welke paddestoel

Gestart door Windekind, oktober 23, 2007, 11:09:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

In de tuin in het gras, maar niet ver van 5m hoge dwergcipres enb ovendien stond hier twee jaar geleden ook nog een 6m hoge dwergcipres) staan deze paddestoelen.

Wie kan mij de naam geven ?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

...en dezelfde van onderen ...
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

De foto,s zijn zo wel erg groot geworden en onoverzichtelijk.
Misschien voegt dit overzicht nog wat toe.
Overigens staan er ook jongere exemplaren (tenminste volgens mij zijn het dezelfde)
voegt dat wat toe ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ismael

#3
het lijken mij dennenzwavelkoppen. Om dat zeker te weten even een klein stukje proeven (wel ff uitspugen natuurlijk), zeer bitter de gewone zwavelkop, mild of iets scherp de dennenzwavelkop. Ook de lamelkleur spreekt voor de dennen die zijn rookgrijs tot grijsbruin. De gewone is eerst geelgroen en dan olijfbruin (groenig dus)
Groeten Ismaël Wind

Windekind

Dag Ismaël,

Dank voor je reactie,

dit zijn dus zeker Zwavelkoppen ?

Zetaan namelijk niet echt op hout. Dichtsbijzijnde conifeer staat enkele meters verder. Dichtbij betreffende plek stond ook een grote conifeer (6m), maar die heb ik weg gehaald met stronk en al. Dan zouden de paddestoelen op wat ondergrondse worteltjs moeten groeien. Is dat gebruikelijk /mogelijk?

In de Gerhardt staat namelijk expliciet vermeld;
gewone zwavelkop: op liggende stammen en stronken
dennenzwavelkop: op stronken

Proeven zie ik niet zo zitten (die gewone zwavelkop is bovendien nog giftig ook)  :ph34r:

De lamellen van de jonge ex. zijn , zo zou ik dat noemen; gelig. Niet grijs!

Dat pleit weer voor gewone Zwavelkop denk ik ?

Is hier zo zekerheid over te geven zodat ik deze ook kan invoeren ?

Misschien dat anderen ook nog een mening kunnen geven ?

Alvast bedankt,

en nog een fototje van jonge ex:




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ismael

dit zijn zeker zwavelkoppen, de laatste foto bekijkend ook. Je moet natuurlijk wel weer uitspugen als je wat proeft, bij welke paddenstoel dan ook! Als ik de onderkant bekijk denk ik toch aan de dennenzwavelkop.

Maar een andere mening (of een bevestiging natuurlijk  ;) ) is altijd goed.
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Citeerdit zijn zeker zwavelkoppen, de laatste foto bekijkend ook. Je moet natuurlijk wel weer uitspugen als je wat proeft, bij welke paddenstoel dan ook! Als ik de onderkant bekijk denk ik toch aan de dennenzwavelkop.

Maar een andere mening (of een bevestiging natuurlijk  ;) ) is altijd goed.
Denk ik ook. Hoewel je mijn mening moet nemen voor wat het waard is :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#7
Die op de laatste foto lijken toch meer op Gewone Zwavelkoppen. Gele lamellen pleiten daar ook voor. Stelen zijn ook wel erg geel voor Dennenzwavelkop.

Die op de tweede foto lijkt me echter geen Gewone Zwavelkop. Lamellen te grijzig, Steel te wit.

Nico Dam

Ik ben het wel erg met Han eens.
Er is natuurlijk niets op tegen om twee soorten tegelijk te vinden. Maar als je zekerheid wilt moet je er iets voor doen. Proeven, bijvoorbeeld...
Groet,
Nico

Windekind

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage,

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins