Hoofdmenu

2e kj Pont?

Gestart door e.walstra, maart 16, 2017, 17:00:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

beste mensen,

Ben ik weer eens. Weer een meeuw waarvan ik pontische maak (heb het tot nu toe vaak fout gehad  ;D).
Deze viel me op door lange donkere snavel en klein oogje (op foto op het weiland). Toevallig vloog hij ook
nog op, hierin weinig venster(volgens mij), klein donker oogje, lange snavel weinig hoek er in, en witte stuit met zwarte eind-band. Maar toch twijfel ik nog wel wat, door hoofd/buik niet erg wit en eind-band staart is erg dun. 

Kunnen jullie bevestiging bieden?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135473670
Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2017-03-16 Grutte Wielen (natuurgebied)
Foto's:












bij voorbaat dank Erwin Walstra

Jacob Molenaar

Ben bang dat je toch weer fout zit...
Zie weinig fouts voor een zilvermeeuw.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

e.walstra

Ik wil graag leren  :angel: en ik weet dat ik niet meteen de vraag waarom niet mag stellen. Maar
ik heb nog even vergeleken en denk dat pontische (of misschien ook wel geelpoot) best een goede optie is. Ik kan zo een paar plaatjes vinden die (voor mijn ogen) identiek zijn aan mijn foto`s.

Maar goed, zilver zou toch meer venster moeten hebben? Geelpoot heeft (er vanuit gaande dat dit 1ewinter of 2kj is) zelfde soort tekening op buik en hals. Minder scherpe overgang naar witte kop als Pontische. Dus misschien is geelpoot een beter optie :rolleye:??
En dan die staart, die bijna grote mantel-achtig aan doet. Bijna geen tekening op stuit. Voor een 2kj zilver??

Help mij te zien welke kenmerken ik verkeert of over het hoofd zie wat het toch zilver zou maken.

Erwin

Ps onder staande geelpoot, heeft meer tekening op stuit en is verder toch zeer gelijkend???/  :huh:
https://waarneming.nl/waarneming/view/125033749   

ruud_altenburg

Hij is bij deze goedgekeurd.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

e.walstra


Jacob Molenaar

Citaat van: ruud_altenburg op maart 16, 2017, 22:38:18 PM
Hij is bij deze goedgekeurd.
Nou wordt ik toch wel nieuwsgierig... Kun je uitleggen waarom? Op basis van jizz doet dit mij totaal niet aan pont denken, terwijl ik dat meestal wel heb.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

ruud_altenburg

Ik geef de voorkeur aan determineren op kleedkenmerken. Die passen prima.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

migratorius

De donkere snavel en de smalle eindband van de staart zijn wellicht "Pontisch", maar ik had er (groezelige onderdelen, vrij donkere ondervleugels, tekening op kop) zelf ook een Zilvermeeuw van gemaakt... Waarom is het geen hybride Ruud? En hoe bepaal je dat met deze matige foto's?

JanHein

ruud_altenburg

Ik zie een nogal lichtbruine vogel met grote dekveren met weinig tekening, een lamellepatroon op de binnenste handpennen en staart met een afgetekende band met kriebeltekening erboven. Maar de foto's zijn inderdaad niet fantastisch en ik zie de argumenten waarom dit ook goed geen zuivere koffie zou kunnen zijn.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam