Hoofdmenu

Fietsjaarlijst 2017

Gestart door falco, maart 14, 2017, 11:35:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

falco

Dit jaar probeer ik per fiets zoveel mogelijk soorten in Nederland te zien. Dat is in mijn geval vooral in Zuid Holland, maar ik heb ook het plan om in ieder geval twee meerdaagse fietstochten door het land te maken.
Ik vraag me af of iemand wel eens iets soortgelijks gedaan heeft en hoeveel soorten dat toen heeft opgeleverd. Is er iemand die daar meer over weet?

Ter info:
Het is ook een 'Green Big Year' en ik tel alle soorten die ik vanuit mijn huis per fiets heb bezocht. Als ik met de auto naar Texel ga en daar een fiets huur tellen de daar waargenomen soorten dus niet. Wel als ik in een vakantie naar Den helder fiets, de veerboot neem en een paar dagen op Texel ga vogelen (ik maak een uitzondering voor veerboten die deel uitmaken van de reguliere infrastructuur).

Vr.gr.

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Guus Peterse

En als je met de trein naar Den Helder gaat en op Texel gaat fietsen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

falco

Citaat van: Guus Peterse op maart 14, 2017, 11:59:12 AM
En als je met de trein naar Den Helder gaat en op Texel gaat fietsen?

Tel ik niet mee.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

snwja3

Wietze Janse

RWester

Citaat van: snwja3 op maart 14, 2017, 13:41:28 PM
En op een eBike?

Wil je mee doen Wietze? :angel:

Maar mooi initiatief Ies! :duim:
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


falco

Citaat van: snwja3 op maart 14, 2017, 13:41:28 PM
En op een eBike?

Als ik er een had zou ik hem niet gebruiken voor mijn fietsjaarlijst.
Maar goed, deze regels heb ik simpelweg bedacht om dat ze mij goed uitkomen en ik ze logisch vind.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

laatvlieger

Citaat van: falco op maart 14, 2017, 11:35:49 AM
Dit jaar probeer ik per fiets zoveel mogelijk soorten in Nederland te zien. Dat is in mijn geval vooral in Zuid Holland, maar ik heb ook het plan om in ieder geval twee meerdaagse fietstochten door het land te maken.
Ik vraag me af of iemand wel eens iets soortgelijks gedaan heeft en hoeveel soorten dat toen heeft opgeleverd. Is er iemand die daar meer over weet?

Ter info:
Het is ook een 'Green Big Year' en ik tel alle soorten die ik vanuit mijn huis per fiets heb bezocht. Als ik met de auto naar Texel ga en daar een fiets huur tellen de daar waargenomen soorten dus niet. Wel als ik in een vakantie naar Den helder fiets, de veerboot neem en een paar dagen op Texel ga vogelen (ik maak een uitzondering voor veerboten die deel uitmaken van de reguliere infrastructuur).

Vr.gr.

Ies
In Katwijk en Zwolle zijn eind jaren negentig en begin 2000 enkele fiets Big Days gehouden. Als men heel erg zijn best deed, dan zijn er geloof ik ooit in Katwijk wel eens iets van ca 130 soorten gezien (en dat op één dag).
Het zou mij niet verbazen als je een paar lange tochten inplant, je behoorlijk ver kunt komen. Misschien wel rond 290.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

falco

Dat ben ik idd van plan. In de meivakantie fiets ik bij goede wind naar Breskens en anders misschien Texel. In de zomer nog een tocht naar het noorden.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Vincent Hart

Tof, Ies! Dat het je een mooie lijst en veel heerlijke fietskilometers moge opleveren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

#9
In 2013 heb ik ook een fietslijst bijgehouden, maar met de beperking dat ik niet verder dan een straal van plusminus 25 km vanuit mijn woonplaats Oegstgeest ben gegaan. Het gestelde doel was om te proberen om 220 soorten te gaan zien (simpelweg een lijstje gemaakt van met zeker, kan, zou kunnen en een aantal dwaalgasten ingecalculeerd). Ik ben op 216 blijven steken geloof ik  :rolleye: Het totaal afgelegde km's lag rond de 9500  ;D

Naar mijn idee kan je met een goede dag op Breskens en als je ook Westkapelle doet met een winderige dag je zo tussen de 260 en 280 soorten zou kunnen zien
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

falco

Ik heb 260+ in mijn hoofd, maar dat is niet op gedegen onderzoek gebaseerd.
Verder ben ik afhankelijk van weekenden, lange avonden en vakanties en ik moet hier en daar tijd overhouden voor sociale activiteiten  :blink:
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Vincent Hart

Citaat van: falco op maart 15, 2017, 08:27:36 AMhier en daar tijd overhouden voor sociale activiteiten  :blink:
Oh, ik dacht dat je er echt voor ging...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

falco

Citaat van: Vincent Hart op maart 15, 2017, 13:28:48 PM
Citaat van: falco op maart 15, 2017, 08:27:36 AMhier en daar tijd overhouden voor sociale activiteiten  :blink:
Oh, ik dacht dat je er echt voor ging...  ;)

Geluk bij een ongeluk, Hannah fietst graag met me mee  :blink:
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Vincent Hart

Die kun je er wel bij hebben  :blink:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

migratorius

Citaat van: Rein Genuït op maart 14, 2017, 19:12:20 PMNaar mijn idee kan je met een goede dag op Breskens en als je ook Westkapelle doet met een winderige dag je zo tussen de 260 en 280 soorten zou kunnen zien
Naar Westkapelle fietsen (zelfs als je elders op Walcheren kan starten) lijkt me dan met goede wind weer niet zo lollig!

