Soep/sneeuwgans ?

Gestart door BertvdS, oktober 21, 2007, 19:51:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Wel krijg ik de indruk dat zo'n blauwe variant vrij zeldzaam is, en zeker zo'n lichte vogel, tegenover al die witte beesten.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BertvdS

N.a.v. de reactie van Gert-Jan Caspers :
Wat houdt dat precies in : fase 3 of 4, heterozygoot ?

Betekent dat ook dat het "blauw" onvolledig dominant is en daarmee blauw-wit-schakeringen mogelijk zijn ? Letterlijk en figuurlijk dus een grijs gebied ?

Overigens zijn er vandaag nieuwe waarnemingen van deze vogel bijgekomen, met mooie foto's !

mvg
Bert vd Sluijs
Delft


Jan Harteman

Het blijven boeiende ganzen.
Ik zie wel dat er enkele Blauwe sneeuwganzen (gelinkt in dit topic!) zijn ingevoerd als hybride. Of het nu wel of geen "echte Blauwen" zijn, het zijn sowieso Sneeuwganzen, al dan niet wit of blauw of andere intermediaire fase. Sneeuwganzen blijven het in er zit geenszins Brandganzen bloed in o.i.d.

gjcaspers

CiteerN.a.v. de reactie van Gert-Jan Caspers :
Wat houdt dat precies in : fase 3 of 4, heterozygoot ?

Betekent dat ook dat het "blauw" onvolledig dominant is en daarmee blauw-wit-schakeringen mogelijk zijn ?
Ja, er zijn blauw-wit-schakeringen mogelijk, in een aantal vaste patronen, die nummers hebben gekregen. Fase 1 = geheel wit, fase 6 = geheel blauw. De intermediaire, blauw-witte, heterozygote vogels hebben een "blauwe" en een "witte" kopie van het kleurgen. Het blijven allemaal zuivere Sneeuwganzen.
Groet,
Gert-Jan Caspers

BertvdS

Dank je Gert-Jan Caspers e.a.,
ik begrijp nu de afwijkende grijs-wit-verhouding.

(Ik heb er overigens naar aanleiding hiervan een sneeuwgans van gemaakt)
Wordt vast nog wel vervolgd, want ik neem aan dat deze gans inmiddels een blijver in Midden-Delfland is.


met vriendelijke groet,
Bert vd Sluijs

Jan Harteman

Misschien een reden om aan te nemen dat deze fase Sneeuwgans een wilde is:
in gevangenschap worden de witte Sneeuwgans (fase 1) en blauwe Sneeuwgans (fase 6) meestal volledig van elkaar gescheiden gefokt. Oftewel, er ontstaat een groep zuiver witte dieren en een groep zuiver blauwe dieren. De intermediaire vormen (fasen 2 t/m 5) komen zo steeds minder voor in gevangenschap. De kans dat zo'n fase 2 t/m 5 vogel dus een dwaalgast is, is dus groter omdat je die in gevangenschap amper aantreft.


Foto boven: Fase 1 (wit) en fase 6 (donker blauwe) Sneeuwganzen. Welliswaar lopen ze hier bij elkaar, maar deze foto is na het broedseizoen genomen in een gezelschapsperk voor de overwintering.

gjcaspers

Overigens zijn de intermediaire vormen in het wild ook niet zo algemeen, omdat er assortative mating plaatsvindt: de witte ganzen hebben een voorkeur voor witte partners en de blauwe ganzen voor blauwe partners.
Groet,
Gert-Jan Caspers

lupokatja

CiteerMisschien een reden om aan te nemen dat deze fase Sneeuwgans een wilde is:
in gevangenschap worden de witte Sneeuwgans (fase 1) en blauwe Sneeuwgans (fase 6) meestal volledig van elkaar gescheiden gefokt. Oftewel, er ontstaat een groep zuiver witte dieren en een groep zuiver blauwe dieren. De intermediaire vormen (fasen 2 t/m 5) komen zo steeds minder voor in gevangenschap. De kans dat zo'n fase 2 t/m 5 vogel dus een dwaalgast is, is dus groter omdat je die in gevangenschap amper aantreft.

Wel een heleboel impliciete aannames in deze redenering, en ik denk dan ook niet dat je dit hard kan maken. Zo meen ik o.a. eens gelezen te hebben dat de blauwe fase juist aan de oostkust relatief zeldzaam is.
Het lijkt me dat je sowieso onderscheid moet maken tussen telbaarheid en realiteit. Het feit dat er vermoedelijk regelmatig Sneeuwganzen van Amerika naar Europa (incl. NL) vliegen betekent niet dat er nu ook een behoorlijke kans is dat dit individu ook daadwerkelijk van de andere kant van de oceaan afkomstig is. Gegeven het aantal verwilderde Sneeuwganzen in NL en de rest van Europa zou het best eens kunnen zijn dat die kans zelfs voor een schuw dier zonder ringen etc.. veel lager uitvalt dan waar jij nu van uit lijkt te gaan.

Lützen

Jan Harteman

Ik heb hierboven ook niet beweerd dát de Blauwe sneeuwgans ook een wilde zou zijn.  

heuvelsdoorn

Vandaag gezien in de Dordtse Biesbosch (Kop vh Land).

Sneeuwgans met 2 juv. hybriden. Ik weet dat er in de BB een sneeuwgans(man) zich heeft gekruist met een brandgans, en dat er jongen uit voort gekomen zijn.
Misschien betreft het hier deze gans.

In iedergaval liet hij zich vandaag mooi zien. :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Jan Harteman

Inderdaad 1 Sneeuwgans + 1 hybride op de foto te zien.

frankmeer

Frank van der Meer

BWoets

Okey.. even voor de duidelijkheid.
Gaan we de Blauwe Fase beschouwen als wild of escape?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets