Dunplaathoutzwam...

Gestart door Gert Kremer, oktober 21, 2007, 20:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Kan dit een Dunplaathoutzwam wezen?
boven geel/bruin en licht gezoneerd.
of.......
Sparrenplaatjeshoutzwam omdat de lamellen zo grof zijn en de groeirand licht geel/wit is.

de zwam groeide op de lengte richting van het hout.
Er zaten twee stuks naast elkaar.

2455
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

ik denk dat dit de geelbruine plaatjeszwam is. Zo aan de onderkant te zien aan de rand wat verkleuring
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeerik denk dat dit de geelbruine plaatjeszwam is. Zo aan de onderkant te zien aan de rand wat verkleuring
Hallo Ismael,
In de Gerhardt staat bij Geelbruine plaatjeszwam: druk bruin worden.
Deze verkleurd totaal niet.
Wat je op foto 2 bij de onderkant recht kun zien is hout van de boom.
De zwam is kudkachtig, geur wat muf/zurig.
De lamellen staan +/- 2.5 mm uit elkaar en erg elastisch.
Zwam is 80mm lang, aanhechting 20mm en 20mm breed.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

ok dat kan. Ik denk niet dat het de dunplaat is daar zijn de "lamellen" te grof voor. Blijft dus over.. Maar ik twijfel wel wat. De aanhechting/vlees van deze soort is vaak geel dat zie ik helemaal niet hier. Maarja
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeerok dat kan. Ik denk niet dat het de dunplaat is daar zijn de "lamellen" te grof voor. Blijft dus over.. Maar ik twijfel wel wat. De aanhechting/vlees van deze soort is vaak geel dat zie ik helemaal niet hier. Maarja
ik kan wel even een foto van de zwam maken waar hij vast zat.
'kheb hier bij de hand.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Daar istie.
2459 de aanhechting bij kunstlicht genomen hoor. 'tis hier donker :P  :D  :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2460 nog 1 van de bovenkant
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ook weer heen geweest voor foto's enz.
Ik denk dat het toch een Sparrenplaatjeshoutzwam.
Kijk maar even mee.

2479 aan het hout
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2477 dun model
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2478  dicht bij voor de kleur.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

http://www.bfafh.de/inst4/44/Gloeophyllum.htm

http://www.bfafh.de/inst4/44/Gloeophyllum_b.htm

ik denk dat het idd de sparrenplaatjeshoutzwam is, vooral door de lamellen.

de sparren 8-11 per centimeter (aan de hoedrand gemeten)
de dunplaat zal het zeker niet zijn aangezien die niet echt een lamelstruktuur heeft.
de geelbruine 14-22 per centimeter. Maar aangezien je zegt dat die zeker niet bruin verkleurt vlijft de sparren over
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeerhttp://www.bfafh.de/inst4/44/Gloeophyllum.htm

http://www.bfafh.de/inst4/44/Gloeophyllum_b.htm

ik denk dat het idd de sparrenplaatjeshoutzwam is, vooral door de lamellen.

de sparren 8-11 per centimeter (aan de hoedrand gemeten)
de dunplaat zal het zeker niet zijn aangezien die niet echt een lamelstruktuur heeft.
de geelbruine 14-22 per centimeter. Maar aangezien je zegt dat die zeker niet bruin verkleurt vlijft de sparren over
Hallo Ismael,

Dan zijn we er uit. 'kzal deze invoeren als Sparrenplaatjeshoutzwam.
Zal hem nog even bewaren, als er iemand is die belangstelling heeft.
Bedankt voor de hulp. :D  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Jongelui,
Als ik zo naar die laatste foto's kijk dan gaat het hier om een Doolhofzwam...
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerJongelui,
Als ik zo naar die laatste foto's kijk dan gaat het hier om een Doolhofzwam...
Groet,
Nico
Doolhofzwam is veel hoger, breder en groeit toch vaak boven elkaar. deze al vaker tegen gekomen.
zit toch dag en nacht verschil tussen?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

en die zit alleen op eiken, zeker niet op naaldhout dacht ik toch....
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeeren die zit alleen op eiken, zeker niet op naaldhout dacht ik toch....
en zo is het. :whistle:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

