Hoofdmenu

Zwarte kraai/Kauw?

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 21, 2007, 17:29:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Student85

Citeerzoals Sjoerd wel opmerkt zijn de afbeeldingen én beschrijvingen veel natuurgetrouwer, vollediger en duidelijker in de ANWB

Sjoerd = Bram?  ;)  

Ted van der Knaap

CiteerEen Bonte kraai is waar dan ook in Nederland een leuke waarneming en niet alleen omdat het een bijna-zeldzaamheid aan het worden is.

Ted, als je vogels kijken leuk vindt, dan is het misschien toch ook leuk om een gids aan te schaffen.

Die ANWB-gids is inderdaad de beste al worden sommige vogels wel wat lomp afgebeeld. In artistiek opzicht en wat betreft natuurgetrouwheid van vorm en kleur, zijn de platen in de Lars Johnsson naar mijn mening, subliem.

Bram
Bram, vind vogels kijken zeker leuk maar ben eigenlijk meer algemeen geinteresseerd..

..ik ben lid van natuurmonumenten en die verkopen "Complete gids vogels van Nederland" van Lars Johnsson (niet-leden 24,95, leden 19,95)

Is dat het boek wat jij aangeeft?

Overweeg ook om de "Basisgids Flora en Fauna van Nederland" te kopen (niet-leden 20,95, leden 15,95)

Iemand ervaring met dit boek? aan te raden?

(Ze geven trouwens ook boeken uit over dagvlinders, bloemen en dierensporen enz.)

..en om nog even bij het topic te blijven, lees dat de bonte kraai één van de intelligentste vogelsoorten is..  Zijn er nog meer weetjes over deze vogel?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

huysse

Citeer..en om nog even bij het topic te blijven, lees dat de bonte kraai één van de intelligentste vogelsoorten is..  Zijn er nog meer weetjes over deze vogel?

Behalve Bonte kraai werden/worden(?) ook de volgende namen gebruikt:

Vogels, deel 2, van Dr.A.K.Vink (what's in a name) (1953)

Grijze kraai
Winterkraai
Zeekraai
Weesjongen
Maaskrao
Skiere krie
Bûntrôk

J.G.Th. vn Nes: De eieren en nesten van onze vogels (1963)

"Is hier in 1946-1947 broedend aangetroffen. Verder zeer zeldzaam. Verschillende malen bastaarderend met de Zwarte kraai aangetroffen. Nestelt in bomen. De nesten liggen afzonderlijk. Dus geen kolonies. Zelden in struiken, zeer zelden op de grond. Broedt vooral in het noorden."

groet,
Marijke

Thijs Udo

Overwintert massaal in Rome :o
Wbt je gids, ik zou zelf kiezen om van het gezeur af te zijn en de ANWB te kopen.
LaJo is mooi qua plaatjes, maar niet zo uitgebreid als de ANWB, Peterson was de eerste maar loopt enorm achter qua structuur en plaatjes.

panterans

Qua gids/boeken

Is het niet zo dat het mooi is om een aantal boeken qua onderwerp (dus of vogels, of vlinders of planten of wat dan ook) te hebben zodat je ze langs elkaar kunt leggen en kunt vergelijken?
Ik heb toch echt wel de ervaring dat een miniscuul kleurverschil in een boek je op t verkeerde pad kan brengen en daarbij heeft ieder boek z'n eigen informatie.
Vaak is het juist leuk alles langs elkaar te leggen want zo krijg je net een completer plaatje/beeld!
En natuurlijk zijn bepaalde boeken gewoon beter dan andere maar je moet altijd een boek/naslagwerk kiezen wat jouw ligt :rolleyes: !
En via rommel en boekenmarkten is het mogelijk om dit langzaam en goedkoop uit te breiden :D

Groet Ans

frankmeer

CiteerQua gids/boeken

Is het niet zo dat het mooi is om een aantal boeken qua onderwerp (dus of vogels, of vlinders of planten of wat dan ook) te hebben zodat je ze langs elkaar kunt leggen en kunt vergelijken?
Ik heb toch echt wel de ervaring dat een miniscuul kleurverschil in een boek je op t verkeerde pad kan brengen en daarbij heeft ieder boek z'n eigen informatie.
Vaak is het juist leuk alles langs elkaar te leggen want zo krijg je net een completer plaatje/beeld!
En natuurlijk zijn bepaalde boeken gewoon beter dan andere maar je moet altijd een boek/naslagwerk kiezen wat jouw ligt :rolleyes: !
En via rommel en boekenmarkten is het mogelijk om dit langzaam en goedkoop uit te breiden :D

Groet Ans
Helemaal mee eens. In de Jonsson ziet bijv. een juveniele Jan-van-gent er heel anders uit dan in de ANWB.
Ikzelf vind de ANWB ook de beste, maar soms zijn de tekeningen echt te klein afgebeeld (kijk maar eens bij Visarend). En de Jonsson is zeker ook een goed boek.
Frank van der Meer

fspaapen

Ik vind de ANWB vogelgids erg moeilijk om aan de hand van de tekeningen te determineren. De beschrijvingen zijn wel goed, maar de tekeningen kunnen echt niet op tegen foto's van sommige (goedkopere/amateuristische) vogelboekjes.
Ik heb ze dus allebei en gebruik de foto's op waarneming.nl als extra controle.
Frank Spaapen

Jos Welbedacht

Ik vind juist de tekeningen perfect in de ANWB.
Vaak is de jizz zelfs zichtbaar, voor zover dat kan.
Enige ietwat vreemd getekende vogel door Kilian is de Blauwstaart 1e winter. Die heeft zo'n vreemde knobbel boven z'n snavel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

Tijd voor een nieuw topic :D

Vogelgidsen en haar (schoonheids) foutjes
Met vriendelijke groet,

Remco Wester