springstaartje = Isotoma viridis

Gestart door thijsdegraaf, februari 16, 2014, 21:03:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik heb op Jan z'n site gekeken en zag ook wel wat, dat er op leek. Maar kom er toch niet echt uit. Uit een stukje mos, dat ik uitgeschud heb.
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/81777854 Springstaart onbekend - Collembola indet. gezien op 2014-02-16 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

mberg

Dag Thijs,

Lijkt op Isotomurus graminis.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf

Hallo Matty,
Bedankt. Helaas staat die niet in waarneming. Op de site van Jan staat een Isotomurus prasinus (die ik er al op vond lijken) genoemd met een opmerking over I graminis, waarin jij ook genoemd staat. Hoe zit dat nu precies? Ik kan hem op Flickr zetten zodat Frans Janssens er ook een blik op kan werpen.

roelvanbezouw

Beste Thijs,

Uit recent onderzoek (2007) blijkt dat I. prasinus waarschijnlijk een oostelijke soort en uberhaupt niet niet in West-Europa voorkomt.

In de link staat er iets meer over.

http://ws1.roehampton.ac.uk/collembola/taxonomy/318IRgra.html
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Roel heeft gelijk. Wat wij in het verleden I. prasinus hebben genoemd blijkt in West-Europa niet voor te komen. Fjellberg heeft de bij ons voorkomende soort beschreven en I. graminis genoemd. De foto's zijn nogla wazig dus ik heo nog even een slag om de arm maar mij lijkt dit I. graminis.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf

Ah, bedankt Roel. Jan noemde op zijn site ook al zoiets, maar dan zou de naam op waarneming veranderd moeten worden.

thijsdegraaf

#6
Ik had je antwooord nog niet gezien Matty. Bedankt. Het is nu wel duidelijk, maar dan moet de naam veranderd worden op waarneming. Ik kan er nu alleen een onzekere I. prasinus van maken. Ik neem aan, dat ik het niet hoef aan te vragen?


Ik heb er spec. van gemaakt.  ;)

Arp

Het Nederlands Soortenregister en Fauna Europaea voeren graminis nog niet - helemaal niet - laat staan voor Nederland.

Ik wil het op waarneming best updaten (prasina voor Nederland veranderen in graminis) en een synoniem maken ("Isotomurus prasinus [Partim!] (Reuter, 1891)") met bijbehorende soortinfo, maar dan moet Matty dat specificeren. Ik wil bij deze soortgroep niet op toonaangevende sites vooruitlopen op basis van een eigen beslissing, daarvoor ben ik er niet genoeg mee bezig.

Wat is de volledige naam, inclusief auteur/datum voor graminis en op basis van welke publicatie mag dit veranderd worden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelvanbezouw

De publicatiedetails:

Isotomurus graminis (van de grasgroene kleur, maar de kleur varieert)
Auteur: (Arne) Fjellberg, 2007
Publicatie: Het determinatiewerk "The Collembola of Fennoscandia and Denmark, Part II: Entomobryomorpha and Symphypleona" van Arne Fjellberg uit 2007.
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Arp

Bedankt Roel,

Er zijn geen waarnemingen voor I. prasinus uit (Oost-)Europa op observado, dus is er geen probleem om de soort te hernoemen.

Dan stel ik het volgende voor:

  • 1) De huidige I. prasinus hernoemen naar: Isotomurus graminis Fjellberg, 2007
  • 2) Een nieuwe soort aanmaken voor Isotomurus prasinus (Reuter, 1891). Deze niet activeren voor Nederland/BelgiĆ«
  • 3) Een nieuw synoniem aanmaken Isotomurus prasinus [Partim!] (Reuter, 1891) voor de nieuwe I. graminis en deze wel activeren voor NL/BE zodat mensen op basis van de oude naam "prasinus" (die nog steeds gevoerd wordt op Nlsrt etc) toch goed bij graminis uitkomen.
Is dat wat Matty?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Prima. Alleen zou het moeten zijn: Isotomurus graminis Fjellberg 2007 (Isotomurus prasinus auct., nec Reuter, 1891.

