Met welke diertjes en plantjes deelt U Uw woning?

Gestart door Leon Olsthoorn, oktober 22, 2007, 01:25:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Zoals begonnen in een ander topic:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=38359&hl=

Alvast een voorschot:

Fruitvliegje - Drosophila Melanogaster
Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje - Harmonia axyridis
Tweestippelig lieveheersbeestje - Adalia bipunctata
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

huysse

#1
Bij de determinatie van Endrosis sarcitrella, die ik aantrof in de keuken, werd er op het Micro-forum fijntjes het volgende bij verteld:
Kom je veel binnenshuis tegen, laten we zeggen vooral in de wat minder extreem "nette" huishoudens.
Een alternatieve titel van dit nieuwe topic zou dus kunnen zijn: Hoe smerig bent U?
Maar we laten natuurlijk ook bewust flora en fauna toe in onze woning, en dan bedoel ik niet de kamerplanten en huisdieren.
Ik heb een aantal jaren een paartje boerenzwaluwen in de bijkeuken gehad.
Lastig maar leuk!

Wie heeft er nog meer gewenste of ongewenste inwoning?

groet,
Marijke

tekenaar

in huis: voornamelijk trilspinnen, een enkele keer zie ik een zilvervisje en een zebraspringspinnetje. Voorheen ook urntjeswespen en overwinterende bromvliegen maar die hebben we de toegang onmogelijk gemaakt. Soms komen juveniele veldkrekels en grottensprinkhanen het huis in. Door het open raam 's zomers natuurlijk ook nog een allegaartje aan vliegende insecten maar die komen meer "als vergissing" het huis in. Onder de dakpannen van de schuur leven zevenslapers (relmuizen), die horen we soms maar vooral vinden we keutels en pruimepitten als sporen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

han.endt

#3
Hier een lijstje (wat zo gauw bij me op komt):

Egel, overwintert onder de woning.
Pad, in de kruipruimte.
Muis, 's winters in het dak. Je kan ze horen. Ik weet niet welke soort.
Vliegen en (steek)muggen.
Hofmannophila pseudospretella
Endrosis sarcitrella
Boomhommel, nest bij de dakgoot, waar ze via een klein gaatje in het hout naar binnen kunnen.
Huisbok (Heel lang geleden een exemplaar in de huiskamer. Even schrikken, maar het was gelukkig een incident).
Grote Trilspin
Huiszebraspin
Schorsmarpissa
Stofluis? Zal wel denk ik. In ieder geval wel eens een klein beestje in een boek wat ik aan het lezen was.

Er vliegt ook veel naar binnen, vooral 's zomers. Hieronder aardig wat nachtvlinders (incl. micro's). Leuk was een Kleine Nachtpauwoog (mijn enige volwassen exmplaar), zweef- en roofvliegen, vooral Blinde Bij. Blauwe Glazenmaker al een paar keer. Wespen.......

Iolaire

Dat wordt een lange lijst... :D
Dit jaar bij ons vrij regelmatig zilvervisjes, dat begint zo langzamerhand beetje vervelend te worden. Verder veel huisspinnen, trilspinnen, muursluipers en venstersectorspinnen en die zijn meer dan welkom. Dankzij de basilicumplantjes in de vensterbanken heel weinig huisvliegen en aanverwanten (werkt écht!).
Een enkele wesp, een dagpauwoog, een kleine vos en tot drie keer een vrouwtje paardebijter. We hadden van 't voorjaar 2 spreeuwennesten net onder de nok en een merelnest zo'n beetje naast de voordeur (telt die mee?) :)
Heel, heel veel huisspitsmuizen. Die zijn helaas ook vaak slachtoffer van de katten (de onze én die van de buren). Katten hebben nog wel 's vlooien.. :rolleyes:
Vorig jaar had ik een lindepijlstaart binnen en een hoornaarzweefvlieg.
Oh ja, vorig jaar ook meerdere malen een jonge spreeuw in de kachelpijp. En dus de pijp maar afgesloten en de kachel verwijdert!
Witte vlieg op de boomtomaat en schildluis op de passiflora edulis...
Ik vergeet er veel...

