Mogelijke Grijze Wouw

Gestart door Geert-Jan Kroon, oktober 24, 2007, 18:48:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Zie:

-klik-

-klik-

Toch wel bizar, op twee posten in een tijd die ook niet onmogelijk is. Heeft iemand meer info?
Groet,

Geert-Jan Kroon

William

Hier een link naar de foto's die gemaakt zijn gisteren op de telpost Brobbelbies Noord. Wie het weet mag het zeggen!

http://www.vogelwachtuden.nl/test/midden_week_11.htm

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Toy Janssen

Havik heeft banderring op de staart en borst. deze vogel heeft absoluut geen banderingen en het gedrag klopt niet met havik en of sperwer

gr toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

frankneijts

Maar een Grijze Wouw is het in elk geval ook niet Toy! Daarvoor klopt werkelijk niks: silhouet (te lange staart, geen dikke kop), geen zwarte vleugelpunten, handpenformule etc.
Lijkt qua silhouet het meest op Havik inderdaad. Zijn de foto's niet wat op te krikken zodat er wat meer van evet. tekening op onderzijde te zien is?

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Lijkt me toch overduidelijk een Havik. Bandering kan je met deze foto's inderdaad niet zien, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Je ziet vooral silouhet, ik zie ook geen oog, maar ik druf te zweren dat de vogel toch ten minste een oog heeft. Stevige borst, lange kop, brede staart enz. kloppen uitstekend voor Havik. Beschrijving van het gedrag is wat vreemd, maar dat zie ik niet op de foto en ik weet dus niet wat er precies is gezien.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

BWoets

#6
Sorry Toy maar lijkt me echt 100% zeker een Havik.. wel behoorlijk gehavend qua verenkleed trouwens..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Christian

Gezien de vlaggende onderstaartdekveren lijkt het me dat de vogel aan het 'baltsen' is, ook de gespreide staartpennen op foto 1 doen mij hieraan denken. Aangezien ze dan nog wel eens op een vreemde manier kunnen gaan vliegen, kan dat wellicht aan bidden doen denken.
Christian Brinkman

garryb

#8
je hoeft geen bandering te zien om te concluderen dat er een Havik op die foto's staat...mooi hoor, zo'n baltsend beest!

Toy Janssen

Ik beweer absoluut niet dat er een Grijze Wouw op de foto staat. Dit was de eerste indruk toen de vogel gezien werd op basis van zijn gedrag. Ik heb voldoende baltsende Haviken gezien om in ieder geval verschil te kunnen zien. En ik ga niet tegenspreken dat de vogel enorm veel weg heeft van een Havik/sperwer.

Gr Toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

rrsmits

Lijkt mij een havik/havikachtige. Wat ik van de waarnemers hoorde was de vogel qua gedrag in ieder geval niet aan het baltsen. Verder viel op dat de vogel in kwestie erg licht getekend was. Komt welleens voor, maar kan ook wijzen op een valkeniersvogel (ondersoort uit de N-A?).

Groet,
Ralph

Geert-Jan Kroon

Dan blijft de waarneming van de IJmeerdijk nog:

CiteerTegen 11u. mogelijk een GRIJZE WOUW. Opgepikt ca. 1km voor de telpost. Kwam recht op ons afvliegen. Eerste indruk: oh, daar komt de plaatselijke havik weer baltsend aanvliegen. Toch maar even volgen of hij het IJmeer oversteekt. Dichterbijkomend lijkt er toch iets niet te kloppen: het beest is te licht gekleurd. Bovendien wordt er niet gezeild of gejojood. Het beest vliegt strak door met diepe vleugelslagen (volgens de boeken uilachtige vlucht, deed inderdaad wel iets denken aan een vliegende velduil). Opvallend zijn de witte ondervleugels, contrastrerend met de zwarte handpennen, de borst is roodbruin/oranje en scherp begrensd met de lichte keel. Bovenzijde vleugels voorzover goed gezien grijs. Het kwartje bleek niet te vallen, dus maar even ter plekke de Veldgids Roofvogels van Gensbol geraadpleegd. We komen op niets anders uit dan een juveniele Grijze Wouw. Maar we zetten 'm niet op zeker. Zie ook de waarneming van de Brobbelbies-Noord tegen 15u. Wel erg toevallig. Wij hebben trouwens de zwarte vleugelpunten dus wel duidelijk waargenomen.
Groet,

Geert-Jan Kroon

carel

CiteerSorry Toy maar lijkt me echt 100% zeker een Havik..

