Hoofdmenu

bizarre Kokmeeuw

Gestart door jtkuper, maart 05, 2017, 09:47:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

jtkuper

Dag,
op 4 maart 2017 vloog deze verder gezond uitziende Kokmeeuw voorbij over het hoofd van de Ringsnaveleend die zich al enkele weken thuis voelt in Appingedam (https://waarneming.nl/waarneming/view/135078694). Daarna niet gevonden tussen de ca. 20 poetsende/rustende kokmeeuwen op de plas (de noordelijke plas van de twee grootste). Ben heel benieuwd hoe 'ie landt, zwemt en opstijgt op en van het water en idem op en van het droge, alsmede hoe hij aan zijn eten komt. Wat zijn jullie gedachten?
Groet,
Jan Kuper

HPM

Citaat van: jtkuper op maart 05, 2017, 09:47:51 AM
...
alsmede hoe hij aan zijn eten komt. Wat zijn jullie gedachten?

Dat hij niet met zijn staart eet.
Herman van der Meer

Wouter

Deze meeuw is waarschijnlijk gegrepen door een roofvogel of is op een andere manier zijn staart verloren. Ik heb dit wel eens vaker gezien, ook een keer bij een Ekster wat een heel gek gezicht was en zelfs een keer bij een Koekoek! Uiteraard is dit een handicap maar ze kunnen er blijkbaar toch redelijk goed mee overleven. Een vliegtuig kan ook nog landen als de motoren het niet meer doen, en vogels zijn veel beter in vliegen dan wij ;)

Daar komt nog eens bij dat vogels ook ruien dus in principe hun veren weer terugkrijgen. Deze meeuw moet dus fftjes op de blaren zitten (misschien wel letterlijk).

Mvg, Wouter

jfbouwmeester

Als je een duif pakt, dan kan dit ook gebeuren.
Ik vermoed dus dat een mens deze meeuw te pakken heeft genomen. Staat nu met een meeuwenstaart i.p.v. een bos bloemen bij zijn geliefde. :duim:
Als een roofvogel deze meeuw zou willen pakken, dan hadden we deze meeuw vast niet meer gezien.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Wouter

Het gebeurd vast wel eens dat een roofvogel een prooidier bij zijn staart vastpakt of net met 1 klauw zijn staart schampt zodat de vogel op die manier zijn staart verliest en toch nog weg kan komen. Soort van self-mutilation zoals we dat ook hagedissen zien. En er zijn vast nog wel andere manieren te bedenken waardoor een vogel zijn staart kan verliezen toch?

OJGoreng

Citaat van: Wouter op maart 05, 2017, 23:41:32 PMEn er zijn vast nog wel andere manieren te bedenken waardoor een vogel zijn staart kan verliezen toch?

Zeker!
Met vriendelijke groet, Zainal

Mark Zevenbergen

Als ik de foto's zo zie, dan zou het me niets verbazen als deze meeuw nooit een staart gehad heeft. Foutje van de natuur...

jeroenverburg

Maar het ziet er voor mij uit alsof hij ook geen poten (meer?) heeft? Dat heeft wel meer gevolgen lijkt me, o.a. voor fourageren.

Oenanthe

Citaat van: jeroenverburg op maart 06, 2017, 07:48:18 AM
Maar het ziet er voor mij uit alsof hij ook geen poten (meer?) heeft?
Dat zal wel niet want zonder poten is hij ten dode opgeschreven. Het ontbreken van de staart is alleen lastig en van tijdelijke aard: die groeit echt wel weer aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri25

Citaat van: Oenanthe op maart 06, 2017, 08:31:58 AM
Citaat van: jeroenverburg op maart 06, 2017, 07:48:18 AM
Maar het ziet er voor mij uit alsof hij ook geen poten (meer?) heeft?
Dat zal wel niet want zonder poten is hij ten dode opgeschreven. Het ontbreken van de staart is alleen lastig en van tijdelijke aard: die groeit echt wel weer aan.

Ook dat is een harde conclusie! Ik heb diverse malen Kokmeeuwen zonder poten gezien die iig ouder dan 3 jaar oud waren op dat moment. Die weten het langer uit te houden dan je denkt!
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Oenanthe

Zonder poten kan een kokmeeuw niet lopen en zwemmen. Ik geloof daarom niet dat ze zonder poten kunnen overleven. De mogelijkheden om aan voedsel te komen zijn echt te veel beperkt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: jeroenverburg op maart 06, 2017, 07:48:18 AM

Maar het ziet er voor mij uit alsof hij ook geen poten (meer?) heeft? Dat heeft wel meer gevolgen lijkt me, o.a. voor fourageren.