JanHein

falco

Ik heb het vroeger met NW7 meer dan eens gedaan vanuit Middelburg!
De heenweg duurde dan 2 uur de terugweg 45 minuten   :blink:
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

BramtK

Vertel je in dit topic ook iets over je vorderingen, Ies? Lijkt me leuk.
Groeten,

Bram ter Keurs

falco

Ik zit nu op 132, veel gewone soorten ontbreken nog. Wel al een paar leuke specialiteiten zoals Mongoolse pieper en Siberische taling.
Die laatste was tot nu toe het lastigst: twee keer heengefietst (45 km enkele reis...) en in totaal ca 7 uur gezocht en daardoor waarschijnlijk weer Taigaboomkruiper gemist  :blink:

De gewonere soorten verwacht ik mee te pikken 'during the project.'

Vr.gr.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

falco

Nu 137.
Leukste toevoegingen vandaag waren Klapekster en Roerdomp.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

fkdeboer

Citaat van: falco op maart 14, 2017, 11:35:49 AM
Ik vraag me af of iemand wel eens iets soortgelijks gedaan heeft en hoeveel soorten dat toen heeft opgeleverd. Is er iemand die daar meer over weet?

in 2012 heeft Hans van Oosterhout een big year in enkel het Gooi gedaan, alles per fiets. Eindresultaat: 8500km en 264 soorten
http://www.vwggooi.nl/index.php/2015-03-08-21-20-01/nieuwsarchief/143-goois-vogelen-2012-the-next-level
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

falco

Bedankt! Leuk om te lezen.
Het hoogste richtgetal wat ik tot nu toe ben tegengekomen.

Gisteren Amerikaanse Wintertaling en Kraanvogel gedaan, wat met 122 kilometer op de teller aardig doortrappen was  :blink:
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

jeroenroelofsen

Benieuwd hoe het met deze poging gaat.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

falco

Door een combinatie van vooral leuke factoren is de klad erin gekomen. Ik doe zeker nog eens een nieuwe poging.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

Bij 'fietsjaarlijst' denk ik toch meer aan soorten die je al fietsend hebt waargenomen en niet aan soorten die je hebt waargenomen op een per fiets bereikte bestemming.
Vanuit de trein kan je ook heel goed vogelen. Op een vast traject kan je daar leuke dingen mee doen.

Een dagje lopen vanaf mijn huis heeft regelmatig tegen de 90 soorten opgeleverd, terwijl het streven niet naar een lijst was. Meestal heb ik niet eens een daglijst gemaakt en ik kan me goed voorstellen dat ik wel eens hoger ben uitgekomen.
Herman van der Meer

falco

Citaat van: HPM op november 04, 2017, 11:07:50 AM
Bij 'fietsjaarlijst' denk ik toch meer aan soorten die je al fietsend hebt waargenomen en niet aan soorten die je hebt waargenomen op een per fiets bereikte bestemming.
Vanuit de trein kan je ook heel goed vogelen. Op een vast traject kan je daar leuke dingen mee doen.

Ik denk aan beide, mag dat ook  ;)
Ik weet dat je vanuit de trein ook een hoop kunt zien, maar daar ging het mij niet om. Dat was wel duidelijk toch?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

Citaat van: falco op november 04, 2017, 11:15:25 AM
Citaat van: HPM op november 04, 2017, 11:07:50 AM
Bij 'fietsjaarlijst' denk ik toch meer aan soorten die je al fietsend hebt waargenomen en niet aan soorten die je hebt waargenomen op een per fiets bereikte bestemming.
Vanuit de trein kan je ook heel goed vogelen. Op een vast traject kan je daar leuke dingen mee doen.

Ik denk aan beide, mag dat ook  ;)
Ik weet dat je vanuit de trein ook een hoop kunt zien, maar daar ging het mij niet om. Dat was wel duidelijk toch?

Van mij mag je alles maar als ik bijvoorbeeld een uurtje fiets en dan de rest van de dag op een goede plek ga zitten (of lopen) heeft dat voor mij weinig met een fietslijst te maken. Er is dan geen verschil met andere vervoersmiddelen.
Herman van der Meer

falco

Heb je openingspost gelezen? Daar staat: 'het is ook een Green Big Year' . Dan maakt het dus wel degelijk uit hoe je op de betreffende plek gekomen bent.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

jeroenroelofsen

Citaat van: falco op november 04, 2017, 10:17:54 AM
Door een combinatie van vooral leuke factoren is de klad erin gekomen. Ik doe zeker nog eens een nieuwe poging.
Jammer dat je deze poging geen vervolg kon geven. Goed om te horen dat het door vooral leuke factoren zijn waarom het niet lukte. Better luck next time.... al is dat in deze context misschien niet de goede uitdrukking ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)