Detector gezocht

Gestart door Chall, november 28, 2005, 10:54:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Chall

Hallo allemaal

Sinds een aantal jaartjes ben ik fan van gerbils. Ik weet dat hun communiceren dmv ultrasoon geluid.

Nu lijkt het me best intressant om dat wat beter te gaan bestuderen omdat er nog maar heel weinig van bekend is. De gerbil opzich is zelfs nog aardig onbekend. De mongoolse variant is inmiddels bekendheid aan het krijgen als huisdier maar andere soorten nog niet.

Ik wist dat er apparaten bestaan die dit geluid kunnen opvangen en omzetten naar voor het menselijk gehoor hoorbare toenen, maar ik wist niet dat die ook in het klein bestonden.

Afgelopen week kwamen ze diverse keren op Discovery te berde. OA bij vleermuizen en ratten. En ik verbaaste me over het feit dat dat dingetje erg klein is.

gevolg hiervan is dat ik naarstig op zoek ben gegaan naar de prijs van zo een apparaat en kwam op dit forum terecht.

Ik kan me voorstellen dat ze erg duur kunnen zijn. Maar ik denk ook dat er verschillende soorten bestaan. Misschien zelfs wel apart voor verschillende diersoorten.

Nu ben ik dus op zoek naar meer informatie. Kan iemand mij helpen aan een site? of zelf informatie geven?

Alvast hartelijk dank.
Chall

Mark van Veen

Zoiets heet een 'bat detector' een vleermuis ontdekker. Het zet hoge, onhoorbare geluiden om naar voor het menselijk oor hoorbare geluiden. Onder meer verkrijgbaar bij Vermandel, maar er zijn meer winkels en ik heb nooit een prijsvergelijking gedaan.
groet,

Mark van Veen

Chall

thanks.

Heeft iemand misschien ook een tweedehandsje liggen?  :unsure:

Of is het ook mogelijk die dingen te huren ergens? Dan kan ik eerst kijken of het wel echt werkt in mijn geval. kvind 450 euries wel een beetje aan de hoge kant om even uit te proberen. :rolleyes:  

grunsven

#3
Deze apparaten zijn vaak erg duur als je een kant en klare koopt. Ze zijn echter vrij eenvoudig zelf te maken. Je kunt zelf componenten kopen of een complete bouwkit. Dit zijn maar twee voorbeelden:
simpele delende detector
betere heterodyne detector
Ik heb zelf de tweede gebouwd al heb ik weinig verstand van electronica. Hij werkt uitstekend.  

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wj_emsens

Citeerthanks.

kvind 450 euries wel een beetje aan de hoge kant om even uit te proberen. :rolleyes:
Je kan al vrij goede batdetectors verkrijgen voor de helft daarvan (In ieder geval 4 jaar geleden toch). Maar goed, over het algemeen zijn ze vrij prijzig.
Willem-Jan Emsens

Mark van Veen

Citeerthanks.

Heeft iemand misschien ook een tweedehandsje liggen?  :unsure:

Of is het ook mogelijk die dingen te huren ergens? Dan kan ik eerst kijken of het wel echt werkt in mijn geval. kvind 450 euries wel een beetje aan de hoge kant om even uit te proberen. :rolleyes:
Vermandel heeft er 1 van pm 70 euro liggen. Ik ken ze niet, dus kan niets over de kwaliteit zeggen. Die heeft geen luidpreker maar een 'in-ear' koptelefoontje.
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden

Citeer
Citeerthanks.

Heeft iemand misschien ook een tweedehandsje liggen?  :unsure:

Of is het ook mogelijk die dingen te huren ergens? Dan kan ik eerst kijken of het wel echt werkt in mijn geval. kvind 450 euries wel een beetje aan de hoge kant om even uit te proberen. :rolleyes:
Vermandel heeft er 1 van pm 70 euro liggen. Ik ken ze niet, dus kan niets over de kwaliteit zeggen. Die heeft geen luidpreker maar een 'in-ear' koptelefoontje.
De setjes waar Roy het over heeft (ik heb er ook 1) kosten daar dan weer de helft van  ;) 1 Avondje (of langer als je prutst) solderen en je bent klaar.


Chall

Ik heb bij die zelfmaakdingen eens gekeken. Ik weet zeker dat mijn broer (HTS elektro) de meeste spulletjes wel ergens heeft liggen of een adresje weet.

Dan kunnen we nog meer bezuinigen :P

Niet dat ik op de centen zit, maar voor een uitprobeersel wil ik het graag zo goedkoop mogelijk houden, kblijf immers een zunige hollander :D

Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp! Ik zla hier vast en zeker nog wel een keer terug komen om de uitslag te geven.

groetjes van de gerbilboel hier,
Anja

laatvlieger

je zou eventueel ook nog aan iemand van de VZZ (zoogdieren vereniging) of de mensen van vleermuis.net kunnen vragen of ze een keer voor je willen kijken naar het ultrasone geluid van gerbils.

