esdoornhoutknotszwam?

Gestart door pivous, februari 21, 2017, 20:39:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

pivous

Gevonden te Zoelen op een dode essentak.
Hoogte ca. 3mm. Zijn dit jonge Esdoornhoutknotszwammen of toch een andere Xylaria soort.

mvrgr Rinus Baggerman 
Groet, Rinus Baggerman

pivous

Moet natuurlijk zijn een dode esdoorntak. . Had later pas in de gaten dat ik de verkeerde boomsoort ingevuld had.
Iemand een idee wat betreft de zeer kleine Xylaria-achtigen?

Rinus
Groet, Rinus Baggerman

bruggeman

wat het ook is dat niet. Heb je er over heen geveegd? Als hij dan verpulvert is het een myxo, zoniet dan zou k hem wel microscopisch willen bekijken. Mogelijk is het dan iets in de buurt van het beukenkorrelkopje
groet,
Ida

pivous

Het is volgens mij geen myxo, want ik had hem in een doosje gedaan voor iemand anders om te fotograferen. Je kon hem er niet afwrijven.
De boomsoort hoeft niet persé esdoorn te zijn, maar dat zijn de bomen die daar het meest in de buurt stonden. Beukenkorrelkopjes ken ik wel, die groeien hier ook, maar die zitten toch meestal op dode beukenstammen?
Dit was maar een dun takje. Helaas heb ik het takje weer weggegooid en of ik het weer zou kunnen vinden lijkt me bijna onmogelijk. Dom, dom, dom! Zou ik het vinden of een met dezelfde knotsjes erop, zal ik hem je toesturen. Het is adres in de ledenlijst van het NMV klopt nog steeds?

Rinus
Groet, Rinus Baggerman

bruggeman

Beukenkorrelkopjes is inmiddels gebleken kunnen op allerlei bomen zitten. Maar meestal zitten ze niet op dunne takjes, dacht ik.
Jammer dat het weg is. Hopelijk vind je hem nog eens. Ja, het adres klopt nog.
groet,
Ida

Gert Kremer

kom hier "regelmatig" Beukenkorrelkopje tegen op Els  en 1 x op Kernt,  op Beuk zelden.  Kan de foto niet iets penseelzwam wezen?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Dat denk ik niet Gert. Penseelzwammen hebben een kwastje aan de top geen bolletje. Er zijn een paar gesteelde trilzwamachtigen die in aanmerkingen zouden kunnen komen, maar dan moet het microscopisch beeld wel kloppen
groet,
Ida