Leuke topic! :)  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Geert-Jan Kroon

#5
Deze zomer een badkamerlijstje van de nachtvlinders gemaakt:

1.   Agaatvlinder
2.   Amblyptilia acanthadactyla
3.   Appeltak
4.   Bonte brandnetelmot
5.   Carcina quercana
6.   Celypha spec
7.   Dwergstipspanner
8.   Eudonia mercurella
9.   Endrosis sarcitrella
10.   Gestreepte goudspanner
11.   Grijze stipspanner
12.   Halmrupsvlinder
13.   Hofmannophila pseudospretella
14.   Lijnsnuituil
15.   Oegoconia deauratella
16.   Phlyctaenia coronata
17.   Puntige zoomspanner
18.   Stippelmot spec.
19.   Teleiodes vulgella
20.   Vlekstipspanner
21.   Ypsolopha nemorella
22.    Yponomeuta padella
Groet,

Geert-Jan Kroon

MC

zilvervisje (welke soorten?)
zuidelijke boomsprinkhaan

tijdelijke gasten:
gewone oorwurm - Forficula (meer balkon eigenlijk, maar soms binnen)
meeldauwlieveheersbeestje
gewone limonadewest - Vespula vulgaris
gewone stinkwants - Palomena prasina (1x opeens binnen gevlogen)
huismoeder
brandnetelkapje
donker brandnetelkapje
gewone bandspanner
pyjamazweefvlieg
blinde bij
mestkever Aphodius sp.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Maico Weites

#7
- trilspinnen, huisspinnen, neefjes :gun:, stofmijt en één keer een museumkever(funest voor mijn insecten..), allerlei niet determineerbare micro's, eerst ook een dikke feloranje kruisspin, maar die is dood :( .
Ook 'Ctenocephalides canis' is soms aanwezig..
Verder nog vloeivleklieveheersbeestjes, fuitvliegjes, bromvliegen, rood weeskind, een paar ontsnapte huiskrekels, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Date Lutterop

#9
Jaren geleden ving een van onze katten huismussen in het duivenhok van de buurman en liet ze bij ons op zolder weer los. Dat waren dus nogal onvrijwillige gasten.
De vorige posters noemen uiteraard veel bekende huissoorten (die zevenslapers zullen er hier in Groningen wel niet in zitten....).
Laat ik het hier eerst laten bij een paar nog niet eerder genoemde soorten: in het voorjaar regelmatig Kleine watersalamanders in keuken, slaapkamer en wc. Bruine kikkers komen ook af en toe naar binnen gewandeld. Wat kunnen die gillen als ze door een van de katten belaagd worden (bij voorkeur 's nachts!).
Huismuis heeft op de werkkamer eens een hele serie vlinders van de spelden gegeten, die klaar waren gezet om gedetermineerd te worden.
Elk najaar komen er enkele Boomsprinkhanen de slaapkamer binnenlopen door het openstaande slaapkamerraam en wandelen dan rond op wanden en plafond. Opmerkelijk dat we ze dit jaar niet gezien hebben.

Tot zover eerst maar eens. Ben benieuwd naar meer reacties.

Groet,

Date


Maico Weites

Citeer
Huismuis heeft op de werkkamer eens een hele serie vlinders van de spelden gegeten, die klaar waren gezet om gedetermineerd te worden.
Auw, dat doet pijn.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

petermeer

Wow, een muis van het dierenbevrijdingsfront.  ;)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Date Lutterop

Ja, ging om een serie mij onbekende nachtvlinders/micro's die nu helaas als soort op de lijst van Rottumerplaat ontbreken....

De muis heb ik verwenst, maar uiteindelijk wel met een lifetrap gevangen en ver van mijn huis weer losgelaten. Sindsdien staat er bijna altijd een valletje op scherp....

