede aanknopingspunten voor deze vogel. Daarbij is het van belang de vogel eerst goed op leeftijd te brengen.
Het is duidelijk geen volwassen vogel, met zo veel tekening op grote dekveren en centrale tertials. Maar als je goed kijkt zie je zwarte handpennen met mooie witte toppen, en de onderzijde van de buitenste pen, P10, is ook goed te zien met een duidelijke witte vlek, de 'mirror'.
Adult-achtige handpennen in combinatie met zo veel tekening in dekveren wijst op een 4CY vogel op 1 april.

Pontische Meeuw in 4CY voorjaar (en ook Geelpootmeeuw van die leeftijd) zijn vergevorderde klanten, zie bijv:

wat een Poolse vogel is ( http://gull-research.org/cachinnans/3cy/dn03919.html )
en deze onderstaande 4CY Geelpootmeeuw uit Kroatië:

Er is wel variatie in dit kleed bij Pontische en Geelpootmeeuw, maar het merendeel van de 4CY voorjaarsbeesten ziet er al erg volwassen uit, doorgaans meer dan Zilvermeeuwen van dezelfde leeftijd.

Leeftijdsbepaling is niet altijd makkelijk, hoewel het bij Zilvermeeuwen vaak wel goed gaat. Kleine Mantelmeeuwen zijn heel veel lastiger.

Hier nog een paar voorbeelden aan de hand van Zilvermeeuwen. In de eerste winter zijn de handpennen juveniel:

In de tweede winter zijn ze 2e generatie, met rondere toppen en vaak een ankerpatroontje op de punt van de binnenste pennen. Vergelijk vooral het patroon op P1-P3 eens. Een kleine mirror op P10 is soms mogelijk (en dan meestal in noordelijke dieren die als volwassen beest veel wit gaan ontwikkelen op die pen):

Dan onderstaand, de derde winter (4CY april vogels), waarbij veel onvolwassen veren aanwezig zijn, maar de handpentekening al zwartig is en meestal duidelijke afgescheiden witte toppen heeft en een mirror op P10 (maar die is echt heel vaak afwezig nog!):

En tenslotte 4e winter en volwassen vogels, welke doorgaans op één hoop worden gegooid. Soms is er nog een allerlaatste teken aanwezig (zie je het in de linker vogel in onderstaande foto?), zoals wat bruine veren, maar veel verschil is er niet:

In dit overzicht zitten standaard, of klassieke vogels voor de betreffende leeftijd. Vooral onvolwassen vogels tonen een grote mate van variatie, en het is eigenlijk onvoldoende om foto's te nemen van enkel een staande/zittende vogel. Juist een open vleugel toont het belangrijkste kenmerk: het patroon op de binnenste handpennen en op de armpennen (secondaries). Hiet nog wat instinkertjes.

Buitengewoon ondeugend (en al vaak aangehaald) is Zilvermeeuw CCAD, gefotografeerd door Peter Adriaens in België. Lopend over het strand ziet hij er uit als een 2e winter vogel, maar zowel ring als binnenste handpennen (hoewel zelfs die er onvolwassen uitzien) wijzen op een jaartje ouder:

Vooral Zilvermeeuwen uit het noorden van Scandinavië hebben een trage ontwikkeling van het kleed. Zij zien er dus regelmatig veel 'onvolwassener' uit dan ze feitelijk zijn, en daarom zijn ringaflezingen zo leuk. Bijvoorbeeld deze 4CY vogel JN717 gefotografeerd door Ingar:

Deze laatste vogel, JN717, is dus exact even oud als de vogel waar deze post mee begonnen werd, de Pontische Meeuw DN03919!