welke wants

Gestart door spanners, oktober 23, 2007, 16:43:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanners

Geacht forum

Wie kan mij helpen aan de naam van deze wants?

Groet
Theo

javanerkelens

Ik neig naar  Stictopleurus species......maar de precise soort daar ben ik nog niet helemaal over uit en kom ik nog op terug (als een ander mij niet voor is)
Met wat meer uitleg....als dat ook nog lukt .... :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

spanners

Dank je wel Joke,

:rolleyes:
Ik ga vandaag nog even kijken of ik hem weer kan vinden om eventueel een betere foto te maken.

Groet
Theo

javanerkelens

Nou....daar komt die dan.

Je hebt drie soorten van de Stictopleurus

1 punctatonervosus
Die is zwart/grijzig en heeft een rond en smalle sculellum (driehoek onder het halssschild) Hij is op het halsschild gestippeld en heeft als belangrijk kenmerk een soort brilletje op zijn halsschild en die bestaat uit twee niet gesloten cirkeltjes met een bandje ertussen, waardoor het op een brilletje lijkt.

2 abutilon
Die is bruinig/gelig van kleur en heeft gesloten cirkeltjes op het halsschild en een rond en breed scutellum.

3 crassicornis
Kleur weet ik niet en is te herkennen aan een spits uiteinde van het scutellum.

Nou is de foto jammer genoeg niet helemaal scherp, maar ik herken toch een aantal van de hiervoor genoemde punten.
Dus ik heb even je foto gebruikt om een aantal punten op weer te geven.

Ik hoop dat ik goed zit........zo niet.....ach, gaan we weer verder op zoek  :whistle:

Groet Joke  
Groet,
Joke (van Erkelens)

spanners

Joke, Goed werk.
Ik ga dus voor Stctopleuris punctatonervosus

:grin:
Theo

javanerkelens

Graag gedaan. ! ;)


Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#6
Hoi Joke en Theo,

Heb er wel bewondering voor met hoeveel enthousiasme Joke zich er telkens weer op stort  ^_^
....
maaarrrrr
....
Ik zie dat Theo 'm  nog niet heeft ingevoerd en zou ik willen voorstellen dattie'm dan in elk geval op onzeker houdt - Joke is immers geen Wantsenexpert, en zegt zelf ook al dat ze "hoopt" dat het goed is.

Ik weet zelf helemaal geen klap van wantsen (ben me hooguit net halfhartig een beetje zijdelings aan het oriënteren) en zou derhalve zelf hier niet eens "zeker" voor stictopleurus sp.  durven gaan - laat staan een soort benoemen.

De reden dat ik toch even aanhaak is vanwege het verhaal van het "brilletje" - dat heeft men mij (elders) kort geleden ook uitgelegd (maar dan als "sleutel" met open of gesloten ring, maar goed), alleen lag bij die uitleg het brilletje dan wel op een andere plek dan Joke intekent; Namelijk in de groef helemaal vooraan op het halsschild pal achter de kop, en je hebt er een aanzienlijk betere foto dan deze voor nodig om het te kunnen zien, laat staan herkennen of de ring open of dicht is.

In deze determinatiesleutel (PDF) is hij vrij duidelijk zichtbaar in figuur 35 (open) en figuur 38 (dicht).

Ik heb op insektenfotos.de de Stictopleuri wat bij elkaar gescharreld, en daarvan zijn er behoorlijk wat niet tot op de soort gedetermineerd, maar ik link er toch even naartoe omdat er in elk geval ook een paar tussen zitten die daar voor S. crassicornis worden aangezien.....

.... en dat is dus bijzonder grappig - want ook mijn beest kreeg daar uiteindelijk de naam S. crassicornis, terwijl waarneming.nl die soort niet heeft en dat zal er weer mee te maken hebben dat nlsrt S. crassicornis ook niet voor Nederland vermeldt. Toch waren mijn foto's in NL gemaakt....

Dus .... ofwel ....
1) ik heb de eerste S. crassicornis voor NL gevonden
2) mijn foto's waren toch te slecht om het "brilletje" goed te herkennen
3) het hele brilletjeverhaal heeft maar een beperkte bruikbaarheid

1 zou leuk zijn natuurlijk, maar realistisch gezien denk ik dus aan een combinatie van 2+3 ....

Vrij vertaald: Wellicht moet je dat brilletje bij fotodeterminaties dus met enige terughoudendheid als determinatiekenmerk gebruiken omdat het op foto's meestal moeilijk te herkennen is en het open/dicht "uitzien" mogelijk wordt beïnvloed door kijkhoek/perspectief/lichtval en je kunt het beest op de foto nou eenmaal niet meer in het licht heen-en-weer wiebelen om het duidelijk te krijgen.

Ter vergelijking kun je misschien de foto's op waarneming.nl van Stictopleurus punctatonervosus en Stictopleurus abutilon erbij pakken en kijken of je het brilletje overal correct herkent.

Ik zal naar aanleiding hiervan mijn "crassicornis"-beestje tzt als ik weer bij m'n kiekjes ben ook maar eens als waarneming invoeren en aan Berend voorleggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanners

Hallo Arp,

Bedankt voor je reactie.

De wants die  ik op het forum heb gezet is niet makkelijk anders was ik er zelf
wel uitgekomen.
Ik heb veel bewondering voor de leden van het forum
en waardeer elke reactie ten zeerste.
Petje af voor zowel jou als Joke

Groet
Theo :duim:



Tim Faasen

CiteerIn deze determinatiesleutel (PDF) is hij vrij duidelijk zichtbaar in figuur 35 (open) en figuur 38 (dicht).
Arp,
Da's een fijne link! Heb je er daar toevallig nog meer van?
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Arp

#9
CiteerDa's een fijne link! Heb je er daar toevallig nog meer van?
Alleen deze nog: http://www.zsm.mwn.de/rhy/Coreidae.pdf

Komen beide van deze pagina: http://www.zsm.mwn.de/rhy/research.htm

Er is vast veel meer te vinden, maar ik ben nog niet serieus met wantsen bezig (heb niet eens een normaal/basis "wantsenboek") - moest ook eerst maar eens wat andere projectjes beter "af" maken ;)

@Theo: Ach, ik vind zelf bijna nog geen enkele wants "makkelijk" (deze dus zeker ook niet idd) - nou ja - m.u.v. dat pyjamabeest dan misschien  :gap:

@Joke: Ik was vannacht een beetje duf/moe ... had natuurlijk moeten zeggen dat je "nog geen wantsenexpert" bent - maar je bent vast goed op weg (beter dan ik in elk geval)  :whistle:   :grin:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ik weet het goed gemaakt.....
Tim zet hem gewoon op "niet zeker"
Hij probeert gewoon nog eens of hij hem beter op de foto kan krijgen, maar misschien wordt dat .....pas volgend jaar, want ze kruipen nu allemaal weg, met dit koude weer.
Dan determineren we hem gewoon weer en kijken dan goed naar de plaats van het brilletje.........zal mijn eigen bril alvast goed oppoetsen !!  :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)