Groet,

Date


huysse

Er broeden hier elk jaar spreeuwen en mussen onder de pannen. En ook wel eens een Witte kwikstaart.
In dezelfde periode dat er Boerenzwaluwen zijn, zijn er ook muizen. De toegangen naar de schuurzolder zet ik dan namelijk af met gaas zodat de katten niet bij de zwaluwen kunnen en dan dus ook niet bij de muizen daar. Die houden dan terreinraces tussen het plafond van o.a. de keuken en de vloer van de zolders. Trrrrrrrrrrrrrrrrr!
Dit jaar voor het eerst Kauwtjes in de schoorsteen. Leuk geluid, kan ik aanbevelen!
Zilvervisjes heb ik in de badkamer en spinnen (gewenst) overal.
Nu sporadisch hele piepkleine miertjes in de keuken, voordat die opgeknapt werd was het elk voor- en najaar raak. De kleinste miertjes die ik ooit gezien heb!
Ctenocephalides canis en felis allebei wel eens en Ixodes ricinus ook. En verder heeft de westhighland white terrier Ferme Sally last van hardnekkige oormijt aan een oor. Die kun je dus ook haast inwonend noemen!
En verder natuurlijk dus Endrosis sarcitrella en allerlei bezoekers zoals padden, kikkers en kleiner spul..
En natuurlijk nog heel veel andere waar ik geen benul van heb!

Marijke

Cees Veenema

Ik heb geen idee hoe oud een Struiksprinkhaan kan worden maar na een fotosessie op 24 aug.  vind ik hem stevast  ( althans nog tot gisteren ) in mijn werkkamer als ik 's nachts het raam open zet.
Uiteraard breng ik hem evenzo vaak weer naar buiten.
Groet,

Cees

pieternella

Nou, gelukkig dat er meer mensen zilvervisjes hebben, ben ik niet de enige niet steriele huisvrouw..
Sprinhanen heb ik idd nu ook regelmatig op m'n bureau. Spreeuwen en mussen onder de pannen en op zolder atalanta's en vosjes. Vorig jaar  oktober een invasie van pissebedden, echt een paar honderd ofzo...
Helaas voor de pissebedden heb ik ze wel uitgeroeid..
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Rinie van Reenen

Bij ons niet zo veel spannends. Al die nacht- en microvlinders kan ik bovendien niet op naam brengen. Dus de rest van de lijst moeten jullie maar raden.
- Huismuis (gelukkig al lang geleden)
- Bruine rat (heeft een tijdlang in de riolering gezeten, bij de buren gezien, dus ik neem aan dat'ie er ook bij ons wel even in gezeten heeft)
- Gierzwaluw (1 nest)
- Huismus (paar nesten)
- Roodborst
- Struiksprinkhaan
- Dagpauwoog
Groet, Rinie van Reenen

Els

#17
Naast het "gebruikelijke" spul wat zomers door de openstaande deur naar binnen komt (vliegen, wespen ed) brachten de katten ook geregeld wat naar binnen. Meestal dood: goudhaan, koolmees en een kop van een sierduif (sorry buur  :( ), maar ook veel levend spul die dan binnen wisten te ontsnappen: kikker, mol, sabelsprinkhaan, verschillende soorten muizen. De muizen duiken meestal achter de kast om 's avonds weer te voorschijn te komen. Eén keer tijdens een verjaardag. Toen hadden we dus ook gillende keukenmeiden in huis. Naast de muizen ook een kauw in huis, binnen gebracht door het kattenluikje. Gelukkig waren de lamellen dicht en is de vogel niet gaan vliegen  :wacko: . Kauw heeft het trouwens overleefd.

Onder de pannen broedden toen we hier pas kwamen wonen spreeuwen, maar nadat 2 keer een jong via de spauw onder de vloer terecht gekomen was hebben we het dak laten repareren. 1 jong heeft het overleefd die hebben we gelokt door in het watermeterputje een bouwlamp te leggen, zodat we hem konden vangen en weer in het nest terugplaatsen. De tweede is ergens in de spauw blijven steken.... Ben maar een poosje weggegaan totdat het gepiep over was :mellow:  
Els Ouwehand, Katwijk

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Limosa

In de anderhalf jaar dat mijn vriendin en ik hier wonen hebben we al het nodige in huis gehad. Naast "normale" soorten als pissebed e.d.  ook twee keer een lederloopkever, momenteel verschillende snuitkevers, een dwergmuis, welke weer veilig naar buiten gebracht is, naaktslakken, kleine watersalamander,  huisjesslakken, teken
Groeten,

Joachim

Menko Vlaardingerbroek

Ik kan er nog wel een puta-uil aan toevoegen, een pimpelmezennest in de schoorsteen (voor de renovatie), een jonge merel, een verdwaalde ekster (is even schrikken), verschillende soorten zweefvliegen (doodshoofdzweefvlieg, pendelzweefvlieg, rode bladloper e.a.), en sluipwespen (vaak hele kleintjes).

