nestkast vol bladeren

Gestart door Oenanthe, maart 10, 2017, 21:10:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Toen ik vanmorgen een nestkast in Wassenaar schoon maakte trof ik een flinke hoeveelheid dode eikenblaadjes in de kast. Gewoon los erin gebracht, niet tot een nest verwerkt of in elkaar gedrukt. Daarom geloof ik niet dat dit nestmateriaal is dat er door een vogel is ingebracht, temeer daar vogels buiten het broedseizoen geen nestmateriaal in een nestkast zullen brengen. Kan hier een zoogdier, bijvoorbeeld een muis, aan het werk zijn geweest? Het vlieggat is groot genoeg om de meeste muizen toegang te verschaffen (roodstaartkast)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

Peter Venema

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Boomklever komt ter plaatse niet voor. Bosmuis is er zeer algemeen. Ik wist alleen niet dat die in staat zijn nestkasten in te klimmen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent de Lenne

Ik heb wel vaker bosmuizen in de nestkasten, het is voor bosmuizen geen probleem om de kasten in te komen ze kruipen zo langs de stam omhoog.
Ze stoppen de nestkasten inderdaad vaak vol met bladeren of mos grote kans dus dat het om bosmuizen gaat.
met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne

Oenanthe

Citaat van: Vincent de Lenne op maart 11, 2017, 10:12:47 AM
het is voor bosmuizen geen probleem om de kasten in te komen ze kruipen zo langs de stam omhoog.
Dat ze langs de stam omhoog kunnen kruipen geloof ik direct maar ik vind het een prestatie dat ze ook kans zien via de invliegopening een nestkast binnen te komen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#6
Citaat van: Oenanthe op maart 11, 2017, 12:34:42 PMDat ze langs de stam omhoog kunnen kruipen geloof ik direct maar ik vind het een prestatie dat ze ook kans zien via de invliegopening een nestkast binnen te komen.

Dat zou ik inderdaad graag eens zien gebeuren. Ik vermoed dat de muizen aan het deksel gaan hangen en vanuit die positie de invliegopening bereiken.

Hieronder een plaatje van een nestkast waar ik al twee keer bij het schoonmaken bosmuizen ben tegengekomen. Tevens een foto van één van de aangetroffen bosmuizen.



Met vriendelijke groet, Rob


tekenaar

Mijn indruk is dat een nest van bladeren typisch is voor bosmuis, mos meer voor andere soorten (rosse woelmuis).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Citaat van: peterv op maart 11, 2017, 22:49:59 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 10, 2017, 23:53:46 PM
Boomklever komt ter plaatse niet voor.
https://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22862&id_soort=70&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2017&j%5B%5D=2016&j%5B%5D=2015&j%5B%5D=2014&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&markers=0&markers=1
Is toch algemeen en ruim verspreid in die omgeving?
Ken je de biotoopvoorkeur en de trekgewoonten van de boomklever Peter? Dan weet je dat je die zelden of nooit hoeft te zoeken in duinstruweel bestaande uit duindoorn, meidoorn en vlier. Het is op het onderzoeksterrein van ringstation Meijendel en daar hebben we in 18 jaar éénmaal een boomklever gevangen. Neem dus maar van mij aan dat hij ter plaatse niet voorkomt. En zoals ik al in mijn vraagstelling zei: zelfs al wemelde het daar van de boomklevers, dan zouden ze buiten de broedtijd nog geen grassprietje in een nestkast of nestholte brengen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

Citaat van: Oenanthe op maart 12, 2017, 16:28:24 PM
Citaat van: peterv op maart 11, 2017, 22:49:59 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 10, 2017, 23:53:46 PM
Boomklever komt ter plaatse niet voor.
https://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22862&id_soort=70&u%5B%5D=1&j%5B%5D=2017&j%5B%5D=2016&j%5B%5D=2015&j%5B%5D=2014&a%5B%5D=0&orignal_precision=0&markers=0&markers=1
Is toch algemeen en ruim verspreid in die omgeving?
Ken je de biotoopvoorkeur en de trekgewoonten van de boomklever Peter? Dan weet je dat je die zelden of nooit hoeft te zoeken in duinstruweel bestaande uit duindoorn, meidoorn en vlier. Het is op het onderzoeksterrein van ringstation Meijendel en daar hebben we in 18 jaar éénmaal een boomklever gevangen. Neem dus maar van mij aan dat hij ter plaatse niet voorkomt. En zoals ik al in mijn vraagstelling zei: zelfs al wemelde het daar van de boomklevers, dan zouden ze buiten de broedtijd nog geen grassprietje in een nestkast of nestholte brengen.
Ja ik weet genoeg van boomklevers hoor. Maar je geeft nu allemaal biotoop en locatie informatie die natuurlijk niet in jouw eerste post zaten. Ik denk dat het een bosmuis is geweest  ;D
Peter Venema