otterspeurder onbekend

Gestart door Vincent Martens, maart 01, 2017, 21:12:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

Ik kreeg op maandag 6 februari om 13.32h een onbekende otterspeurder voor de camera, met een DNA-potje (?) en een lepeltje... 
Lokatie: niet ver van Zwolle en Hasselt.

Is er iemand die zich hierin herkent?









groeten, Vincent

Rob Koelman

Foto!  B)

(Eventueel een zwart balkje voor gezicht...  ;) )
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#2
Wellicht kan via Calutra de persoon achterhaald worden. De verzamelde spraint zal in principe bij hen ingeleverd zijn...

Regiocoördinator voor het gebied is - als ik het goed heb - Mark Zekhuis (http://www.zoogdiervereniging.nl/regios).
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

Was eigenlijk wel benieuwd of de otterspeurder al bekend is. Hoeft uiteraard niet bij naam worden genoemd. Opvallend is dat deze speurder mogelijk geen aanwezigheid van de camera heeft opgemerkt, althans zo lijkt het. Staat de camera behoorlijk onopvallend opgesteld?

Vincent Martens

Nee, ik weet het nog steeds niet. En dat is eigenlijk wel raar want de meeste ottersporenzoekers ken ik wel.

Het zou kunnen zijn dat ie de camera helemaal niet gezien heeft omdat ie geheel gebiologeerd was door de aanblik van een hele verse otterflats.
groeten, Vincent

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Martens op maart 08, 2017, 13:15:06 PMHet zou kunnen zijn dat ie de camera helemaal niet gezien heeft omdat ie geheel gebiologeerd was door de aanblik van een hele verse otterflats.

Of bedwelmd door de geur...   ;)
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Even mailen naar Dennis (Lammertsma). Die weet vast wel welke potjes die kant op zijn gegaan en naar wie en kan natuurlijk naderhand achterhalen wie daar heeft verzameld. Voor nu zou ik de foto's verwijderen: het is verboden foto's te publiceren zonder toestemming. Dat geldt ook voor foto's gemaakt met een cameraval.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#7
Citaat van: maurice.lahaye op maart 08, 2017, 20:03:01 PMVoor nu zou ik de foto's verwijderen: het is verboden foto's te publiceren zonder toestemming. Dat geldt ook voor foto's gemaakt met een cameraval.

Op speciaal verzoek hieronder de 'gekuiste' foto's van de onbekende otterpoepverzamelaar...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

Als ik de onbekende otteronderzoeker was geweest zou ik het niet leuk vinden als ik werd afgebeeld met een balkje voor mijn ogen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

martenboonstra

De otterspeurder heeft bij een afbeelding op een openbaar forum nog steeds portretrechten.
Een balkje voor de ogen bewijst eerder dat je de rechten niet verder aantast en zorgvuldig omgaat met
de belangen van een enthousiaste otterspeurder. Keurig gedaan. Toch een bijzondere situatie
dat de otterspeurder zo op de verse spraints is geconcentreerd dat hij de camera even niet heeft zien staan.
Zou ook heel erg leuk zijn dat de otterspeurder zich nog even voegt op het forum en hopelijk vindt hij het
ook heel erg leuk dat er een draadje over hem is gewijd.


hiskodevries

als we elke vogelspeurder op het forum gaan plaatsen wordt het wel erg druk, raar wereldje de 'otterspeurders'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Volgens mij mist er inmiddels een berichtje hier, maar met die er bij was het een stuk duidelijk waarom deze vraag gesteld wordt Hisko.

De wereld van de otterspeurders is een stuk kleiner dan bij de vogelaars. Daarom is het ons-kent-ons gehalte veel groter. Deze persoon is in de regio waar ie op de foto is gezet niet bij de geijkte mensen bekend, vandaar de vraag. Niets raars aan....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

hiskodevries

dus als ik otterspeurder in Utrecht wordt moet ik mij eerst ergens aanmelden ? toe toch.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Martens

Ik had in dat gebied al enkele potjes otter-DNA verzameld en mijn tips voor het verzamelen op andere (nog niet bezochte) plekken zijn gratis.
Verder maakt het mij niet zoveel uit zolang ik mijn camera´s niet verlies...
groeten, Vincent

peterv

misschien is het een scholier/stagiair bij een waterschap of terreinbeheerder en daarom niet bekend met "het otterwereldje" ? Je kunt overwegen om bij zulke organisaties ook even te informeren.
Peter Venema

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2017, 16:22:59 PM
dus als ik otterspeurder in Utrecht wordt moet ik mij eerst ergens aanmelden ? toe toch.
Vreemde conclusie...... :huh:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

#18
Citaat van: maurice.lahaye op maart 09, 2017, 20:35:58 PM
Of morgen de foto laten rond gaan op de Calutra-dag: http://www.zoogdiervereniging.nl/otter-en-bevervrijwilligersdag-calutra
Maurice

Zoiets?

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 09, 2017, 21:18:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2017, 16:22:59 PM
dus als ik otterspeurder in Utrecht wordt moet ik mij eerst ergens aanmelden ? toe toch.
Vreemde conclusie...... :huh:

Sowieso inmiddels een beetje een vreemd topic, niet? Even uit nieuwsgierigheid checken of het misschien iemand hier is van wie je de naam kent, prima, maar om nou een halve heksenjacht te gaan houden om iemand die zich van geen kwaad bewust is en gewoon z'n werk doet.. Als ik de identiteit ging opsporen van iedereen die op mijn cameravalfoto's staat, ben ik heel snel klaar, want ik heb geen cameravallen, maar ik ken mensen die dan wel voltijd bezig zouden zijn.
Douwe van der Ploeg

ronris

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 10, 2017, 02:59:12 AM
Citaat van: maurice.lahaye op maart 09, 2017, 20:35:58 PM
Of morgen de foto laten rond gaan op de Calutra-dag: http://www.zoogdiervereniging.nl/otter-en-bevervrijwilligersdag-calutra
Maurice

Zoiets?

