Dunplaathoutzwam...

Gestart door Gert Kremer, oktober 21, 2007, 20:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

#30
Hallo Nico,
Als ik morgen tijd vrij kan maken ga ik met amoniak na de zwam en ik zal foto's maken van de proef.
Er zit nog 1 zwam (maandag) aan het hout, kan hem ook meenemen en opsturen hoor.
Als ik nog wat anders moet verzamelen je zegt het maar.

Hallo Han,
De zwam thuis is van zondag en is nu een beetje droog maar zal ook daar morgen
een test mee doen, (dit i.v.m. kunstlicht, foto).

Hallo Ismael,
Ik heb nog een oude foto van een doolhof en volgens mij zijn daar de Lamellen
ook veel dikker en ook een ander groei model.
foto 900 van juni 2007
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#31
Proefjes op de zwam aan het hout. met ammoniak
2511 beetje aan de hoed rand gesmeerd.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2512 drupje bij de aanhechting
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2513 ammoniak uitgesmeerd.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2515 met takje van de Dennen die daar groeiden.

Er staan ook Eiken.
De dode boom is erg rot, ik weet niet welk hout het is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Dag Gert,
't wordt er niet makkelijker op. Het lijkt er op dat jouw paddestoel eerder bruin dan zwart  verkleurt, maar op foto 2515 is de reactie wel erg donker. Van foto 2458 krijg ik de indruk dat het vlees nogal bleek is (niet zo roestbruin als op de G. sepiarium van mijn foto; ik denk dat dat een kenmerk van alle Gloeophyllums is). Voorlopig zie ik dus geen reden om van mening te veranderen...
Microscopisch zou het onderscheid duidelijk moeten zijn, mits je sporen kunt vinden. (In Nordic Macromycetes staat dat die vaak moeilijk te vinden zijn in Daedalea).
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerDag Gert,
't wordt er niet makkelijker op. Het lijkt er op dat jouw paddestoel eerder bruin dan zwart  verkleurt, maar op foto 2515 is de reactie wel erg donker. Van foto 2458 krijg ik de indruk dat het vlees nogal bleek is (niet zo roestbruin als op de G. sepiarium van mijn foto; ik denk dat dat een kenmerk van alle Gloeophyllums is). Voorlopig zie ik dus geen reden om van mening te veranderen...
Microscopisch zou het onderscheid duidelijk moeten zijn, mits je sporen kunt vinden. (In Nordic Macromycetes staat dat die vaak moeilijk te vinden zijn in Daedalea).
Groet,
Nico
Hallo NIco,
Voorlopig zie ik dus geen reden om van mening te veranderen...

ik ook niet, voor mij blijft het Sparrenplaatjeshoutzwam. ik zie veel verschil tussen deze en de doolhof.
Bedankt voor de reaktie en de les met de ammonia.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Gert,

Ik ben niet overtuigd. Eerlijk gezegd vind ik ze sprekend op de Doolhofzwam lijken, met name de bovenzijde. Ook de test met ammoniak geeft nog geen 100 % duidelijkheid dus ik DENK nog steeds dat het hier om de Doolhofzwam gaat.

Gert Kremer

Goed ik zal mij er bij neerleggen.
zal de invoering weghalen. :wacko:


Misschien dat Gerrit nog een mening heeft.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

CiteerEr staan ook Eiken.
De dode boom is erg rot, ik weet niet welk hout het is.
tja dan wordt het lastig. Eik doolhof, spar sparreplaatjes das duidelijk maarja...
Groeten Ismaƫl Wind

Gert Kremer

Invoering Sparrenplaatjeshoutzwam is verwijderd.

Wij zeggen hier zand er over. ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.