Soep/sneeuwgans ?

Gestart door BertvdS, oktober 21, 2007, 19:51:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

BertvdS

Vandaag gezien in polder ten Zuiden van Delft, zat in groep Canadese ganzen. Is dit nou een sneeuwgans ("blauwe vorm") of toch soep ?

BertvdS

De foto opnieuw erop gezet, hopelijk is het nu meer dan een kruisje. Helaas kan je de poten niet zo goed zien op de foto, rest redelijk zichtbaar.  

Jos Welbedacht

Ik zie verlengde handdekveren...
Een echte?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Alcedo atthis

CiteerIk zie verlengde handdekveren...
Een echte?
From what i see on the photo, I´d also think Anser caerulescens here.
greetings,
Jörn Lehmhus

Jan Harteman

YES: een prachtige blauwe sneeuwgans  :duim:  :grin:
Ik kan er niets anders over zeggen, een heel mooi exemplaar!
Nu is het dus de vraag of het een escape of een wilde is... maar ik ben in dit geval wel optimistisch :)  

BertvdS

Bedankt voor de reacties ! Erg leuk om deze gezien te hebben !
Zag hem zondagmiddag rond half 4 (21 okt 07). Maandagochtendvroeg langs zelfde plek gefietst maar de hele groep ganzen was toen gevlogen.
Ik heb hem als waarneming ingevoerd, met nog een foto:
http://waarneming.nl/fotonew/5/244965.jpg

Jos Welbedacht

Dat is wel heel toevallig Bert, om exact hetzelfde tijdstip ontdekte ik een witte Sneeuwgans hier in de buurt.
 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Udo

#7
CiteerNu is het dus de vraag of het een escape of een wilde is...
Ehm, lijkt me geen al te moeilijke vraag: "zat in ene groep Candese Ganzen"  ^^

Jan Harteman

#8
Citeer
CiteerNu is het dus de vraag of het een escape of een wilde is...
Ehm, lijkt me geen al te moeilijke vraag: "zat in ene groep Candese Ganzen"  ^^
Als er een japanse immigrant in een groep chinese toeristen loopt wil het toch niet zeggen dat de japanner ook een toerist is?
Er worden ook veel minder Blauwe sneeuwganzen gehouden in gevangenschap dan Canadese ganzen.  

Thijs Udo

Zonder ring kom je er niet achter -_-
Maar Sneeuwgans vind ik sowieso erg verdacht, en dan in een gebied wat niet bekend staat om haar ganzen (Bantpolder, OVP, OLVStrijen "voelen" beter), tussen de exoten, heb ik er weinig vertrouwen in.

Jos Welbedacht

#10
Ik vraag me ook vaak af of deze vogels wel alleen de oceaan of de noordpool over kunnen vliegen...
Kijk, in een groep Kollen of Kleine Rieten heb je al veel meer kans.

Mazzel dat de CDNA hier niets mee doet...
(onterecht).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan Harteman

CiteerIk vraag me ook vaak af of deze vogels wel alleen de oceaan of de noordpool over kunnen vliegen...
Kijk, in een groep Kollen of Kleine Rieten heb je al veel meer kans.

Mazzel dat de CDNA hier niets mee doet...
(onterecht).
Vraag: waarom doen ze daar dan niets mee?

frankw

CiteerIk vraag me ook vaak af of deze vogels wel alleen de oceaan of de noordpool over kunnen vliegen...
Kijk, in een groep Kollen of Kleine Rieten heb je al veel meer kans.
ik neem aan dat ze niet alleen de oversteek wagen mar zich aansluiten bij andere ganzen?

Jos Welbedacht

Ja, dat lijkt mij.
Volgens mij kunnen ze anders de overkant niet halen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

pplanken

Is dit niet dezelfde vogel als die van http://waarneming.nl/wn_details.php?id=719548

In ieder geval niet te ver van elkaar. Er worden momenteel regelmatig "sneeuwganzen" in deze regio vermeld.  

BertvdS

#15
Via Forum en via mail heb ik inmiddels aardig wat reacties hierop.
Rode draad hierin : enerzijds , ja het is een sneeuwgans. Anderzijds ook twijfel.
De balans :
Ja, wat klopt is de snavelkleur, donkere snavelrand, de poten en de verlengde tertials.
Nee, wat niet helemaal klopt met een echte sneeuwgans: er is teveel wit op buik/borst, de staart klopt niet helemaal goed (grauwe of brandgans?), te hangende buik, vleugeldekveren onvoldoende grijs.

Ik begon in Forum met 1 foto, maar achteraf heb je er meer van nodig, merk ik nu. Ik had er aardig wat genomen dus ik heb bij de waarneming nog een aantal bijgeplaatst. En er hybride van gemaakt.

Zie serie foto's van verschillende invalshoeken :

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3104216

Dank voor adviezen via Forum en voor de adviezen via mail van Ellen Sandberg, Ferry van der Lans en Peter Planken,
vriendelijke groet, Bert van der Sluijs

gjcaspers

Om hier zo maar een hybride van te maken, vind ik toch wel erg kort door de bocht. Ik zie geen enkel kenmerk dat op Brandgans of Grauwe Gans, en niet op Sneeuwgans, zou moeten wijzen. Kleurverdeling is m.i. prima voor intermediaire fase Sneeuwgans. Wat is "onvoldoende grijs" voor de vleugeldekveren? Te licht? Lijkt mij niet. Postuur lijkt mij ook niet te zwaar, daar heb je ook geen Grauwe Gans voor nodig.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jos Welbedacht

Bovendien zijn er tussen vormen van Sneeuwganzen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

De borsttekening is wat aan de donkere kant en de staarttekening mogelijk iets aan de smalle kant en misschien niet diffuus genoeg. Maar verder zie ik ook geen aanwijzingen voor een hybride en lijkt me dit eigenlijk gewoon een mooie sneeuwgans.  