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

bioplek

#21
Zeer veel trilspinnen
zebraspinnen
houtworm
motten
veel veevliegen (die stekers)
bromvliegen
muggen
grootoorvleermuis op zolder
kerkuil in nestkast op zolder
meeltorren
huismoedertjes
dagpauwogen overwinteren
kattenvlooien
tientallen spreeuwen onder de dakpannen
af en toe een teek
muizen meegebracht door de katten, bosmuis, veldmuis, aardmuis, huisspitsmuis, bosspitsmuis, af en een jonge rat zelfs een keer een waterspitsmuis.
vogels meegebracht door de katten, van turkse tortel tot winterkoning en alle wat daar tussen zit.

Volgens mij heb ik de meeste soorten nog niet genoemd. Het is hier een beestenbende.

Gr,

Gerard
Gr. Gerard Scholte

vuurvlinder

Citeer
af en toe een teek
muizen meegebracht door de katten, bosmuis, veldmuis, aardmuis, huisspitsmuis, bosspitsmuis, af en een jonge rat zelfs een keer een waterspitsmuis.
vogels meegebracht door de katten, van turkse tortel tot winterkoning en alle wat daar tussen zit.

Vlooienspray en een kattenbelletje proberen, het helpt meestal wel.  :P
Ik heb zelf 3 katten die nooit buiten komen, dus die nemen ook niets mee naar binnen. Alles wat er wel per ongeluk binnen komt, wordt helaas wel om zeep geholpen door het drietal. Bij mij zijn dat vrij veel Lantaarntjes, die onder de keukendeur door naar binnen vliegen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

g.j. keizer

#23
Weet iemand of de minuscuul kleine wittige, nogal beweeglijke beestjes, die in en op mijn afstandsbediening, telefoontoestel, electronische klok, tv en andere electronica leven, stofluizen (of iets anders) zijn en hoe je ze kan bestrijden ?
Verder komen in mijn huis in de Eifel af en toe wespen (dit jaar in een mezennestkast) en hoornaars, verdwaalde schorsmarpissa's, zebra-, tril-, kruis-, strek-, huis- en imposante wolfspinnen (in de badkuip), oorwurmen, zilvervisjes, pissebedden en oprollers, dans- en steekmuggen, haften, langsprietmotjes, "ordinaire" vliegen en bromvliegen, bizarre oranje larfjes van een veelpotig insect met uitsteeksel aan de randen (lijkt op een kleine, wat smallere uitgave van de larve van een lieveheersbeestje), die in/op de glazen schalen van de plafondlampen leven, fruitvliegjes en zwarte vliegjes, die uit de bloempotten van de orchideeën komen voor en tot voor kort ook de dunne metalen hulzen om de draaidoppen en kurken en vervolgens de kurken van wijnflessen aanvretende huismuizen, die na het dichtmaken van een gaatje in de keldermuur zijn verdwenen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

eline1234

Hoewel we geen kat(ten) hebben, zitten er toch wel eens vogels in huis, zo hebben we een aantal keren een koolmees gehad (het hele huis door), een merel in de bijkeuken, een roodborst via de bijkeuken het kantoor in (erg fijn ja) en verder ook vogels die een alternatieve route naar binnen proberen maar er vervolgens achter komen dat je niet dwars door een ruit kunt...
er huizen kauwtjes in de schouw, en in tegenstelling tot Marijke kan ik ze niet aanbevelen, ze beginnen bij voorkeur om een uurtje of half 6 te bedelen, en als je daaronder poogt te slapen...
verder vorig jaar een blauwe glazenmaker ín de lamp (lekker lawaaiig), muizen op de strozolder, en een hele rits aan klein kruipend en/of vliegend spul.
Eline

dutchway

Ik hoorde deze week het nieuws van een reuze wespen nest op zolder.
Zo groot als een skippybal.
WoW!!! Je zal daar je huis maar mee delen.....nee dank je liever niet
Groeten van Lia