Ik zie ook vaak vliegende tuigen zonder wielen. Hoe moeten die ooit heelhuids landen? En hoe zijn ze ooit van de grond gekomen?
Herman van der Meer

jeroenverburg

Het leek me toe dat er in dat korte achterlijf weinig ruimte meer was voor opgetrokken pootjes. Maar ja, als je je staart al bent kwijtgeraakt zul je ook als meeuw wel extra zuinig zijn op wat je nog wel hebt...

tekenaar

Bij parkeenden bestaat een mutatie die maakt dat ze erfelijk staartloos zijn, of een sterk gereduceerde staart hebben (niet alleen de veren, maar ook de staart zelf, d.w.z. de staartbeentjes). Ik ken dat uit Nederland maar heb er hier in Slovenie (in Ljubljana) ook een gezien, zelfs over meerdere jaren op steeds dezelfde locatie. Ik weet niet hoe dit vererfd bij parkeenden.

Een vergelijkbare mutatie bij kippen is dominant verervend, maar geeft wel problemen bij de paring.

Het zou me niet verbazen als vergelijbare mutaties ook bij andere vogelsoorten voorkomen. 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Klaas van Dijk

Beste mensen,

In een behoorlijk ver verleden (tweede helft van de jaren tachtig / begin van de jaren negentig) zag ik een flink aantal achtereenvolgende winterseizoenen een staartloze adulte Kokmeeuw bij een specifieke parkvijver in de stad Groningen. Dat was naar mijn idee steeds hetzelfde individu. De vogel zag er altijd prima uit.

Daarnaast heb ik rond de 10 jaar in de stad Groningen een in Zweden geringde Kokmeeuw kunnen volgen die slechts 1 poot had. Deze vogel was op 25 augustus 1996 in Malmö geringd en is vooralsnog op 7 februari 2015 voor het laatst in de stad Groningen gezien. In de beginjaren had deze Kokmeeuw twee poten. Het was een lastige vogel die zich alleen maar liet aflezen als er ijs lag. Deze vogel kon zich prima redden met 1 poot. Verder zit er al een aantal jaren op de steigers van Kaap Hoorn een Stormmeeuw met anderhalve poot. Het is een gekleurringde vogel met wit E61X en op waarneming.nl staan wel foto's van deze vogel. Ook deze Stormmeeuw weet zich prima te redden.

Tot slot ontdekte ik een paar maanden geleden een ongeringde Kokmeeuw met links en rechts anderhalve poot. Eergister heb ik hem nog gezien. Hij zag er nog steeds prima uit. Hij gaat op het water zitten en kan dan zwemmen. Het is een echte 'rondjevlieger' en een vogel die prima voer uit de lucht kan pakken. Hij kan ook stukjes voer van de grond pikken. Ik heb deze vogel ook wel op het gras zien zitten / liggen.

Klaas

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Klaas van Dijk

Citaat van: OlivierO op augustus 07, 2017, 14:15:17 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 17, 2017, 08:49:08 AMKokmeeuw met links en rechts anderhalve poot.
3 poten dan?  :huh: :-\

Beste Olivier,

Dank voor je opmerking. Het gaat inderdaad om een Kokmeeuw met links en rechts een halve poot. Ondertussen zijn er in de stad Groningen diverse vervolgwaarnemingen van deze Kokmeeuw. Zelf heb ik hem op 9 december j.l. voor het laatst gezien, opnieuw bij de Molukkenvijver. Een paar weken eerder had ik de vogel hier ook gezien. De vogel ziet er nog steeds prima uit. Het is een echte 'rondjesvlieger' en de vogel is behoorlijk gewend aan mensen die de eendjes etc. brood voeren.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op december 14, 2017, 08:32:46 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 07, 2017, 14:15:17 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 17, 2017, 08:49:08 AM
Kokmeeuw met links en rechts anderhalve poot.

3 poten dan?  :huh: :-\

Dank voor je opmerking. Het gaat inderdaad om een Kokmeeuw met links en rechts een halve poot.
...

Dat zijn twee halve poten.
Herman van der Meer

Rob Hoeben

In Leiden hadden we in dec 2015 en dec 2016 ook een Driepootmeeuw.

Rob
~ Rob Hoeben ~

HPM

Citaat van: Rob Hoeben op december 14, 2017, 16:27:22 PM

In Leiden hadden we in dec 2015 en dec 2016 ook een Driepootmeeuw.

Rob

Dat moet wel een Softenonmeeuw zijn.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op december 14, 2017, 18:54:38 PM
Citaat van: Rob Hoeben op december 14, 2017, 16:27:22 PM

In Leiden hadden we in dec 2015 en dec 2016 ook een Driepootmeeuw.

Rob

Dat moet wel een Softenonmeeuw zijn.


Of Tsjernobyl,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

ZDR

Om te overleven moeten ze ook wat brutaler zijn zoals deze. De rest bleef zoals gewoonlijk op veilige afstand van de voerder. Geen idee wat voor meeuw dit is trouwens.

Z de Ridder

Menno

Citaat van: ZDR op december 21, 2017, 08:52:34 AM
Om te overleven moeten ze ook wat brutaler zijn zoals deze. De rest bleef zoals gewoonlijk op veilige afstand van de voerder. Geen idee wat voor meeuw dit is trouwens.
Is een zilver  ;)
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046