Aardbei (vegetatief) in Noorwegen

Gestart door Marleen, april 02, 2017, 20:47:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal.

Kan iemand iets mee vertellen over deze plantjes? Ik denk dat het aardbei is, klopt dat? Bosaardbei of een andere soort? Is het een eetbare soort? Aan de hand van welke kenmerken kun je zien dat het die soort is? Of is aan de hand van deze foto's en/of in dit stadium (nog) niet te zeggen welke soort het is? Wat is er evt nodig voor determinatie?

https://observation.org/waarneming/view/136177007
Aardbei spec. - Fragaria spec. gezien op 2017-04-02 Norway - Øyer





Groetjes, Marleen

migratorius

Het kan heel goed een of andere ganzerik worden.
Op de bloemen wachten!

JanHein

Rien Ondersteijn

Er zijn niet zoveel driebladige Potentilla's,maar Sterilis lijkt behoorlijk [komt wel in Zweden voor -maar in Noorwegen?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Ik vermoed sterk dat dit een (verwilderde) cultuuraardbei - Fragaria x ananassa is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Citaat van: Marleen op april 04, 2017, 21:40:24 PM
Citaat van: Datura op april 04, 2017, 21:38:20 PM
Ik vermoed sterk dat dit een (verwilderde) cultuuraardbei - Fragaria x ananassa is.

Welk kenmerk/detail is nodig om daar zeker van te zijn?
Is die soort eetbaar (voor mensen)?

Groetjes, Marleen

Het beste kenmerk zijn de vruchten :). Verder een combinatie van vindplaats (bij menselijke bebouwing/groentetuintjes etc), het hebben van uitlopers, en witte bloemetjes zonder dat het één van de wilde Fragarias of witbloeiende Potentilla's is. Op bladvorm is het iig geen Bosaardbei, de bladvorm komt meer met Aardbeiganzerik overeen (zoals Rien al zegt), maar aardbeiganzerik heeft een zilverig randje (door lange haren) om het blad, en is een andere kleur groen.
Verder heb ik een boel verwilderde aardbeien in mijn achtertuin en die zien er deels vergelijkbaar uit met jouw planten. Overigens smaken die aardbeien wel wat minder lekker dan de 'zuivere' cultuuraardbeien (ik denk doordat ze uit zaad opgeslagen zijn en niet zijn gestekt)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Ik vind trouwens die 'cultuuraardbeien' helemaal net zo lekker...
[behalve uit t volkstuintje !].
Groene groe[n]tjes.Rien.