Vals heideblauwtje?

Gestart door Stijn Schreven, oktober 21, 2007, 21:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Deze foto heb ik afgelopen zomer in Slovenie gemaakt. Ik weet al wel dat het een heideblauwtje is, maar nog niet of het vals of gewoon heideblauwtje is. Wie kan het zeggen en (liefst ook nog) uitleggen?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

cvsw123

Het enige echt harde kenmerk is de doorn aan de scheen van de voorpoot van het mannetje. Helaas is juist die op deze foto niet zo goed te zien, want het vrouwtje is wel heel scherp, het mannetje juist wat minder. Kun je de voorpoot in het orgineel uitvergroten? OF misschien heb je nog meer foto's en is er een waar juist het mannetje zijn voorpoot helemaal scherp opstaat?

Het is trouwens volgens velen ook te doen aan de tekening, maar eerlijk gezegd vind ik dat altijd maar twijfelachtig. Dat doorntje is een lekker hard kenmerk. Eigenlijk moet je ze in het veld even vangen en bekijken. De jizz bij deze foto is gewoon heideblauwtje (P argus), maar dat is bij zo'n moeilijke soort geen argument.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Stijn Schreven

Ik weet niet of het doorntje er zo goed genoeg op staat, maar hier volgen twee uitsnedes (van 2 versch. foto's).

Uitsnede 1
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

cvsw123

Ik kan geen doorntje ontdekken. Dat suggereert dus een vals heideblauwtje, al weet je nooit helemaal zeker of het doorntje niet net niet te zien is, en er dus wel is. Als je echt zeker wilt zijn moet je hem even vangen en de voorpoot goed met een loepje van alle kanten bekijken. Zo nodig kun je die dan ook nog fotograferen als bewijs. Maar het is natuurlijk de vraag of je dat zelf nodig vindt of tevreden bent met een 'hoogstwaarschijnlijk vals heideblauwtje'.
Groeten, Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Albert Vliegenthart

Beste Stijn,
De vlinders komen op mij over als gewone heideblauwtjes! Vals heideblauwtjes hebben (zeker in het zuiden van Europa) kleinere vlekken en zijn ook egaler van kleur van onder. Ik ben het natuurlijk wel eens, dat het doorntje op de poot uitsluitsel zou geven. Mogelijk heb je nog een foto waarbij de bovenkant van de vleugel (man) te zien is, deze zou dan een smalle zwarte rand hebben.
Groeten, Albert

Stijn Schreven

Helaas heb ik geen foto van de bovenkant van de vleugels. Ik heb nog eens wat zitten sleutelen aan de kleuren, middentoon en contrast en hieronder het resultaat. Er zitten wel wat dubieuze uitstulpseltjes bij de voorpoot, maar kun je dat een doorn noemen?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#7
Nog een andere bewerkte uitsnede
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.