Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Hoewel ik nog niet zo vreselijk oud ben, heb ik al sinds mijn jongste jaren geleefd tussen vogels en natuur. We hebben thuis al heel lang vogels. Toen ik jong was, was het de normaalste zaak van de wereld om exotische vogels te houden en te kweken. Als je ouder wordt leer je via andere mensen, via school of via de media ook de keerzijde van de medaille kennen.
Op die momenten, als mensen met je in discussie gaan, is het soms moeilijk om jezelf te verdedigen, want er worden soms punten genoemd waar gewoon weinig tegenin te brengen is.
Toch denk ik dat men op verantwoorde wijze best (exotische) vogels kan houden en kweken. Daar zijn (dwerg) flamingo's geen uitzondering op. Het zijn vogels die van nature in extreme situaties in leven kunnen blijven, zelfs in het wild kennen ze extreme vrieskou. Uiteraard worden ze in gevangenschap beperkt in hun dagelijkse gedragingen etc. Maargoed, die discussie wil ik niet voeren. Vogelhouderij is een feit, dat zal ook nooit meer verdwijnen uit onze cultuur. Maar wij (vogelhouders) kunnen (eventueel zelfs samen met vogelaars!) wel proberen om de vogelhouderij op verantwoorde wijze voort te zetten.
Om deze redenen grijp ik de kans om tijdens mijn opleiding enkele stage-opdrachten e.d. te doen binnen mijn vakgebied, extensieve siervogelhouderij. Flamingo's zijn hierbij een goed voorbeeld. Niet in de minste plaats omdat het opvallende vogels zijn die bij veel mensen geliefd zijn, o.a. omdat men ze van de dierentuin kent! Want daar leren mensen uit alle leeftijdsgroepen én bevolkingsgroepen dieren kennen die zij anders nooit in levende lijve zouden zien. Dierentuincollecties zijn de ultieme manier om mensen met exotische natuur in aanraking te brengen, het leverd ook respect op voor de natuur (althans, zo heb ik het ervaren). Vogelhouderij inspireerd miljoenen mensen, en in mijn geval geeft het ook inspiratie om vogels op bepaalde punten te kunnen begrijpen en ze te kunnen beschermen. Ik wil me er in verdiepen hoe ik het imago van vogelhouderij kan verbeteren, en uiteraard hoe ik vogelwelzijn kan verbeteren op de punten waar het beter kan.
Maargoed, wellicht is dit niet de juiste plaats om deze discussie te voeren.