Hoofdmenu

Paddestoelen

Gestart door Stijn Schreven, oktober 21, 2007, 21:38:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Hallo leden van het paddestoelenforum,

In onze achtertuin hebben we nog twee oude hoogstamfruitbomen staan. Het gaat hier om appelbomen. In beide bomen zaten afgelopen tijd paddestoelen, die we inmiddels uit vrees voor het leven van de boom hebben verwijderd. Ik zou wel graag nog willen weten welke soorten het waren. Daarom heb ik hieronder drie foto's bijgevoegd. Van de houtzwamsoort heb ik slechts een foto; van de witte zwam heb ik ook foto's van vroegere stadia, dus als dit niet genoeg determinatiemateriaal is, kan ik nog meer leveren. Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Foto 1:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Foto 2 (2e soort)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Foto 3 (2e soort, later stadium)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

M'n topic raakt een beetje onderaan de lijst, maar ik heb nog geen reactie. Weet iemand welke soorten het zijn?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

grietaf

De witte is waarschijnlijk de Schubbige oesterzwam. Op een boom bij mij in de buurt heeft hij jaren geleden ook gestaan. De boom staat er nog steeds!
Het heeft overigens weinig zin om de vruchtlichamen te verwijderen, het mycelium zit al lang en breed in de boom. Gerrit weet hier alles van, misschien dat hij ook nog reageert.
Grieta.

Stijn Schreven

Bedankt Grieta. Weet iemand misschien ook welke de andere zwam is (nr 1)?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

xenion

#6
Het zou een Polyporus kunnen zijn, maar zonder foto van de onderkant en de steel wordt het wel erg lastig...
Groeten,
Martin

Stijn Schreven

Bedankt voor de informatie. Dat topic is inderdaad erg nuttig. Helaas zijn de paddestoelen er nu al afgehaald, dus nu maar hopen dat de zwammen niet te hard uit gaan breiden. BIij het weghalen zijn weer nieuwe wonden ontstaan, maar die zijn behandeld met vruchtboomcarboleum. Is hiermee de wond voldoende beschermd voor nieuwe schimmels van buitenaf?
En is er iets te doen aan de schimmels binnenin de boom?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.