Zweefvlieg onbekend (natte uitvoering) = Metselbij

Gestart door peeterke, april 01, 2017, 19:55:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

peeterke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

https://waarneming.nl/waarneming/view/136114626
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2017-04-01 Alphen aan den Rijn - Zuid- en Noordeinderpolder - Aarlandse Wetering





Ik heb deze net daarvoor uit het water gered, dat zal ongetwijfeld het beeld vertekenen.
vriendelijke groeten,

Kees

bas.drost96

Geen vlieg, maar een bij. Ik zou dit Rosse Metselbij - Osmia bicornis noemen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Marco de Haas

Ik heb het topic verplaatst naar het forumonderdeel 'Bijen'.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Menno Reemer

Een mannetje gehoornde metselbij (O. cornuta). Leuk in deze regio!

peeterke

#4
Allemaal bedankt!

Ik zal de waarneming aanpassen naar Osmia bicornis volgens het principe "meeste stemmen gelden"
vriendelijke groeten,

Kees

Henri van Dodeweerd

Citaat van: peeterke op april 03, 2017, 17:22:35 PM
Allemaal bedankt!

Ik zal de waarneming aanpassen naar Osmia bicornis volgens het principe "meeste stemmen gelden"

Dat zou ik maar niet doen ;).

Meeste stemmen gelden gaat niet op, 1 tegen 1. Als ik jou was zou ik beide genoemde soorten nazoeken en de kenmerken naast het door jou gefotografeerde exemplaar houden en dan kiezen wie je volgt. (Of gewoon overnemen wat Menno zegt ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

bas.drost96

Citaat van: Henri van Dodeweerd op april 03, 2017, 19:01:36 PM
Citaat van: peeterke op april 03, 2017, 17:22:35 PM
Allemaal bedankt!

Ik zal de waarneming aanpassen naar Osmia bicornis volgens het principe "meeste stemmen gelden"

Dat zou ik maar niet doen ;).

Meeste stemmen gelden gaat niet op, 1 tegen 1. Als ik jou was zou ik beide genoemde soorten nazoeken en de kenmerken naast het door jou gefotografeerde exemplaar houden en dan kiezen wie je volgt. (Of gewoon overnemen wat Menno zegt ;))

Menno weet er veel meer vanaf dan ik, dus ik ga met hem mee.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

peeterke

Dan strijk ik E. de Bree tegen de haren, die had als commentaar bij de waarneming zelf O. bicornis genoemd; vandaar mijn telling  ;)

Maar ik pas de soort met alle liefde aan naar O. cornuta, als dat de acceptatie bevordert  :angel:
vriendelijke groeten,

Kees

Menno Reemer

In zo'n geval kan het helpen om wat argumenten voor de keuze aan te voeren.  ;)
Hier in Nederland heeft O. bicornis altijd zwart behaarde laatste achterlijfssegmenten, bij O.cornuta is het achterlijf helemaal rood behaard.
Ook de kleur van de borststukbeharing is kenmerkend: peper-en-zout achtig bij O. bicornis, zwart bij O. cornuta. Bij wat oudere mannetjes wordt het vaak wat vaal grijzig, zoals hier.

peeterke

Menno, dank je voor de toelichting.

Ik zal de waarneming aanpassen naar O. cornuta.

Ik weet nu ook dat ik in het vervolg ook een foto van de achterzijde moet maken.

Maar voorlopig blijft (ook) bij deze soortgroep mijn kennis ver achter bij mijn belangstelling.
vriendelijke groeten,

Kees