Kleine en/of grote burgermeester en Pontische meeuw?

Gestart door zwanziger22, februari 27, 2017, 15:22:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

zwanziger22

Beste vogelaars,

Na lang te hebben gekeken en onderzocht kom ik er niet echt uit.
Bij de burgermeesters heb ik geprobeerd om ze te determineren op staart lengte
en op de vorm van de kop. Maar ik blijf het moeilijk vinden. Afbeelding 10 zou
een Pontische meeuw kunnen zijn. Kan iemand dat bevestigen? En kan
iemand me a.u.b. helpen met de burgergermeesters?
Afbeeldingen zijn genomen op het Noorderstrand in Scheveningen op 27 januari 2017.
Alle drie de soorten zijn die dag ook gemeld op Waarneming.nl
Excuses voor de slechte kwaliteit van de afbeeldingen. Dit moest echter om aan de upload  eisen te voldoen
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

Menno

Afbeelding 10 is een zilvermeeuw  ;)
De rest is grote burgemeester
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

grunsven

#2
Als je de waarneming eerst invoert, eventueel als meeuw onbekend, dan kun je wel de foto's in hoge kwaliteit toevoegen.
Met de knop determineren via het forum komen ze dan op het forum met alle info die nodig is.
Geeft betere fotos en scheelt iedereen werk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

zwanziger22

Hartelijk dank voor u antwoord Menno. Ik ben er heel erg mee geholpen.

Ik had het inderdaad zo op de manier kunnen doen zoals grunsven schreef.
Ik had daar even niet bij stil gestaan.

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

JohanvantBosch

#4
De vogel op foto 2 en 4 lijkt duidelijk een lichte iris te hebben. Misschien staat de vogel op meer foto's, maar daar is het niet duidelijk te zien.
Dat op ene 3kj wijzen. Er is tot nu toe geen 3 kj opgedoken op de foto's van de burgemeesters bij Scheveningen. Maar misschien moeten we nog eens goed kijken.

jacobs_han

Zou de meeuw op foto 10 nog een geelpootmeeuw kunnen zijn? Lijkt me best aardig met die mantelkleur, ruistrategie en donkere dekveren op vleugel.
Ook fijn als er een link is naar de betreffende waarnemingen.
Vast bedankt!

Vriendelijke groet Han Jacobs

Rudy_Offereins

Foto 10 lijkt me inderdaad een tweede winter Geelpootmeeuw. Het patroon op de dekveren is niet echt Zilvermeeuw, evenals de lange poten. Lichte iris is fout voor Pontische meeuw in dit kleed, waarvan de iris eigenlijk altijd donker is.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

zwanziger22

Beste Johan,

Bij foto 2 en 4 heb ik tijdens het fotobewerken de iris wat lichter gemaakt. Om wat meer details in het oog te krijgen. Op de onbewerkte versie is het oog veel donkerder. Ik weet niet of dit van belang is voor de determinatie. Ik heb dag meer dan 150 foto's gemaakt,  dus ik zal er vast meer foto's van hebben. Maar is voor mij moeilijk te onderscheiden want de meeuwen lijken op elkaar.

Beste Han,
Het invoeren van de waarnemingen doe ik altijd later. Dat komt dus nog.

Beste Rudy,
Is het met 100% zekerheid te zeggen dat het een Geelpootmeeuw is? Want ook hier geldt: Ik heb het oog lichter gemaakt in een fotobewerkingsprogramma om wat meer details in het oog te krijgen. Op de onbewerkte versie is het oog veel donkerder. Ik weet niet of dit van belang is voor de determinatie.

Hartelijk dank voor jullie hulp voor zover.

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

Rudy_Offereins

Citaat van: zwanziger22 op februari 27, 2017, 23:48:46 PM
Beste Rudy,
Is het met 100% zekerheid te zeggen dat het een Geelpootmeeuw is? Want ook hier geldt: Ik heb het oog lichter gemaakt in een fotobewerkingsprogramma om wat meer details in het oog te krijgen. Op de onbewerkte versie is het oog veel donkerder. Ik weet niet of dit van belang is voor de determinatie.
Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

Tja, voor determinatie hebben we natuurlijk het meest pure beeld nodig. Dan bekijk ik liever de onbewerkte foto (behalve croppen) of, nog beter, een andere foto van dit exemplaar in een andere houding. Qua verenkleed kan het nog een Pont worden.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

JohanvantBosch

Citaat van: zwanziger22 op februari 27, 2017, 23:48:46 PM
Beste Johan,

Bij foto 2 en 4 heb ik tijdens het fotobewerken de iris wat lichter gemaakt. Om wat meer details in het oog te krijgen. Op de onbewerkte versie is het oog veel donkerder. Ik weet niet of dit van belang is voor de determinatie. Ik heb dag meer dan 150 foto's gemaakt,  dus ik zal er vast meer foto's van hebben. Maar is voor mij moeilijk te onderscheiden want de meeuwen lijken op elkaar.
Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

OK, niet zo handig. Aangezien de vogel op andere foto's een donkere iris lijkt te hebben en ik op geen enkele andere foto van Scheveningen een vogel met een lichte iris tegen kom, lijkt het me verstandig om het op een 2kj te houden.

JohanvantBosch

Citaat van: Rudy_Offereins op februari 28, 2017, 09:46:25 AM
Citaat van: zwanziger22 op februari 27, 2017, 23:48:46 PM
Beste Rudy,
Is het met 100% zekerheid te zeggen dat het een Geelpootmeeuw is? Want ook hier geldt: Ik heb het oog lichter gemaakt in een fotobewerkingsprogramma om wat meer details in het oog te krijgen. Op de onbewerkte versie is het oog veel donkerder. Ik weet niet of dit van belang is voor de determinatie.
Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

Tja, voor determinatie hebben we natuurlijk het meest pure beeld nodig. Dan bekijk ik liever de onbewerkte foto (behalve croppen) of, nog beter, een andere foto van dit exemplaar in een andere houding. Qua verenkleed kan het nog een Pont worden.

Rudy

Eens met Rudy. Heb je nog wat meer foto's van deze vogel?

zwanziger22

Alleen nog maar deze foto's.

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger

zwanziger22


Rudy_Offereins

Dan neig ik nu toch wel naar tweede winter Pont, gezien de tekening (lichte baan) op de grote dekveren en de smalle borst van de vogel. Iris aardig bleek, maar niet onmogelijk hiervoor en zeker niet zo licht als in foto 10.


Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

zwanziger22

Kan ik hem of haar noteren als Pont? Ook op waarneming.nl?
Dank je wel Rudy voor je hulp en antwoorden.

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger


Rudy_Offereins

Vriendelijk groet, Rudy

OJGoreng

Wel opvallend dat de vogel een bijna geheel donkere snavel heeft en er op de top van P10 geen spiegeltje lijkt te zitten; volgens mij zou je dat anders moeten kun zien op twee van de foto's, waar de binnenkant van P10 zichtbaar is. Kan allebei natuurlijk best, maar is toch wat vreemd voor een tweede-winter pont, zeker omdat het om afwezigheid van twee kenmerken tegelijk gaat. Pleit dat niet meer voor een geelpoot?
Met vriendelijke groet, Zainal

Rudy_Offereins

ik meen die vlek op p10 zelfs te zien op de foto.  Verder zijn het natuurlijk 'zachte' kenmerken die je noemt. Structuur vind ik bv dan belangrijker en ik mis de volle borst van geelpoot bij deze vogel. Voor de determinatie bleef ik dicht bij mezelf  :blink: en vergeleek ik deze:

https://calidris.home.xs4all.nl/PonticW2.htm

met deze:

https://calidris.home.xs4all.nl/michaw2.htm


Rudy
Vriendelijk groet, Rudy


zwanziger22

Ik zet de meeuw op waarneming.nl als Pont.
Mede door de afbeelding van Mars Muusse en de wel erg gelijkende afbeeldingen op waarneming.nl van 27  januari 2017. En natuurlijk ook vanwege de kennis van de mensen. Ik wil iedereen hartelijk danken voor zijn bijdrage.

Met vriendelijke groet, Matthijs Zwanziger