Twee Duitse nimfjes waar ik niet uitkom ...

Gestart door arpwifi, april 07, 2017, 12:18:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

arpwifi

Hoi saampies,

Dezer dagen kwamen op het forum van insektenfotos.de twee nimfjes langs waarbij ik ook met wat langer achter m'n oren krabben geen passende oplossing vind. Misschien dat anderen me op scheel over hoofden heenkijken kunnen betrappen? Momenteel heb ik niet veel rustige ogenblikken dus het kan maar zo dat ik niet goed oplet ...

Nimfje 1 - Miridae-achtige Lygaeidae?  :rolleyes:
Samen met een laat stadium Phylus coryli uit takken met katjes van een Hazelaar geschud. Qua habitus, beetje myrmecomorph met de dikke kop en bol achterlijfje en daarbij de witte streepjes op de rug krijg ik dingen als Pilophorus of Globiceps etc. maar moeilijk uit m'n hoofd, maar de relatief dikke voelerknotsen kloppen dan voor geen meter. Dus bij de Lygaeidae kiijken .... daar vind ik dan weer niks met dergelijke streepjes ...  natuurllijk zijn ook niet alle jonge stadia van alle soorten al goed gedocumenteerd (laat staan met foto's internet), maar ik blijf het gevoel houden dat ik iets heel erg voor de hand liggends mis.

Wie biedt ?
- - -

Nimfje 2 - Miris/Calocoris/Closterotomus??
Een vijfde stadium van een langvleugelige. Je zou zeggen dat we deze moeten (her)kennen  :rolleye: :rolleyes:
Habitus lijkt als snel wat op Miris, maar dan die witte achterrand van het halsschild (?!?)
Bij Calocoris roseomaculatus en  Closterotomus biclavatus en fulvomaculatus zit met name de tekening met de smallere streepjes me niet lekker (en dat halsschild en de voelers...) ... voor Piliphorus en Globiceps met dergelijke streepjes kloppen habitus en voelers niet ... De weinige plaatjes van Systellonotus die in omloop zijn zien er ook anders uit ...

Wat mis ik?
- - -

Hartelijk dank alvast voor het meekijken  :lol:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

Nimje 1 lijkt me inderdaad een bodemwants, maar ik kom er niet uit. Heel frustrerend. Nimfje 2. Eens (voor wat het waard is).

arpwifi

#3
Bedankt voor het meekijken Thijs :)

De nimfjes van de Lygaeidae die volwassen een beetje zo myrmecomorph zijn (Ischnocoris, Macrodema, Pterotmetus etc. ? ) lijken allemaal voor geen meter ... pffff ...

Toch een Miridae? Sabine Schmitz heeft deze foto van een 2e stadium Miris gemaakt. Met enige fantasie zou je je voor kunnen stellen dat de voelerknotsjes in de L1 misschien nog net effe dikker zouden kunnen zijn?

P.S. nee ... die had ik al bekeken zie ik nu weer ... ook de ukken van april op wrn hebben een langer/dunner laatste voelersegment
https://waarneming.nl/soort/photos/8705?from=1980-01-01&maand=4&id_kleed=1034&only_approved=0

1e stadium ? :
https://waarneming.nl/waarneming/view/4141731
https://waarneming.nl/waarneming/view/64391313
https://waarneming.nl/waarneming/view/100858241

pfffff ....
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Globiceps, ik vind dat eigenlijk nog niet zo'n gek idee Arp. Deze zat ook op hazelaar: http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=43693
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Hoi Henk,

Ja, die ken ik en was dus ook één van m'n eerste opties, maar ik vind die laatste voelersegmenten op de uk van Brigitte zo duidelijk verdikt dat ik erop vastloop. Maar al het andere lijkt wel te kloppen ... ben erg benieuwd hoe het beestje eruit ziet na de volgende vervelling  :rolleyes:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Kan een schöne Serie worden. Hopelijk gaat het lukken!
Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Zeker - de foto's die ze tot nu toe heeft neergezet zijn bepaald okay voor zo'n kleine druktemaker  :lol:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

De uitkomst voor "Nimfje 1" is er nu ook : Ondanks het verdikte laatste voelersegment toch een Miridae - zoals Henk al voorspelde een Globiceps: Globiceps sphaegiformis. Pas vanaf het vierde stadium is de voelertop weer duidelijk slanker.

Leermomentje  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Henk Soepenberg

Top!  :duim: 

Vind het ontroerend mooie beestjes  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk