Hoofdmenu

Help, kruisbekken!

Gestart door Hans Bossenbroek, oktober 25, 2007, 21:23:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Fabian Meijer


theomuusse

Gister zag ikop de Ginkelse Heide, zuid, een groepje van 4 grote kruisbekken.
Het harde volle geluid trok mijn aandacht.
In zit viel bij het mannetje de gigantische snavel snel op, waarbij het voorhoofd als het ware doorliep in een lijn in de snavel. Ook de 2 vrouwtjes voldeden aan de grootsnaveligheid die ik verwachtte.
De jonge vogel had een minder indrukwekkende snavel.

Vandaag in het Speulderbos zag ik een groepje van 3 met weer een erg makkelijke man erbij.

Theo

RWester

Klinkt spannend Theo!

Waar had je ze precies? Ik ga morgen op excursie in die hoek, kijken of we deze plek ook kunnen bezoeken.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Coenagrion

dat betekent dus een heleboel waarnemingen minder...
Coen Nengerman

garryb

#5
Voor wat achtergrondinfo plus de beelden van de zekere Grote Kruisbekken van West-Terschelling kun je hier klikken.

Garry

Edwin Russer

Citeerdat betekent dus een heleboel waarnemingen minder...
En zijn de 'Grote Kruisbekken' van Katwijk ook geen Grote Kruisbekken geweest.

Onder andere waarnemingen (met opnames) uit Katwijk, Texel en Terschelling (maar niet West-Terschelling) waren geen Grote Kruisbekken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Sander Bot

Lang leve deception tours! Maakt de waarneming toch weer een stukje leuker.

Garry, dit typ je over de vogels van Terschelling:

Bovendien is het vrijwel van onderen gezien opmerkelijk hoe de aanblik van zo'n snavel kan veranderen!

Was op Vlieland ook zo opvallend! Soms leek het er slecht uit te zien, en ineens was dezelfde vogel weer een goeie grote kruisbek. Je moest de snavel eigenlijk precies van de zijkant zien en als je onder een den staat kan het heel lang duren voor dat je een keer zinnig de snavel kan beoordelen. Sneaky bastards. Er stonden op die vrijdag 30 ervaren vogelaars 1,5 uur lang onder de boom te twijfelen, niemand die het hardop zekere grote kruisbekken durfde te noemen. Pas toen ze eindelijk gingen roepen en vliegen wisten we waar we aan toe waren.

oceanodroma

tja een beetje sneeuwbal-effect met die Grote jongens dus...

Toch lijkt het een logische redenatie dat ook in het Grote Kruisbekken-complex sprake kan zijn van type-variatie (al is dat nog nooit bewezen). Zouden sommige opnames hier misschien op kunnen wijzen?
Dimitri Mulder
oceanodroma

snwja3

CiteerToch lijkt het een logische redenatie dat ook in het Grote Kruisbekken-complex sprake kan zijn van type-variatie (al is dat nog nooit bewezen). Zouden sommige opnames hier misschien op kunnen wijzen?

Bij de opnames van de door Magnus genoemde roep worden aleen maar gewone Kruisbekken gezien .......
Wietze Janse