Zie echter ook volgende reactie

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Hej Thijs,

De foto is ook voorgelegd aan Frans Janssens, een springstaartexpert uit Belgie. Hij zag op abd 3 een macrohaar. Dat is inderdaad correct en dat maakt dat dit niet een Isotomurus maar een Isotoma is. Gezien de groene kleur is het Isotoma viridis, een vrij algemene soort in NL. Dit stata verder los van de discussie over Isotomurus prasinus/graminis.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf

Geweldig Matty. Ik ken Frans Janssens van zijn website en hulp op Flickr. Bedankt voor alle moeite. Ik heb de naam natuurlijk veranderd.

roelvanbezouw

Op Roehampton staat niet voor niets dat men moet oppassen met Isotoma Viridis :) !
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Arp

Douwe heeft de soorten aangemaakt, c.q. heen-en-weer gefrut. Nou wilde ik daar zojuist wat soortinfo aan toevoegen, maar het gedoe met de naamgeving ligt kennelijk wat ingewikkelder.

Het boek van Fjellberg (2007) is deels in te kijken als google preview. Dat had ik al eerder gevonden, maar me van de week niet gerealiseerd dat het om dit boek ging. I. graminis. is beschreven op pagina 96, maar zie ook wat er geschreven wordt onder stuxbergi (pagina 98).

In mijn preview krijg ik momenteel de literatuurlijst van het boek niet, ik moet dus op een andere manier op zoek naar:
Babenko & Bulavintsev (1993)
Deharveng & Lek (1993)
Carapelli et al. (2001)

Wie de volledige titels uit z'n mouw kan schudden, graag, anders ga ik later vannacht zelf even zoeken - kan me nu toch niet genoeg concentreren om het te lezen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Uit de mouw geschud/gekopiƩerd:

A Babenko, V Bulavintsev - Fauna and populations of Collembola on the Novaya Zemlya Archipelago. Russian Entomol. J, 1993

Carapelli 2001: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1463-6409.2001.00055.x/abstract;jsessionid=BB0A4E415395918478EA588F0B52672E.f03t04?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

Deharveng, Louis.; Lek, Sithan., 1993: Remarques sur la morphologie et la taxonomie du genre Isotomurus Borner, 1903 et description de deux especes nouvelles de France Collembola: Isotomidae. Annales de la Societe Entomologique de France. Septembre; 293: 245-259

groeten,
Paul

Arp

Geweldig Paul, dat zoekt alvast makkelijker - hartelijk dank  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

roelvanbezouw

Hey Wim,

Isotomurus is een moeilijk genus. Zeker de laatste jaren zijn soorten voortdurend omgegooid, vergelijk ook het artikel van Matty over de vondst van Isotomurus maculatus (zie http://www.repository.naturalis.nl/document/45864 geeft in totaal vier soorten voor Nederland) met de huidige soortenlijst op nederlandsesoorten.nl (10+)

Met DNA-onderzoek is al een heleboel uitgezocht (zie carapelli et al. 2001) en daarmee lijken de soortendefinities wat stabieler.
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Arp

Hallo allen,

Vannacht heb ik wat documentjes bij elkaar gescharreld, maar nog niet alles uit bovenstaande lijst gevonden.

Wel wat andere ook interessante dingen, o.a.:

Capariella et al. (2005) Assessing BlackwellPublishing, Ltd. species boundaries and evolutionary relationships in a group of south-western European species of Isotomurus (Collembola, Isotomidae) using allozyme data.

Gaat niet zozeer over deze soort(en), maar geeft wel wat meer voeling voor de algemene problematiek.

Dit weekend komt er niks van verder zoeken en geconcentreerd lezen (moet op reis), dus ik laat de soortinfo even voor wat het is. Volgende week misschien gelegenheid voor een paar uurtjes bib in Leiden ...

Bedankt zover!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#19
Heb al een tijd niet veel aan springstaartjes gedaan. Maar vond vandaag weer een groene. Ik heb hem voorlopig als Isotoma viridis weggezet.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/134837030
Isotoma viridis gezien op 2017-02-24 Bergen (NH)
Foto's:




bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Jan van Duinen

Hoi Thijs,

Lange haren op alle lichaam segmenten dus Isotoma en groen zal dus wel viridis zijn.

Helaas is van alle Isotoma's alleen Isotoma riparia zeker op soort te brengen vanaf een foto.
De anderen zijn alleen te determineren aan de hand van de beharing op het spring mechanisme.

thijsdegraaf

Bedankt weer Jan. Ik laat hem zo staan.