wit plantje in de slootkant

Gestart door yvesv, februari 21, 2017, 19:52:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Het is al een oudere waarneming maar ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/77534144
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2013-07-13 Leiderdorp - Polder Boterhuis
Foto's:

bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Rob Koelman

Blad lijkt mij een Ranunculus. Bloem is dat zeker niet...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik denk ook aan ranonkelachtige voor t blad en de bloem misschien een Lobelia ?[wel een raar biotoop !]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Blad en bloemen hoeven niet bij elkaar te horen natuurlijk. Rechtsonder de onderste bloem is ook nog een stukje van een ander blad zichtbaar. En de twee behaarde bloemstelen rechts, met de bloemknoppen, die horen er wellicht ook bij? Daar zit ook een ander blad aan.
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Ik vermoed dat dit een Collinsia is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Collinsia zou inderdaad goed kunnen. Maar wat een vreemde plek voor deze 'berm-inzaai-soort'!

Hieronder een bewerking van de foto bij de waarneming.

Met vriendelijke groet, Rob

yvesv

De vindplaats is een nieuw ingerichte polder met fietspad en wandelpad erdoorheen. De bermen van het fietspad zijn ingezaaid met allerlei planten die je normaal hier niet zou aantreffen. Dus een berm-inzaai-soort behoort zeker tot de mogelijkheden.
De polder is nu afgesloten ivm broedseizoen, maar na half juni ga ik er zeker weer een aantal keer heen. Ik zal kijken of ik dezelfde kan terugvinden en dan wat betere foto's van bloem en blad maken. Ik weet nu in welke richting ik moet zoeken...

Bedankt voor de suggesties en reacties,

Yves.

Rien Ondersteijn

Leuk Yves dat je de moeite hebt genomen terug te gaan !
We kijken uit naar je vondsten.
Groene groe[n]tjes.Rien.