Roep in het donker

Gestart door Tukkerbird, maart 23, 2017, 22:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135723709
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-03-23 Rossum (Ov) - Roderveld
Foto's:


Geluiden:
https://waarneming.nl/sound/3/53573.mp3
Toelichting:
Voor mij een onbekende roep van een vogel die in het donker overvloog. Bosuil? al heb ik dit nog nooit van een Bosuil gehoord.
bij voorbaat dank Martin Bonte

HPM

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

Herman van der Meer

Tukkerbird

Bedankt heren.

Geluid en sonogram komt wel echt overeen, als de opname op Xeno-canto daadwerkelijk van een Dodaars is dan ben ik er ook van overtuigd dat dit er ook wel één moet zijn. Herman waarover heb jij nog twijfel?
Vorige week op de zelfde plek{kleine plas in het bos} al een Dodaars horen baltsen/zingen, deze kwam echt overvliegen en vloog ver van mij af.

HPM

Citaat van: Tukkerbird op maart 24, 2017, 18:07:49 PM

... Herman waarover heb jij nog twijfel? ...

Of het echt wel een Dodaar is, hoewel het wel een sterke aanwijzing is. Die tweede roep in die opname van Wulf is een bekende van Dodaars maar die ken ik niet als flight call. Verwarrend dus.
Onbekende roepen in het donker zijn natuurlijk altijd problematisch. Wat je dan nodig hebt is die roep van een vogel in beeld.
Herman van der Meer

Tukkerbird

Ok, ik begrijp je twijfel. Juist ook omdat die tweede roep er bij op staat ben ik overtuigd, dat het niet bekend staat als fligt call is dan inderdaad wat vreemd.
Toch wel merkwaardig dat deze roep nog zo weinig bekend is.

Thijs Fijen

Die tweede roep is wel bekend als flight call. Wordt geregeld opgenomen ('s nachts) op trektijd. Ik heb inmiddels een mailtje de deur uit gedaan naar Magnus, naar aanleiding van een eerdere opname van ditzelfde geluid (van dit topic dus) door Guus van Duin.
Thijs Fijen

Tukkerbird

Citaat van: Thijs Fijen op maart 24, 2017, 20:53:38 PM
Die tweede roep is wel bekend als flight call. Wordt geregeld opgenomen ('s nachts) op trektijd. Ik heb inmiddels een mailtje de deur uit gedaan naar Magnus, naar aanleiding van een eerdere opname van ditzelfde geluid (van dit topic dus) door Guus van Duin.

Dag Thijs, mocht er nog wat uit komen en je hebt antwoord van Magnus dan ben ik daar wel benieuwd naar.
Tot die tijd hou ik het gewoon op Dodaars.

Thijs Fijen

Citaat van: Tukkerbird op maart 25, 2017, 18:28:34 PM
Citaat van: Thijs Fijen op maart 24, 2017, 20:53:38 PM
Die tweede roep is wel bekend als flight call. Wordt geregeld opgenomen ('s nachts) op trektijd. Ik heb inmiddels een mailtje de deur uit gedaan naar Magnus, naar aanleiding van een eerdere opname van ditzelfde geluid (van dit topic dus) door Guus van Duin.

Dag Thijs, mocht er nog wat uit komen en je hebt antwoord van Magnus dan ben ik daar wel benieuwd naar.
Tot die tijd hou ik het gewoon op Dodaars.
Hij heeft nog niet gereageerd, maar toentertijd (2015) zei hij al zeer sterk te vermoeden dat het Dodaars was, maar hij nog sluitend bewijs nodig had.
Thijs Fijen