Wie kent dit klein schatje?

Gestart door Guy922, april 06, 2017, 14:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guy922

Ik fotografeerde enkele dagen terug dit schattig insektje, en ik kan gewoon niet gerugvinden om welk insekt het handeld. Is zeer klein, ik zou zeggen 3-4 mm.


Hartelijk dank en ik hoop dat iemand me kan helpen

Guy922

En nog eentje van dezelfde maat of zelfs iets kleiner:


Hartelijk dank

bas.drost96

Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien


KoenVerhoogt

Een snuitkevertje, ik verplaats het topic even naar de goede plek.

Wat handiger is, is om de waarneming eerst in te voeren op Waarneming.nl, en deze waarneming dan door te linken naar dit forum. Hiermee is ook meteen alle benodigde informatie als locatie en datum beschikbaar, en heeft de waarneming ook nog eens nut voor de database.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Guy922

OK. Hartelijk dank Koen.

Als ik het snuitkevertje opzoek, dan lijken ze niet erg op wat ik vond. Is de mijne misschien een baby?

Douwe van der Ploeg

Nee, een babykever is een larve en die zien er meet uit als een rupsje. Het is gewoon een grote familie, met veel verwchillende soorten.

Waar heb je dit beestje gezien, en weet je toevallig ook op welke plant ie zat?
Douwe van der Ploeg

Guy922

Ik heb de foto in Zuid Frankrijk genomen, en hij of zij zat op een Iris. Je ziet een deel van de bloem in de foto. En de kever is zeer klein,zoals ik zei 3-4 mm. Ik kan gewoon niet vinden welke ondersoort dit zou kunnen zijn, indien het een snuitkever is.

Het insect in de 2de foto heb ik daar gevonden, op een wilde bloem. Enig idee what did zou kunnen zijn.

Douwe van der Ploeg

#8
Misschien maakt Mononychus punctumalbum een kans, maar ik ken lang niet alle soorten daar. Een soort, overigens, een ondersoort is wat anders.
Beestje 2 is één of andere spin.
Douwe van der Ploeg

Guy922

Heb juist even de snuitkevers in Zuid Frankrijk opgezocht, en ze hebben alle werkelijk een lange snuit. Mijn kevertje heeft geen snuit.
Wat kan dit zijn?

Guy922

Een Mononychus punctumalbum dat zou kunnen. Hartelijk dank. Zoals ik zie is de kever beschermd en staat op de rode lijst. En, in het Duits noemt men hem Irisruessler. Dat is voldoende bewijs.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wei%C3%9Fpunktiger_Schwertlilienr%C3%BCssler

Douwe van der Ploeg

Zeker heeft ie wel een snuit, hij wijst er alleen even mee naar beneden. Ik ben zo vrij geweest m in te tekenen op je foto (zie bijlage). Overigens is een gewone naam NIET voldoende bewijs, kevers determineer je door kenmerken te controleren met behulp van sleutels en een referentiecollectie, niet door gewoonweg naar logisch klinkende namen te kijken en plaatjes te vergelijken.
Douwe van der Ploeg