En ik weet 100% zeker van niet

Ik was erbij toen de vogel overvloog
Ik heb een vogel gezien die absoluut geen havik was

een lange slanke vogel met smalle slanke vleugels
een lange staart en sierlijk laag over het veld fladderde
de vingers waren duidelijk zichtbaar
doordat de vogel recht in de baan van de zon vloog eigenlijk geen kleur kunnen herkennen dus hoofdzakelijk het Silhouet kunnen zien


hij deed meer kiekendief achtig aan.
voor mij was het een vogel die normaal niet in Nederland voorkomt
hij paste in geen enkel patroon van andere roofvogels en zeker niet in dat van havik

mijn gedachten gaan ook meer uit naar een of ander ontsnapt exemplaar van een valkenier.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Christian

Even een hele sullige vraag maar hebben jullie dan wel de goede vogel gefotografeerd?
Christian Brinkman

carel

#14
CiteerEven een hele sullige vraag maar hebben jullie dan wel de goede vogel gefotografeerd?

Dat zal toch wel
wat Toy op de foto gezet heeft weet ik niet hij keek door de zoeker van zijn camera maar ik denk wel dezelfde vogel

maar ik weet wel wat ik gezien heb
de vogel pikte ik op op 1 a 2 meter  boven de grond

het zal wel altijd een welles nietes spelletje blijven

daarom hou ik er verder mee op

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

garryb

#15
CiteerEven een hele sullige vraag maar hebben jullie dan wel de goede vogel gefotografeerd?

Geen sullige vraag dus: blijkbaar niet... :rolleyes:

Saillant detail: niets in de door Carel genoemde kenmerken weerspreekt determinatie als Havik... maar ja, terugkrabbelen gaat nu niet meer :grin:  

BramtK

Sorry Carel, maar de vogel op de foto is toch echt een Havik.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

carel

CiteerSorry Carel, maar de vogel op de foto is toch echt een Havik.

misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt

ik bedoelde eigenlijk niet de foto maar hetgeen ik gezien heb

de verkeerde vogel op de foto zou dat natuurlijk de miskleun van de eeuw zijn  :angry:

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Edwin Russer

CiteerLijkt mij een havik/havikachtige. Wat ik van de waarnemers hoorde was de vogel qua gedrag in ieder geval niet aan het baltsen. Verder viel op dat de vogel in kwestie erg licht getekend was. Komt welleens voor, maar kan ook wijzen op een valkeniersvogel (ondersoort uit de N-A?).

Groet,
Ralph
Geen baltsgedrag, maar dan wellicht een soort territoriumgedrag.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

Citeer
CiteerSorry Carel, maar de vogel op de foto is toch echt een Havik.

misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt

ik bedoelde eigenlijk niet de foto maar hetgeen ik gezien heb

de verkeerde vogel op de foto zou dat natuurlijk de miskleun van de eeuw zijn  :angry:
Carel,

Misschien kun je nog eens naar de foto's kijken? Staat er op de foto's de vogel die jij gezien hebt?


Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Christian

Citeer
CiteerLijkt mij een havik/havikachtige. Wat ik van de waarnemers hoorde was de vogel qua gedrag in ieder geval niet aan het baltsen. Verder viel op dat de vogel in kwestie erg licht getekend was. Komt welleens voor, maar kan ook wijzen op een valkeniersvogel (ondersoort uit de N-A?).

