Hoofdmenu

Bever...

Gestart door Dragonfly, november 29, 2005, 12:21:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Dat bevers bomen omknagen is welbekend. Zelf dacht ik altijd dat ze een soort instinct hadden om de bomen de goede kant op te laten vallen. Helaas is dat niet altijd het geval...

Overgetypt van NOS teletekst, pagina 120, 29 november 2005:

CiteerDORDRECHT. In de Biesbosch is een bever omgekomen. Hij kwam terecht onder een boom waar hij zelf aan had geknaagd. Het was een van de twee bevers in het park.

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

AvanderHeijden

Ja dat was zondag in het nieuws... Op het jeugdjournaal (!) lieten ze zelfs foto's zien van een bever die geplet was onder een best wel dikke boom.

Dragonfly

#2
Ik heb net op de website van het jeugdjournaal de aflevering van zondag bekeken (op 3:20 min. begint het over de bever).
Is inderdaad een dikke boom!  :blink:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Thijs Fijen



Voor de volledigheid
Thijs Fijen

Els

Het was gisterenavond ook op het nieuws van RTL4 (om half elf), daar werd bij gezegd dat dit één van de eerste twee bevers was die uitgezet was. Het beestje is naar alle waarschijnlijkheid al meer dan 15 jaar oud en zou (volgens het verhaal van een kenner ter plaatsen) misschien wel enigzins doof zijn geworden waardoor hij de boom niet heeft horen aankomen.   :o

Els
Els Ouwehand, Katwijk

AvanderHeijden

Als ik het goed begrijp waren daar sowieso maar 2 bevers, Els, een mannetje en een vrouwtje. Men vermoedt dat het mannetje nu dus gesneuveld is maar dat was volgens het nieuws op het jeugdjournaal (nee daar kijk ik normaal nooit naar!  :blink:) heel moeilijk te bepalen, bij bevers.

Maar waarschijnlijk zijn ze daar snel genoeg achter, als ze dat echt willen weten.

Mark van Veen

#6
In weerwil van de dood van deze ene, gaat het goed met de bevers in Nederland: Natuurcompendium. In de Biesbosch zitten overigens wel meer dan 2 (min 1) bever.

Mark
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden

Ja ik krijg de indruk dat het hier om een bever gaat die ergens achter een hekje in een omheind terreintje zat (bezoekerscentrum?), met maar 1 soortgenoot, maar dat weet ik ook niet zeker.

Thijs Fijen

Nog een keer voor de volledigheid:

Een tragisch ongeval heeft dit weekend één van de twee bevers die in het natuurgebied de Biesbosch verblijven het leven gekost. Het ongelukkige diertje maakte een ernstige inschattingsfout toen het bezig was een boom door te knagen. De boom ging om, maar viel daarbij bovenop de noeste werker, die de klap niet overleefde.

De bevers Makker en Mieneke woonden in een omheind gebied naast het Biesboschcentrum, dat vlakbij Dordrecht ligt. In het beverobservatorium kan het publiek de levenswijze van bevers van dichtbij bekijken. Volgens de website van Nationaal Park de Biesbosch is het nog niet duidelijk wie van de twee bevers overleden is. Uit sectie moet de identiteit blijken.

De beide bevers waren overigens niet meer de jongsten. Makker kwam in 1990 op driejarige leeftijd in de Biesbosch wonen. Hij was aanvankelijk samen met zijn maatje Moek, maar in 1991 ontsnapten de dieren door een gat in de omheining. Makker werd teruggevonden, Moek was en bleef spoorloos. Vanaf 1993 was Mieneke het nieuwe gezelschap van Makker. Een bever kan ongeveer achttien jaar worden. Of de overgebleven bever op korte termijn een nieuw maatje krijgt, is nog niet bekend. Het Biesboschcentrum werkt wel aan plannen om het beverobservatorium leuker en spannender voor het publiek te maken.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/59983

Thijs
Thijs Fijen

AvanderHeijden

Juist, het zijn dus geen bevers van de 'wilde' Biesbosch-populatie maar van een omheind terreintje.

Niet dat het minder sneu is... dat beest verdient een Darwin-award.