Hallo allemaal,
Sorrie, maar ik kan niks met deze zwarkopgokken die weliswaar globaal aansluiten bij een eerste blik, maar totaal niet bij een goede blik op de foto en voldoende aandacht voor de beschrijving van de waarnemer.
Een zwartkop is het zeker niet!
Waarom niet?
Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de vogel aan minimaal zijn buitenste twee staartpennen witte toppen heeft - dit heeft een zwartkop niet
De waarnemer beschrijft bovendien de vogel:
rode stuit - dit heeft een zwartkop niet (overigens denk ik dat de waarnemer een rode onderstaart bedoelt, maar er zal op zijn minst ergens rood aan de vogel zitten)
kuifje - heeft een zwartkop niet
grootte ongeveer als grote lijster - veel te groot voor zwartkop
altijd in een paartje, die er blijkbaar hetzelfde uitzien. Mocht het echt een paartje zijn, dan zou een vrouwtje zwartkop er toch anders uit moeten zien.
Misschien maar aan de slag met wat de waarnemer beschrijft en wat je op de foto ziet.
Op basis van lange staart, grootte en vorm, in combinatie met de zwarte kop en de opvallende rode onderstaart/stuit, neig ik naar een buulbuul - in ieder geval behoort dat tot de mogelijkheden. een catbird zou mogelijk een optie zijn kwa vorm etc. , maar de kuif en het rood sluiten dit volgens mij uit.
Ik meen me te herinneren dat er een red-vented bulbul bestaat. Daar ben ik op gaan zoeken bij de afbeeldingen via google.
DE foto's die je dan te zien krijgt, sluiten volgens mij erg goed aan bij de foto en beschrijving. Die vogel heeft bovendien een zwarte keel (soms nog meer zwart op onderzijde, maar volgens mij verschilt dat per ondersoort), kuif, rode onderstaart en witte toppen aan de buitenste staartpennen.
Bovendien heeft deze buulbuul wat geschubde bovendelen, dit is niet duidelijk zichtbaar op de foto, maar met wat goede wil kun je het er in zin.
Ook zijn de sexen bij bulbuls volgens mij gelijk
RED-VENTED BULBUL lijkt me dus een behoorlijk goede optie
of heeft iemand andere bulbuls of vogels in de aanbieding
Groeten,
JOhan