Hoofdmenu

Mooie kever

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 26, 2007, 17:09:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Keverforum,

Deze kever vond ik vanmiddag op mijn lichtval op balkon.
Ik heb nog geen tijd gehad voor determinatie maar als iemand een idee heeft?
grootte: ~ 3-5mm

Verder heb ik nog een foto vande onderkant, als dat nodig mocht zijn ;)

groet, Robert  

Robert Heemskerk

foto 2

Robert Heemskerk

foto 3

javanerkelens

Lijkt wel wat op ..
Fam. Hydrophilidae
Helophorus

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

#4
Tegenwoordig is dit een aparte familie: Helophoridae (afgesplitst van de Hydrophilidae). De soort is waarschijnlijk Helophorus aequalis, maar kan ook Helophorus grandis zijn. In beide gevallen moet ie dan wel 5 mm (of meer) zijn en geen 3!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

"Tegenwoordig is dit een aparte familie"  (mijn QUOTE doet het niet)


Dan zal ik dat meteen even aanpassen in mijn boek.....bedankt !

Groet Joke  :duim:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#6
Bedankt Joke en Jan,

Het is dus een watertor!
En de tor is ~ 5mm, groter dus dan ik 'm in eerste instantie geschat had.

Is er verder nog een bepaald detail dat Helophorus aequalis van Helophorus grandis onderscheidt?
Of zijn ze alleen uit elkaar te halen d.m.v. genitaal onderzoek?

groet, Robert

jan cuppen

Achterrand van het laatste sterniet is verschillend (bij sterke vergroting), alsmede genitaal onderzoek. In Zuid-Limburg is trouwens nog een derde soort, Helophorus aquaticus, mogelijk.

Veel Helophorus-soorten, waaronder genoemde drie kunnen goed vliegen. Meer opvallend dat het bij deze temperaturen nog voorkomt.

Je kunt dit denk ik het beste benoemen als een onzekere Helophorus aequalis of Helophorus cf aequalis.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

En dan nog een klein weetje...

de Helophorus aequalis heeft geen zwemdiploma en zit meestal in de buurt van water, maar de larven zitten wel in het water !

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#9
Citeerde Helophorus aequalis heeft geen zwemdiploma en zit meestal in de buurt van water, maar de larven zitten wel in het water !
Ik heb 'm in ieder geval even een badje gegeven want hij zat onder het stof.
Hij kon redelijk zwemmen hoor.

groet, Robert

javanerkelens

Krijgt die van mij een zwemdiploma .... :feest:  haha


Ze zitten veel op het droge............dat bedoelde ik eigenlijk, maar uiteraard kan die wel zwemmen!


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

En hij dobbert nu op zijn rug op een droog blaadje door het bakje.
Als ik goed kijk.., heeft ie een cocktail met een rietje in zijn poot  :huh:

Hij geniet er helemaal van geloof ik  :gap:  

jan cuppen

CiteerEn dan nog een klein weetje...

de Helophorus aequalis heeft geen zwemdiploma en zit meestal in de buurt van water, maar de larven zitten wel in het water !

Groet Joke
Een ander weetje:

de larven zijn (vrijwel) uitsluitend terrestrisch en de adulten leven langs de waterkant (en kunnen behoorlijk zwemmen).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

#13
Ik heb nog een poging gedaan om de laatste tergiet te fotograferen.

De bovenkant (onder de vleugels) kan ik niet fotograferen zonder de kever te molesteren..
Daarom een paar details van de onderkant.

Het valt me op dat de laatste tergiet platter is dan de andere tergieten.
Verder kun je nog beharing aan de randen van de tergieten zien.
Ik heb geen literatuur erover en weet dus eigenlijk niet wat ik precies moet zien, of zoeken  :gap:

Maar het is wel eens leuk om zo'n kevertje goed te bekijken..  :wub:  

Robert Heemskerk

detail 2, andere richting

javanerkelens

even een vraagje......

Wat is het verschil tussen sterniet en sternum (buikzijde segment)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Wordt de term sternum niet alleen gebruikt bij het menselijk lichaam?

Verder nog een foto van het uiteinde van het dekschild, ter hoogte van de laatste tergiet.
Het schild is een klein beetje transparant.

jan cuppen

#17
Je hebt de goede plek te pakken, dwz de onderkant en dan de achterrand van het laatste segment wat je ziet. Dat is zo sterk behaard dat je de uitrandingen in die achterrand (ondiep of diep) niet kunt zien. Dat wordt dus sloopwerk of een onzekere determinatie.

Bij de KNNV is een prachtig boek te koop over de Nederlandse waterkevers (Drost et al., 1992) waarmee je deze prachtige diertjes kunt determineren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

Hartelijk bedankt Jan en Joke,

Ik ga de kever niet slopen, ik ga 'm straks naar een mooie plekje brengen om 'm de vrijheid te geven. En dat waterkeverboek, is een goede tip!
Ik vind het sowieso een interessante groep kevers.

groet, Robert

javanerkelens

Goed zo !! Niet slopen. :duim:

Maar pas maar op, straks heb je net als m'n broer het balkon vol staan met waterbakken , vol met allelei larven, waterkevertjes, vlooien en ander in waterlevend spul.......en dan maar uren er naar kijken en foto's maken.........ha ha

Maar zonder gekheid...toch jammer dat je het niet definitief te weten bent gekomen, je hebt er toch veel moeite voor gedaan......helaas  :(

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#20
CiteerMaar pas maar op, straks heb je net als m'n broer het balkon vol staan met waterbakken , vol met allelei larven, waterkevertjes, vlooien en ander in waterlevend spul.......en dan maar uren er naar kijken en foto's maken.........ha ha
Dat is inderdaad heel verleidelijk  :P

Ik heb sowieso weinig ruimte(meer), ik woon niet zo groot.
Op dit moment hou ik het maar bij een paar rupsen als logé  :grin:

Dat vergt ook aandacht, dagelijks wat blaadjes verversen, verschonen en soms wat sproeien..
En de gewenste muziek draaien!

Je móet wel keuzes maken en je beperken tot een paar of één soort.., ligt ook aan de tijd die je hebt natuurlijk.

Floppy

CiteerEn de gewenste muziek draaien!

:blink:
Ik mag hopen niet de muziek die vroeger op de kermis bij de rups werd gedraaid als de kap dichtging ?
BTW: welke soort houdt van welke muziek?  :lol:

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

javanerkelens

#22
CiteerIk mag hopen niet de muziek die vroeger op de kermis bij de rups werd gedraaid als de kap dichtging ?

Nee, dat doe je als de rups zich al heeft verpopt......dan krijg je het juiste effect namelijk...........AAAAAAAAAAHHHHH...ik wil eruit................ : :wacko:  :D :D

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)