De tertialtekening klopt, staart mag grijzig zijn bij blauwe vorm (itt wat er eerder in het soortoverzicht op waarneming.nl stond), de verdeling van grijs en wit kan op deze manier bij sneeugans voorkomen. De snavelvorm met zwarte snijrand klopt. De pootkleur lijkt ook te kloppen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

ondertussen staat ie nog wel als hybride ingevoerd..

Jan Harteman

Ik dacht dat we het er toch overeens waren dat dit een echte Blauwe Sneeuwgans is?

BertvdS

Ik heb ongeveer evenveel reacties die wijzen op echte blauwe sneeuwgans, als reacties die wijzen op hybride.  
Als ik op waarneming.nl alle foto's van blauwe sneeuwgans bekijk, valt me op dat de hals / borst van de meeste veel grijzer zijn (zie dit plaatje van eerdere waarneming, foto JvdZee),

http://waarneming.nl/fotonew/0/120360.jpg

de vleugel is van de meeste voller en heeft meer donkere punten en de meeste zijn veel ranker/ dunner. De gans die ik zag heeft meer wit en heeft veel minder donkere veerpunten (lijkt smallere of halve, kortwiek ? vleugel te hebben).
Of zijn deze variaties binnen een soort gebruikelijk in de ganzenwereld ?

mvg
Bert van der Sluijs



frankw

zoals hierboven volgens mij ook al staat kan er variatie in het kleed zitten bij blauwe fasen.

BertvdS

Ik zag dat dezelfde gans op 1/11 gezien is bij Vlaardingen, zie

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3139314

Deze waarneming is 3 a 4 km van de plek waar ik hem zag. (Is in beide gevallen vlakbij het dijklichaam waar hopelijk de A4 niet komt..)

En op vogelvisie.nl zag ik -denk ik- dezelfde vogel terug, een waarneming ook bij Vlaardingen, eerder dit jaar. Idem met Forum-discussie :

http://www.vogelvisie.nl/forum/forum.php?i..._idx=2&idx=3296

Wellicht is deze gans dus redelijk honkvast en kunnen we hem de komende tijd nog meer zien.

mvg
Bert vdS

BertvdS

Vandaag opnieuw gezien ! Zie :

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3141163

Deze keer gezien :  onderkant vleugels wit, met zwarte rand aan vleugeltoppen.
In water geland : boven de waterlijn eerst wit, bij vleugel grijs.
Hij zwom dichtbij de canadese ganzen, viel me op dat hij stuk kleiner is.

Betekent dit nog iets voor determinatie ? Extra reden voor sneeuw of voor hybride ?




frankmeer

De meeste ganzen zijn kleiner dan Canadese, zowel Sneeuw als Brand.
Frank van der Meer

RWester

Valt me op dat de blauw Sneeuwgans van dit topic, dezelfde witte(re) flanken heeft als de vogel van Bemmel in de Ooijpolder dit voorjaar én twee dagen in het najaar. De blauwe van ons werd beschouwd als een 'echte', omdat er dus wit/donkervariatie in flank en nek mag zitten.

Het gedrag van de Bemmelse gans was echter van zo'n bepaalde tamheid, dat ik af en toe nog twijfel aan de echtheid (gedrag: tussen enkele tiental Grauwe Ganzen op soms nog geen 50m afstand foeragerend, niet schuw)

http://waarneming.nl/fotonew/0/120360.jpg

Overigens vraag ik me ook af of beide vogels niet uit nesten uit dezelfde hoek komen?

Bij Neuss in Duitsland, 'net' over de grens, zit overigens een dubieuze populatie Sneeuwganzen, zouden ze hier vandaan komen?  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jos Welbedacht

Ik zag laatst een opmerkelijk verschijnsel:
Ik keek naar een witte Sneeuwgans en een groep Kleine Rietganzen.
Toen er een tracktor aan kwam rijden gingen alle Rietjes met de kop omhoog naar achteren lopen, weg van het voertuig, terwijl ze deze niet konden zien (er zat een dijkje voor). De Sneeuwgans bleef echter verbaasd achter, wel zoekend naar een gevaarlijk ding.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankw

zwarte vleugeltoppen spreekt toch ook voor sneeuwgans?

En die vogel van Bemmel is/was wel een beetje een dubieus geval ja. Heel lang TP en niet erg schuw.

gjcaspers

CiteerValt me op dat de blauw Sneeuwgans van dit topic, dezelfde witte(re) flanken heeft als de vogel van Bemmel in de Ooijpolder dit voorjaar én twee dagen in het najaar. De blauwe van ons werd beschouwd als een 'echte', omdat er dus wit/donkervariatie in flank en nek mag zitten.
Blauw is onvolledig dominant in sneeuwganzen en de expressie is variabel. De vogel in dit topic is een "fase 3" of "fase 4"; deze zijn heterozygoot. De vogel van Bemmel was een "fase 5", die kunnen zowel homozygoot (zuiver verervend) blauw zijn als ook heterozygoot (drager van/split voor wit). Zie:

Mundy, N.I. (2005) A window on the genetics of evolution: MC1R and plumage colouration in birds. Proc. R. Soc. B 272(1573):1633-40.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlere...bmedid=16087416
Groet,
Gert-Jan Caspers