#20
Conclusie: die stam was een eik!
Nu ga ik even eigenwijs doen, want ik denk echt dat het een Doolhofzwam is.  Bovenkant lijkt sprekend, en ook de plaatjes-structuur is typisch. De stam lijkt eerder op die van een eik dan van een naaldboom, met die uitgesproken overlangse richels. En er liggen bladeren van de Amerikaanse eik onder. Waarop is die determinatie van het hout gebaseerd? Zaten er houtvaten in of niet?
Afgezien daarvan heb ik maar eens opgezocht wat de Dunplaathoutzwam eigenlijk is. Een Gloeophyllum. Dus die heeft roestbruin vlees, dat pikzwart wordt als je er een drupje loog (ammoniak of KOH of zoiets) op doet. De Doolhofzwam heeft bleek kurkkleurig vlees, dat niet zwart kleurt met loog (wel bruiner, natuurlijk, want je maakt het nat). Kan dat nog gecheckt? Van de foto's kan ik de kleur van het vlees niet zo goed beoordelen.
Groet,
Nico

Gert Kremer

Hallo Nico,
U roept en de foto is hier.
Met een duppel ammoniak.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Doolhofzwam, dus. Dank.
Nico

Gert Kremer

CiteerDoolhofzwam, dus. Dank.
Nico
Nico,

Sparrenplaatjeshoutzwam daar waren we opgekomen.
Hoe verkleurd deze dan met ammoniak.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Hallo Gert,
Zwart! Je foto toont een bruine verkleuring, en het vlees lijkt ook nogal bleek. Mag ik ook nog microscopische kenmerken suggereren, of is dat valsspelen?
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerHallo Gert,
Zwart! Je foto toont een bruine verkleuring, en het vlees lijkt ook nogal bleek. Mag ik ook nog microscopische kenmerken suggereren, of is dat valsspelen?
Groet,
Nico
valsspelen?

nee hoor ik probeer te leren.
Het hout is voor mij 100% zeker Den, maar ik zal nog een keer gaan kijken.

en......
Dus als ik het nu goed snap?
Dunplaathoutzwam en de Sparrenplaatjeshoutzwam worden alle twee zwart.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Er wordt over het verkleuren van het vlees gesproken, maar de ammoniak is op de bovenzijde van de hoedhuid aangebracht. Ik weet niet in hoeverre je het dan nog kan boordelen, maar het vlees zit in de paddenstoel. Dus even doorsnijden en dan met ammoniak testen.

Nico Dam

O ja, Sparrenplaatjeshoutzwam, dat had ik even over het hoofd gezien. Ik moet straks even nakijken hoe die in het echt heet. Ook een Gloeophyllum? Zo ja, dan wordt hij ook zwart met loog. (Overal, trouwens; loog op de hoed moet ok zijn.) Ik zal proberen straks een G. sepiarium te verzamelen, dan kan ik hopelijk een foto posten.
Groet,
Nico

Ismael

CiteerEn er liggen bladeren van de Amerikaanse eik onder. Waarop is die determinatie van het hout gebaseerd?
maaarja ook naaldhouttakjes en naalden. En inderdaad waar is het op gebaseerd dan? Als het eik is dan is het duidelijk doolhof...Tja lastig die verrotte stammen  :P  
Groeten Ismaël Wind

Nico Dam

Gert,
Hierbij twee foto's, van Gloeophyllum sepiarium, verzameld van een hekpaal in onze lokale heemtuin. De bovenste is het verse materiaal, de onderste foto toont het net na bedruppelen met 10% ammonia. Zie je dat de kleuren van de twee linker fragmenten ook veel fletser zijn geworden? Daar ben ik alleen maar even met de druppelaar ammonia overheen gegaan, niet eens aangeraakt. Op de gele groeirand van het rechter exemplaar was de reactie ook heel erg zwart, maar ook heel erg vluchtig (met de foto was ik al weer te laat).
Dit is natuurlijk niet G. trabeum (heb ik zelf nog nooit gezien), maar staat wel heel dicht bij G. abietinum. Niettemin staat in de literatuur de zwarte loogreactie voor alle Gloeophyllum-soorten vermeld.
Conclusie?
Groet,
Nico