Kams dwergschaduwwants?

Gestart door Ton Zijp, april 06, 2017, 22:59:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Zijp

In de hoop dat ik als newbie op de juiste manier dit bericht plus foto plaats in dit forum, wil ik bij deze de vraag stellen om welke wants dit zou kunnen gaan. Inzoomen levert tot op zekere hoogte nog een redelijk bruikbare afbeelding op. Als ik 't uit ging snijden en vergroten daarentegen niet.
Ik kom tot niet meer dan een vermoeden dat 't om Kalms dwergschaduwwants (Orthops kalmii) óf de variabele dwergschaduwwants (Orthops basalis).
Ik trof 't, samen met wat soortgenoten in de directe omgeving, aan in m'n tuin te Amsterdam, tussen en op de bladeren van de gewone smeerwortel. Grootte ong 5 mm. Kleur van de vlekken leek iets geler dan bijgevoegde foto.

Ik hoor 't graag.

Groeten,

Ton Zijp.

Ton Zijp

Ondertussen gevonden welke wants 't is. Hier aangegeven:

https://waarneming.nl/waarneming/view/136420412

Een brandnetelblindwants dus, Liocoris tripustulatus.
Mijn excuses nog voor de beroerde foto, 't niet melden op de juiste manier & being a newbie. Ik hoop dat ik voldaan heb door 't zelf op te lossen. ;-)

Groeten,

Ton.

thijsdegraaf

Welkom op Waarneming Ton.
Liocoris tripustulatus is inderdaad waarschijnlijker. Die zie je al vroeg in het jaar, dan is hij ook wat donkerder. 
De volgende keer kun je de vraag vanuit je waarneming stellen. Rechts onder 'Opties' 'determineren via het forum' aanklikken. De foto komt dan meteen op ware grootte in je vraag te staan. Dat kijkt lekkerder. Ook zijn dan alle gegevens duidelijk (tijd, gebied). En probeer dan toch een uitsnede te maken. Het verschil in de soorten zit in de donkere ringen om poten en antennen en die zijn nu lastig/niet te zien. Zie informatie: https://waarneming.nl/soort/info/19105.
Berend Aukema is op Waarneming de wantsenexpert, die je inzending controleert. Als er een groene V bij komt te staan kun je er van uitgaan dat hij goed is. Soms geeft een foto niet genoeg duidelijkheid. Dan komt er '(nog) niet te beoordelen' bij te staan.
Vooral als het 's zomers drukker wordt kan het een tijdje duren, voordat je insect, plant enz.  gecontroleerd wordt. Bij twijfel kun je dus inderdaad het best op het forum vragen. Voor de admin die controleert ook plezieriger, anders moet die allerlei fouten corrigeren.