Groet,
Ralph
Geen baltsgedrag, maar dan wellicht een soort territoriumgedrag.
Baltsgedrag is idd een beetje verwarrend, territoriumgedrag is een betere benaming.
Christian Brinkman

teunvankessel

Kom op mensen, een Havik met zn lange staart en de bid als een stern?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bram Rijksen

CiteerKom op mensen, een Havik met zn lange staart en de bid als een stern?
dat is dan niet de vogel op de foto geweest: dat is absoluut een Havik... Een beetje ervaren trekteller ziet zoiets toch direkt..?

P1234

Misschien een beetje flauw om te herhalen wat al een aantal keren gezegd is, maar ik heb de foto's nu een aantal keren bekeken. Mijn eerste, laatste en enige indruk blijft Havik. Nix mis mee.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

laatvlieger

#24
CiteerKom op mensen, een Havik met zn lange staart en de bid als een stern?
Waar ik me in deze nog het meest over verbaas, is dat niemand van jullie zegt dat het niet de vogel van de foto is (of dat het hem juist wel is). Zoiets moet toch onmiddelijk opvallen? Je ziet toch meteen of de vogel anders was of niet? Hoe moeten wij nu over deze waarneming denken als jullie niet eens aan kunnen geven of de vogel op de foto de betreffende vogel was? Hoe kunnen wij nu beoordelen wat jullie gezien hebben als zelfs dát niet duidelijk is? ...

Als dat de vogel is die jullie voorbij hebben zien trekken, dan was het een havik, was dat niet de vogel, dan was het wat anders. Ik geloof best dat het wat geks was, maar daar is dan nu niks meer van te maken, want zo te horen heeft niemand in het veld een sluitende beschrijving gemaakt en is iedereen ervan uitgegaan dat de foto's wel in orde zouden zijn.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

CiteerKom op mensen, een Havik met zn lange staart en de bid als een stern?
En wat ik me ook afvraag, is wat je met zo'n soort vraag wilt bereiken? Moeten wij hier nu allerlei exotische roofvogelnamen noemen? Ik wil best zeggen, ja dat klinkt als een Dark Chanting Goshawk (Melierax metabates) , of ja dit is een Lizard buzzard (Kaupifalco monogrammicus) of een shikra o.i.d. Maar in die richting wijzen de foto's niet en daarvoor zijn de beschrijvingen onvoldoende. Dus wat moet je daar dan mee?    
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

teunvankessel

Citeer
CiteerKom op mensen, een Havik met zn lange staart en de bid als een stern?
En wat ik me ook afvraag, is wat je met zo'n soort vraag wilt bereiken? Moeten wij hier nu allerlei exotische roofvogelnamen noemen? Ik wil best zeggen, ja dat klinkt als een Dark Chanting Goshawk (Melierax metabates) , of ja dit is een Lizard buzzard (Kaupifalco monogrammicus) of een shikra o.i.d. Maar in die richting wijzen de foto's niet en daarvoor zijn de beschrijvingen onvoldoende. Dus wat moet je daar dan mee?
Oke klopt wel wat je zegt.
Maar ik vond de''Havik''wel een lange staart hebben
en als dit niet de vogel is die in het veld is gezien dan
zou dat jammer zijn. Maar een biddende Havik lijkt me sterk
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

carel

#27
CiteerMisschien kun je nog eens naar de foto's kijken? Staat er op de foto's de vogel die jij gezien hebt?

het Silhouet dat op mijn netvlies staat gebrand is dit

dus dat strookt niet met de foto`s

en dan bedoel ik speciaal de lange vleugels die in een vloeiende lijn gebogen waren aan de achterzijde

dat heb ik gezien,en wat het was zal mij worst wezen want daar komen wij toch nooit meer achter maar in ieder geval geen havik
en daarmee sluit ik het af  ;)
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Thijs Fijen

CiteerEen beetje ervaren trekteller ziet zoiets toch direkt..?
Mijn eerste indruk was ook Havik. Maar omdat ik weet dat ze beiden ervaren trektellers zijn kan ik niet geloven dat ze naar een Havik hebben staan kijken.

Dat er nooit achter gekomen gaat worden wat het wel was ben ik het helemaal mee eens.

Thijs
Thijs Fijen

garryb

"Ervaren tellers" die geen fouten maken zijn geen ervaren tellers...