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 09, 2017, 21:18:19 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2017, 16:22:59 PM
dus als ik otterspeurder in Utrecht wordt moet ik mij eerst ergens aanmelden ? toe toch.
Vreemde conclusie...... :huh:

Sowieso inmiddels een beetje een vreemd topic, niet? Even uit nieuwsgierigheid checken of het misschien iemand hier is van wie je de naam kent, prima, maar om nou een halve heksenjacht te gaan houden om iemand die zich van geen kwaad bewust is en gewoon z'n werk doet.. Als ik de identiteit ging opsporen van iedereen die op mijn cameravalfoto's staat, ben ik heel snel klaar, want ik heb geen cameravallen, maar ik ken mensen die dan wel voltijd bezig zouden zijn.
En bij wie moet ik mij dan aansluiten als ik op zoek ga naar sporen van bijvoorbeeld de muntjak? moet ik mij dan eerst bekend maken in het muntjak-wereldje of aanmelden bij de muntjak-speurdersclub? Is daar een ballotagecommissie die bepaald of ik als onbekende wel naar deze dieren mag speuren? Als ik dit niet doe en ik wordt betrapt door een camera-val kom ik dan op een zwarte lijst of volgt er dan een landelijk opsporingsbericht? (naming and shaming).     

HPM

Beetje rare reactie, Ronris.
Al er ineens een vreemdeling op een camera verschijnt die kennelijk materiaal verzamelt voor DNA-onderzoek, zou je verwachten dat daar iets over bekend is bij de mensen die daar al bezig zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat Vincent verbaasd is.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Gut, gut, gut. Vincent is gewoon nieuwsgierig wie bij hem in de buurt ook met otters bezig is (= gezellig om met meer mensen te inventariseren). Hij had denk ik de vraag beter op FB kunnen zetten, want dit topic wordt toch maar door een handjevol mensen gelezen.
Maurice

P.S. Er is geen club voor Muntjak-fluisteraars, maar het zou wel heel handig zijn als die er wel is. Muntjaks zijn verrekte lastig te inventariseren.
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op maart 10, 2017, 10:03:02 AMP.S. Er is geen club voor Muntjak-fluisteraars, maar het zou wel heel handig zijn als die er wel is. Muntjaks zijn verrekte lastig te inventariseren.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

nog een niet geregistreerde ? Schande
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Ja, om een cameraval te plaatsen (of ander onderzoek te doen) heb je ALTIJD toestemming van de terreinbeheerder/eigenaar nodig.. Vind het nog meer dan beleefd dat ze oproepen i.p.v. het ding gelijk weg te halen en in beslag te nemen.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 15, 2017, 19:54:22 PMJa, om een cameraval te plaatsen (of ander onderzoek te doen) heb je ALTIJD toestemming van de terreinbeheerder/eigenaar nodig.. Vind het nog meer dan beleefd dat ze oproepen i.p.v. het ding gelijk weg te halen en in beslag te nemen.

Je kunt een briefje met boodschap voor de camera houden. De plaatser krijgt het bericht bij het uitlezen dan automatisch mee...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2017, 21:02:16 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 15, 2017, 19:54:22 PMJa, om een cameraval te plaatsen (of ander onderzoek te doen) heb je ALTIJD toestemming van de terreinbeheerder/eigenaar nodig.. Vind het nog meer dan beleefd dat ze oproepen i.p.v. het ding gelijk weg te halen en in beslag te nemen.

Je kunt een briefje met boodschap voor de camera houden. De plaatser krijgt het bericht bij het uitlezen dan automatisch mee...

Of je kan als plaatser gewoon vantevoren even netjes communiceren, is de terreinbeheerder een volgende keer ook sneller bereid om mee te werken.
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Daar heb je inderdaad veel meer aan Douwe. Op deze manier verpest je het als "amateur" al snel voor de serieuze onderzoekers. Als er te veel overlast is zal een organisatie niet snel meer mee willen werken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 15, 2017, 19:54:22 PMJa, om een cameraval te plaatsen (of ander onderzoek te doen) heb je ALTIJD toestemming van de terreinbeheerder/eigenaar nodig.. Vind het nog meer dan beleefd dat ze oproepen i.p.v. het ding gelijk weg te halen en in beslag te nemen.

Citaat van: Rob Koelman op maart 15, 2017, 21:02:16 PMJe kunt een briefje met boodschap voor de camera houden. De plaatser krijgt het bericht bij het uitlezen dan automatisch mee...

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 15, 2017, 21:17:32 PMOf je kan als plaatser gewoon vantevoren even netjes communiceren, is de terreinbeheerder een volgende keer ook sneller bereid om mee te werken.

Klopt, maar wat ik bedoel is dat je op deze manier kunt achterhalen wie een camera heeft geplaatst als je deze toevallig tegenkomt. Ik ben wel eens een camera bij een dassenburcht tegengekomen, zonder dat ik er van af wist dat iemand die daar had geplaatst. Ik ben er indertijd van uit gegaan dat iemand de camera er met toestemming geplaatst had, maar was daarnaast gewoon nieuwsgierig wie dat dan wel was. Via een briefje met telefoonnummer/mailadres dat voor de camera werd gehouden ben ik in contact gekomen met de plaatser...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ah, als nieuwsgierige voorbijganger is het inderdaad een prima methode! :)
Douwe van der Ploeg