Wie weet de naam van deze paddestoel

Gestart door A. Soeting, oktober 26, 2007, 19:43:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze paddestoel stond in mijn tuin.
Hoedgrootte 5 cm steel 12-15cm. De steel plaatjes en hoed hebben allemaal dezelfde kleur bruin de steel is hol. Geen bijzondere geur.

Lida Soeting

kvb

Met deze info komen we niet veel verder. Plaatje van de steel en onderkant zou helpen.

Kik

A. Soeting

Ik heb alleen maar de bovenkant sorry, maar de plaatjes zaten los van de steel, dat had ik erbij moeten zetten. IK kan hem niet opnieuw maken want de paddestoel is al weg.

Lida.

Nico Dam

Lida,
Een (onverantwoord) gokje: kijk eens bij Entoloma hebes?
Groet,
Nico

A. Soeting

Entoloma hebes staat niet in mijn paddestoelenboeken, maar ik denk wel dat het een satijnzwam is. Ik heb nog wel een foto maar alleen hoed en steel. Zet hem hier in ieder geval nog eens bij. Ik zal kijken of ik nog ergens een plaatje op internet zie.

Lida

A. Soeting

Vond op waarneming.nl een foto van Entoloma hebes, dunsteel satijnzwam van Arno van Stipdonk.
Deze ziet er precies zo uit als diegene die in mijn tuin stond.
Ik zag op internet met google ook lichtere en donkerder varianten.

Lida.

Arno van Stipdonk

Lida,

Het is volgens mij inderdaad een Satijnzwam maar of het zeker E. hebes is durf ik van deze foto's ook niet te zeggen.
Deze soort heb ik in het veld voor het eerst gezien tijdens een NMV excursie. Satijnzwammen is een van de groepen die mijn aandacht hebben en waar ik wat van probeer te leren, maar het is meteen een hele grote (en lastige) groep met vaak vele gelijkende soorten. Er zijn ook vele soorten die op de zwam van jouw foto lijken, het is zo niet te zien hoe lang de steel is, hoe dun, etc.