Hoofdmenu

herfstzang

Gestart door Tom, september 19, 2004, 20:09:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tom

even een vraagje,

de laatste tijd heb ik nog zang van verschillende soorten vogels gehoord, vooral tjiftjaf en zwartop, maar de laatste paar dagen ook zingende/baltsende boomleeuweriken waargenomen, weet iemand waarom deze vogels in de herfst nog zingen??

is dit toch territoriumgedrag, of misschien jonge vogels die willen oefenen, of iets anders?


Thijs Fijen

Ja ik hoor de laatste tijd ook ineens weer heel veel vogels zingen, zoals tjiftjaf, winterkoninkjes, roodborstjes, koolmezen en pimpelmezen. Ik denk niet dat het het oefenen is van de jongen is. Maar toch iets van territoriaal gedrag. Weet iemand hier iets meer over.
Thijs Fijen

Rick van der Weijde

Wat ik weet van Winterkoninkjes en Roodborstjes is dat deze de enige twee soorten zouden zijn die ook 's winters nog een territorium verdedigen. Dit is de reden dat deze twee nu weer uit volle borst beginnen te zingen. Valt mij ook op. De hele winter door kun je deze vogels horen zingen. Wat betreft de overige soorten.... ik zou het eerlijk waar niet weten. <_<  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Gisteren waren bij de Putten twee torenvalken hevig aan het vechten.
Ze hielden elkaar vast waardoor ze op de grond vielen, stonden op elkaar, blaasten en piepten.
Toen er eentje wegvloog ging de ander er achter aan.
Zou dit ook nog te maken kunnen hebben met territoriumverdediging?

Thijs


(hier ook een steenuil)
Thijs Udo
VWG Alkmaar

RogiervanV

dat lijkt me nog speelgedrag van (jonge) torenvalken...

verder zou ik t niet weten...
Rogier van Viegen

harderbroek

Behalve het zingen van vogels in b.v. late najaar heeft niet alleen te maken met ter. gedrag of jonge vogels maar ook de stofwisseling in de hormonen door temperatuur en licht intensiteit.

Spreeuwen zijn daar een goed voorbeeld van. Deze vogels kunnen al snel bij een bepaalde temp. tot zang overgaan.

Let maar eens op als een mooie winterdag of voege voorjaar spreeuwen al te horen zijn.

Ik zoek dit nog voor julllie op. Ooit in 1994 daar eens een artikel over gelezen en later zelf een avond over gegeven voor onze vwg. in Flevoland.

Natuurlijk zijn er ook jonge beesten die hun zang laten horen maar ik vindt die( persoonlijk) meestal afwijkend dan de ad. vogels. Het lijkt dan meer op nog net niet volleerd. Dit heb je ook bij vogels die b.v. net arriveren ( sprinkhaanzangers in maart b.v.)

Wordt vervolgd dus
groet
Robbie

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Citeerdat lijkt me nog speelgedrag van (jonge) torenvalken...

Leek me veeel te aggressief voor een spelletje.
Ze sisten schreeuwden enz
Had echt et idee dat ze elkaar mìnstens veel pijn wouden doen :gun: (ze gebruikten namelijk erg veel kracht als ze op de ander stonden)

Thijs

Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

spreeuwen hoor ik inderdaad ook heel de dag door
Thijs Fijen

thijs

Onze achterburen hebbben een zendmast, waarop ieder jaar spreeuwen verzamelen.
Ze zingen echt onafgebroken, maar af en toe best mooi.
Soms met een wulp of kievit immitatie.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Haha ik heb ook een keer gehoord dat er een witgatje op het dak zat en een vlaamse gaai. iedere keer is het een spreeuw. en dan fluit je ff en dan doen ze dat ook nog eens na. echt grappig
Thijs Fijen

jasper

Bij ons nu honderden Spreeuwen, en allemaal laten ze fantastische immitaties horen; Gaai, ekster, mobiele telefoon, Kauw (ja, dat zelfs ook) en nog veel meer.
Best leuk om dat te horen, en ondanks dat ze geheel zwart zijn best leuk om te zien, al die verschillende kleur wazen.

Gr,

Jasper