Ik hoorde onlangs dat muizen vrouwtjes schijnen te versieren met gezang... wie weet dat jij ook nog iets leuks uit die gerbils kunt halen.

Als je er eentje hebt, moet je maar eens door je neus ademhalen of met je sleutelbos rinkelen en kijken hoe dat via de batdetector klinkt.  Dan heb je een beetje een idee wat voor effect dat op je beesten kan hebben.. zij horen dat namelijk wel!!

 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Chall

Volgens mij wil ik bepaalde dingen helemaal niet weten :-s

Kheb alleen al wel ontdekt dat een soort het niet leuk vind als ik met de stofzuiger bezig ben en een ander soort wordt er juist hyperdepiep van.

Ik denk dat er al onderzoek naar gedaan is. Vast wel, waar is immers geen onderzoek naar gedaan:D

Bij gerbil wordt er voornamelijk door geluid gecommuniceerd. Ze zijn vrijwel geurloos. Vooral de gerbillus soorten. Dat komt omdat het woestijndieren zijn en elke geur zal verraden waar ze zitten. En ze komen liever niet op de dinertafel van roofvogels.

Het naast een magnetron zetten van de diertjes heeft ook een leuk effect net als hun piepende loopwieltje. Maar ik wil dus weten waarom.

Ze gaan ronken bij opwinding, net als het spinnen van een poes. Maar ze doen het als ze het naar hus zin hebben en al ze bang zijn. Hoe kan ik het verschil zien?

Als ik zou weten hoe ze qua geluid reageren in verschillende omstandigheden zal ik waarschijnlijk ook het verschil in gedrag beter zien. Het is dus niet de bedoeling dat het apparaat het communicatie middel moet worden, meer een soort tijdelijke tolk.

het leukste lijkt het me als ze een nestje krijgen om dan te zien hoe de jongen het leren. Mij lijkt dat het moment supreme om het zelf te leren herkennen. Immers, de jongen weten eerst ook niks B)

Er is gewoon nog zo weinig bekend over ze. Over het hele diertje dan. Tik bij google GERBIL in en je vind weinig nieuws. Meeste zijn aanbieding van amateur fokkers met aangeboden diertjes. En dan gaat het meestal zelfs over de mongoolse gerbil. En dat is nou juist de soort waar ik het minst in ben geintresseerd:D Die is al 'bekend' das niet leuk, ik wil onbekende soorten. Maar dat zal jullie wel bekend voorkomen.

Ik kan gewoon bijna niet wachten, maar dat is weer typisch iets voor mij. Heb ik wat gevonden dan wil ik het ook het liefste gisteren hebben....

Groetjes
Anja


laatvlieger

CiteerEn ze komen liever niet op de dinertafel van roofvogels.

(roof)vogels kunnen niet/ nauwelijks ruiken (op een zuid amerikaanse gier en wat zeevogels na)

Ik zei trouwens dat je met de batdetector maar eens moest luisteren naar rinkelende sleutelbossen en snuivende neuzen omdat je niet weet hoeveel ultrasone herrie je zelf kunt maken. De wereld van die beesten is wat dat betreft heel anders dan de onze!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Floppy

Ik heb er ongeveer een jaar geleden via Internet een gekocht bij in Duitsland (bij een Diploming. die zelf ook vleermuizen spot). Stereo-appaat met 2 koptelefoons, maar hij heeft ze ook eenvoudiger. Kosten ongeveer € 95, als ik me goed herinner.
http://www.batdetektor.de.vu/
Momenteel kan ik de site niet goed in beeld krijgen, maar dat is misschien morgen weer okee.
In elk geval kun je zien hoe 'ie oogt.
Mij bevalt hij wel.
Er zijn veel uitgebreidere, maar die kosten dan ook een veelvoud.
Succes.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

AvanderHeijden

CiteerIk heb bij die zelfmaakdingen eens gekeken. Ik weet zeker dat mijn broer (HTS elektro) de meeste spulletjes wel ergens heeft liggen of een adresje weet.

Dan kunnen we nog meer bezuinigen :P

Tsja de meeste onderdelen zijn het probleem ook niet... Alleen dingen als een microfoon met het juiste ultrasone bereik zijn niet bepaald standaard en dat soort specialiteiten zijn zo'n beetje de enige dure onderdelen. Veel goedkoper dan zo'n zelfbouwkit krijg je het niet, ook als je zelf onderdelen bij elkaar spokkelt.

Annemieke Drok

De d100 en de d200 van Peterson zijn erg goed, ik ken deze en werk er zelf mee met vleermuizen.