On topic: Het boek is vandaag binnengekomen (vorige week besteld) en ik heb het nu wat rustiger kunnen bekijken.
Ik kan niet anders zeggen dat het zééér de moeite waard is en fantastische "waar voor je geld". Het is absoluut zowel geschikt voor "plaatjeskijkers" als ook voor de wat serieuzere determinatie op basis van sleutels. Bijna elke familie (afgezien van enkele met 1 of 2 soorten) begint met een uitgebreide sleutel op kenmerken, ondersteund door duidelijke foto's met pijltjes naar de betreffende kenmerken ernaast, gevolgd door soortpagina's die wat over de ecologie, fenologie en verspreiding vertellen met veelal een handvol foto's per soort die variaties tonen, maar vooral ook voor bijna alle soorten minimaal één stadium nimf en soms meer, al worden die helaas niet tekstueel "uitgesleuteld".
Absoluut het meest handzame boek wat ik ben tegengekomen voor informatie, foto's
en determinatie gecombineerd. De geweldige
"Wanzen"-reeks van Die Tierwelt Deutschlands (Wachmann, Melber & Deckert) is qua informatie wat uitgebreider, bevat evenzeer fantastische foto's (maar voor sommige soorten moet je in het supplement (Band 5) grasduinen om ze erbij te vinden - dus wat meer geblader), maar mist helaas de relevante info over determinatiekenmerken.
Het overgrote deel van de foto's in het Franse boek is van
Vincent Derreumaux ("Vinz" op het
forum van insecte.org) die ons ook al verwent met
zijn kwalitatief zeer hoogwaardige foto's op galerie-insecte.org, ook van zeldzamere soorten. Wat mij betreft had zijn naam eigenlijk ook wel op de omslag mogen prijken.
Mocht je al de gelukkige bezitter van de "Wanzen"-reeks zijn, koop je met dit boek dus geen duplicaten, maar een grote verzameling extra foto's van alle behandelde soorten (inclusief veel nimfen dus, of had ik dat al gezegd?

).
Hoewel ik op de wantsenbijeenkomst enigszins overdonderd was dat de hele "
Carpocoris mediterraneus-kwestie" al in dit boek te vinden was, blijven boeken natuurlijk altijd een tijdsopname. Opvallend (maar niet heel erg verrassend) is daarbij dat in zake de
Graphosoma italicum-kwestie de auteurs in het boek alvast een voorsprong hebben genomen op de onlangs pas gepubliceerde uitkomst van het onderzoek van Lupoli (2017). Desondanks is de uitgever zo attent geweest bij mijn zending een overdruk van het in januari uitgekomen artikel mee te sturen. Ook zit achter in het boek een klein blaadje ingevoegd met een paar errata. Keurig allemaal!

Een beetje kritiek moet ook kunnen. Eén van de dingen die me meteen opviel is dat voor de determinatie van vrouwtjes
Elasmostethus minor/interstinctus nog wel het kenmerk gebruikt wordt dat eerder al door Dusoulier & Mouquet (2007;
PDF) gepubliceerd is, maar waarvan
Frank Marquard op insektenfotos.de aantoonde dat het niet altijd helemaal betrouwbaar is. In "onze" nieuwe
veldgids van Aukema, Heijerman & Kalkman (2016) is dit kenmerk in elk geval ook buiten beschouwing gelaten.
Er zal hier en daar vast nog wel wat op te merken zijn, maar geen enkel boek is perfect (voor een paar foutjes in de WMD Wanzen-reeks zie
hier of
hier).
Al met al een echte aanrader, met als belangrijkste "nadeel" dan misschien alleen de Franse taal, voor wie daar wat minder mee heeft