Determinatie Steenmarter of Bunzing

Gestart door Alex Kwak, oktober 24, 2007, 14:16:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Vanochtend deed ik een leuke waarneming van een vooralsnog onbekend dier in m'n achtertuin (rijtjeswoning in een groene jaren 70 wijk in Apeldoorn). Doordat het beest zich in de schutting bevond en geruisloos en spoorloos verdween liet hij mij achter met een vraagteken.
Eigenlijk is het enige wat ik gezien heb een donkerbruine rug met kort haar. Een zekere determinatie zal dus moeten wachten tot een volgende ontmoeting  :(

Maar wat is gegeven de locatie (hierzo) het meest waarschijnlijk?
En hoe zie ik een volgende keer het verschil tussen een bunzing en een steenmarter? Het zal toch wel een van beide geweest zijn?!  :wacko:

Bvd,
Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Uiteraard ook mijn eerste reactie  ;)
Maar: slanker, geen katten in de buurt met die kleur, het zo spoorloos verdwijnen zie ik geen kat doen en de manier van bewegen was geen kat.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MC

Hoi!
Tsja, 'de manier van bewegen' is voor ons natuurlijk moeilijk te beoordelen. Bovendien vraag ik me af in hoeverre deze dieren sterk verschillen in manier van bewegen, maar ik heb niet zoveel ervaring met deze soorten.
Steenmarter was tot voor kort niet echt op de veluwe bekend. Maar elders in de ijssel-vallei, aan de veluwe-kant, zijn ook al betrouwbare waarnemingen bekent. Op de oostkant van de veluwe zelf ook al. Dus steenmarter kan wel min of meer, bunzing ook.
Ik denk zelf dat we hier niet uitkomen en het idd wachten is op een volgende ontmoeting...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Alex Kwak

Ik heb het vermoeden dat 'ie een slaapplekje gevonden had onder een stapel takken die daar tijdelijk liggen.
Begin volgende maand gaan die weg, wellicht vind ik dan nog iets..
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MC

marterachtigen hebben vaak een aantal verschillende slaapplaatsen in hun vrij grote territorium. Sommige gebruiken ze veel intensiever dan anderen. De kans dat ie daar zit, juist als de opruimwerkzaamheden gebeuren is dus niet zo groot, zeker als dit de enige waarneming is. Of de kans dat je hem nog een keer ziet echt vergroot wordt als je niet opruimt, durf ik niet te zeggen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois