Hoofdmenu

Grijskoppurperkoet?

Gestart door hmmuller, maart 26, 2017, 14:50:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hmmuller

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135824534
Grijskoppurperkoet - Porphyrio poliocephalus gezien op 2017-03-26 [obscured]
Foto's:




Toelichting:
witte stuit, klim/vliegend van tak tot tak laag in de wilgenstruiken.
bij voorbaat dank Dirk Muller

Rikstar

Beste Dirk,

Lijkt mij wel ja!! Leuke waarneming.
Mag ik vragen waarom je de waarneming op verborgen hebt staan?
Er willen misschien wel een aantal mensen naar kijken.

Met vriendelijke groet,
Rik
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rein Genuït

Als er geen twee in Nederland zitten zal het deze https://waarneming.nl/waarneming/view/135846446 wel zijn
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

jeroenroelofsen

Citaat van: Rikstar op maart 26, 2017, 21:27:40 PM
Beste Dirk,

Lijkt mij wel ja!! Leuke waarneming.
Mag ik vragen waarom je de waarneming op verborgen hebt staan?
Er willen misschien wel een aantal mensen naar kijken.
Waarschijnlijk is DAT de reden om hem onder embargo te zetten. Wellicht kwetsbaar gebied? In elk geval keuze van de waarnemer om dat te doen.
En als ik me niet vergis, dan is Dirk gebiedsbeheerder/boswachter en weet wel waarom hij dat doet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rikstar

Plek is inmiddels vrijgegeven waarvoor dank :)


Citaat van: jeroenroelofsen op maart 26, 2017, 22:26:31 PM
Citaat van: Rikstar op maart 26, 2017, 21:27:40 PM
Beste Dirk,

Lijkt mij wel ja!! Leuke waarneming.
Mag ik vragen waarom je de waarneming op verborgen hebt staan?
Er willen misschien wel een aantal mensen naar kijken.
Waarschijnlijk is DAT de reden om hem onder embargo te zetten. Wellicht kwetsbaar gebied? In elk geval keuze van de waarnemer om dat te doen.
En als ik me niet vergis, dan is Dirk gebiedsbeheerder/boswachter en weet wel waarom hij dat doet.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

RWester

Natuurlijk een recht om onder embargo te zetten, maar dan is het enigszins opvallend dat de vraag om welke soort Purperkoet het precies gaat, wel wijd verspreid wordt via Twitter en hier...Dat maakt dan wel nieuwsgierig.

Begrijp dat het inderdaad om een Grijskop zou gaan, wat dan weer een escape waarschijnlijker maakt, zo begrijp ik (ben er niet zo in thuis). Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind, is dat deze, als ook die van de  Meern, Utrecht, ongeringd zijn. Geen ringplicht als kweekvogel?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


August

Citaat van: RWester op maart 26, 2017, 22:49:26 PM
Natuurlijk een recht om onder embargo te zetten, maar dan is het enigszins opvallend dat de vraag om welke soort Purperkoet het precies gaat, wel wijd verspreid wordt via Twitter en hier...Dat maakt dan wel nieuwsgierig.

Begrijp dat het inderdaad om een Grijskop zou gaan, wat dan weer een escape waarschijnlijker maakt, zo begrijp ik (ben er niet zo in thuis). Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind, is dat deze, als ook die van de  Meern, Utrecht, ongeringd zijn. Geen ringplicht als kweekvogel?
Is geen inheemse soort, dus geen ringplicht net als bv Zebravink
August van Rijn

JohanvantBosch

Citaat van: RWester op maart 26, 2017, 22:49:26 PM
Begrijp dat het inderdaad om een Grijskop zou gaan, wat dan weer een escape waarschijnlijker maakt, zo begrijp ik (ben er niet zo in thuis). Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind, is dat deze, als ook die van de  Meern, Utrecht, ongeringd zijn. Geen ringplicht als kweekvogel?

Wel grappig hoe inzichten veranderen... Een tiental jaar geleden dacht 'men' volgens mij juist dat Grijskop de soort was die we hier zouden kunnen verwachten. Ik ben benieuwd waarom die nu uit beeld is als potentiele dwaalgast.

Toen was de zuidwest-Europese ondersoort nog niet echt in beeld als dwaalgast. Gezien de recente uitbreiding, snap ik wel dat we die soort als eerste verwachten.

snwja3

Citaat van: JohanvantBosch op maart 27, 2017, 15:07:37 PM
Citaat van: RWester op maart 26, 2017, 22:49:26 PM
Begrijp dat het inderdaad om een Grijskop zou gaan, wat dan weer een escape waarschijnlijker maakt, zo begrijp ik (ben er niet zo in thuis). Wat ik dan wel weer opmerkelijk vind, is dat deze, als ook die van de  Meern, Utrecht, ongeringd zijn. Geen ringplicht als kweekvogel?

Wel grappig hoe inzichten veranderen... Een tiental jaar geleden dacht 'men' volgens mij juist dat Grijskop de soort was die we hier zouden kunnen verwachten. Ik ben benieuwd waarom die nu uit beeld is als potentiele dwaalgast.

Toen was de zuidwest-Europese ondersoort nog niet echt in beeld als dwaalgast. Gezien de recente uitbreiding, snap ik wel dat we die soort als eerste verwachten.

Was mij ook opgevallen. Ik denk dat de reden gezocht moet worden dat er tussen Turkije en Nederland geen andere gevallen bekend zijn, wat je toch zou mogen verwachten. Voor de ZuidEuropese soort is dat inmiddels wel het geval, met vorig jaar ook een geval in de UK.
Wietze Janse

Vincent Hart

Voor de latinisten onder ons is het tweede deel van de wetenschappelijke naam van deze soort wel beeldend...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hmmuller

Beste collega waarnemers,

Bedankt voor alle reacties. Ik wil even een paar zaken verduidelijken/toelichten.

Waarneming.nl is een fantastisch fenomeen. Vrijwilligers die hun kennis delen ten behoeve van de wetenschap en de voorlichting. Ik doe wel eens waarnemingen die ik niet thuis kan brengen. Die zet ik dan op het forum. En dan hoop op ik een bevestiging/determinatie. Ter lering van mijzelf en anderen. En om het soortenbeeld van een gebied compleet te maken. Als ik iets bijzonders vermoed, dan heb ik daar contact over met de lokale beheerders. Tot na dat overleg zet ik de waarneming onder embargo en vervaagd. Dit doe ik om te voorkomen dat kwetsbare gebieden worden bezocht door mensen zonder dat de beheerder dat kan begeleiden.

Ik ben geen boswachter, ik ben vrijwilliger bij een natuurvereniging, liefhebber van natuur. En ik ben mij bewust van de kwetsbaarheid van de natuur. Ik ben geen soortenjager maar zie de natuur graag als geheel. Daar geniet ik van, vooral als ik weer eens iets ontdek dat ik nog niet kende. Gelukkig gebeurt dat nog regelmatig.

Ik vond het prachtig om te zien hoe verschillende mensen denken over de vraag die ik stelde. Ik was benieuwd of ik de determinatie juist had. Ik hoopte dat er deskundigheid was (en die is er vol op). Mooi!

Dankjulliewel! En blijf genieten.

Groet, Dirk

gerdwichers8

Citaat van: Vincent Hart op maart 27, 2017, 15:56:17 PM
de latinisten...

't komt uit het Grieks.

πολιο en Κέφαλος

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

je hielp me er mee hoor; ik kon onlangs een deel van de term niet eens vinden en nu had ik 'm vrijwel direct :duim:.